• Alexi

Idrottsföreningar och föräldrars engagemang eller bistande engagemang

Ni med barn inom ideella idrottsföreningar, hur ser ni på det engagemang som krävs av föräldrar?

Vi har barn aktiva inom olika sporter och en förälder hade sagt till lagledaren (som höll i ansvaret att bemanna en dag i caféet) att hen vägrade stå och sälja i café.

Hur ser ni på det? Kräver föreningar för mycket, går det att minska på kraven, vad är rimligt att behöva ställa upp på för att barnen ska kunna spela fotboll, hockey, innebandy, basket osv?

• Svar på tråden Idrottsföreningar och föräldrars engagemang eller bistande engagemang
  • Aiphos1972

Ja det är ju som det är, mina barn är aktiva i två föreningar där man både måste hjälpa till med olika praktiska saker, den ena föreningen har ett schema, den andra ber om hjälp när det behövs. Detta ställer jag alltid upp på. Men jag tycker att det är värre med försäljningen som båda föreningarna förväntar sig. Jag brukar alltid köpa mig fri. Det beror på två saker, dels att jag som person har svårt för den här typen av försäljning, att man ska handla saker man eg inte vill ha pga lojalitet med tex en vän, Dels att jag inte känner så många, liten släkt, få vänner, och på jobbet är det svårt att sälja saker. Skicka runt barnen till grannar de inte känner vill jag inte göra, eftersom jag tror att det kan bli krångligt att få in pengarna sedan. Så jag skulle tycka det var jättebra att slippa dessa försäljningar! Men hjälper till det gör jag gärna! 

• ABC73

Ser nog oftast det som ett nödvädigt ont, men ställer upp inom rimliga gränser, eftersom det är en del av vara med i en förening.

Däremot skulle jag nog undvika föreningar som kräver väldigt mycket jobb från föräldrarna.

• Trippelmamma76

Hur mycket tid lägger ni som har flera barn på sådant här? Och hinner ni med annat i livet, som utflykter, resor, släktbesök? För att inte tala om vardagssysslor.

• Tom Araya
    Alexi skrev 2018-02-08 14:46:03 följande:

Ni med barn inom ideella idrottsföreningar, hur ser ni på det engagemang som krävs av föräldrar?

Vi har barn aktiva inom olika sporter och en förälder hade sagt till lagledaren (som höll i ansvaret att bemanna en dag i caféet) att hen vägrade stå och sälja i café.

Hur ser ni på det? Kräver föreningar för mycket, går det att minska på kraven, vad är rimligt att behöva ställa upp på för att barnen ska kunna spela fotboll, hockey, innebandy, basket osv?

Ibland kan jag tycka att föreningar kräver för mycket, att det är detaljer de hade kunnat lösa själva.

Men oftast är det rimliga krav som måste finnas för att få det att fungera och vill inte föräldrarna får de väl vända sig till en klubb där man betalar mer och gör mindre.

Jag spelade handboll som ung och föräldrarna fick hjälpa till med café och transport till matcher. Dock hade vi ett schema man kunde planera efter och där föräldrarna själva hade ansvar för att byta med någon annan om de absolut inte kunde samt att vi åkte med kollektivtrafik till matcher i vissa fall.
    Cafét var ju klubbens ansvar, så det innebar kanske ett pass per hushåll och säsong max. I början skulle det även bakas, men det upphörde sedan och man köpte istället in färdiga produkter.
    Idag borde inte skjuts till matcher vara ett problem när så många föräldrar ändå skjutsar till träningar och matcher, så var det ju inte när jag var barn.
    Utöver detta hade vi möten en gång om året, där föräldrar skulle vara med.
    Mina relativt upptagna och oengagerade föräldrar hade inget problem med detta.
  • Tecum
    Alexi skrev 2018-02-08 14:46:03 följande:

Både ja och nej. Många föreningar kräver för mycket, eller de har snarare för många olika projekt på gång. Men ofta är det föräldrar själva, såna där superengagerade och överenergiska, som har dragit igång allt och när deras barn växt ur gruppen så är de borta men projekten finnas kvar.
    Samtidigt måste man som förälder vara beredd att ställa upp till viss del, klubben klarar inte allt. Men då ska man dela upp arbetet efter förmåga och vilja, alla ska inte behöva göra allt. Den som inte vil sälja i café kanske kan ta ett större tag på något annat och den som gillar att stå och sälja kan i gengäld få göre det lite oftare. Det måste man våga ta upp på mötens och det brukar gå bra. Ett missriktat rättvisetänk innebär att allt fungerar lite sämre då det lätt blir fel person på fel plats.
  • Tirem

Du vet vad en ideel förening är va? Du som medlem är ?klubben?! Det finns oftast ingen avlönad personal. Att klubben ska sköta det (som du skriver) betyder att medlemmen ska göra det.

Tom Araya skrev 2018-02-08 17:07:13 följande:

Ibland kan jag tycka att föreningar kräver för mycket, att det är detaljer de hade kunnat lösa själva.

Men oftast är det rimliga krav som måste finnas för att få det att fungera och vill inte föräldrarna får de väl vända sig till en klubb där man betalar mer och gör mindre.

Jag spelade handboll som ung och föräldrarna fick hjälpa till med café och transport till matcher. Dock hade vi ett schema man kunde planera efter och där föräldrarna själva hade ansvar för att byta med någon annan om de absolut inte kunde samt att vi åkte med kollektivtrafik till matcher i vissa fall.

Cafét var ju klubbens ansvar, så det innebar kanske ett pass per hushåll och säsong max. I början skulle det även bakas, men det upphörde sedan och man köpte istället in färdiga produkter.

Idag borde inte skjuts till matcher vara ett problem när så många föräldrar ändå skjutsar till träningar och matcher, så var det ju inte när jag var barn.

Utöver detta hade vi möten en gång om året, där föräldrar skulle vara med.

Mina relativt upptagna och oengagerade föräldrar hade inget problem med detta.

• Alexi
    Tirem skrev 2018-02-08 18:14:34 följande:
    Du vet vad en ideel förening är va? Du som medlem är klubben! Det finns oftast ingen avlönad personal. Att klubben ska sköta det (som du skriver) betyder att medlemmen ska göra det.
    Fast som förälder betalar man ändå en rätt rejäl årsavgift (1700 kr per år för nioåringar för fotboll som ett exempel). Eftersom alla tränare osv gör det helt ideellt så måste man ju få något mer än bara fotbollarna för dessa pengar.
  • Tom Araya

Du vet vad en ideel förening är va? Du som medlem är ?klubben?! Det finns oftast ingen avlönad personal. Att klubben ska sköta det (som du skriver) betyder att medlemmen ska göra det.

Vad av de uppgifter jag nämner har du uppfattat som att jag motsätter mig som medlem att sköta?
  • Tom Araya

Tom Araya skrev 2018-02-08 19:02:21 följande:
    Vad av de uppgifter jag nämner har du uppfattat som att jag motsätter mig som medlem att sköta?
    Sedan är det skillnad på att klubbens spelare får uppgifter i klubbens regi och att föräldrar får uppgifter. Föräldrarna är inte nödvändigtvis medlemmar.

• Aniiee

Jag har inga barn man jag tänker så här om jag själv hade haft barn:

Om hjälp behövs i anslutning till träning eller tävling så ställer jag gärna upp om jag kan.

Om jag till exempel ett år eller en termin hade vetat att den här terminen kan jag absolut inte hjälpa till pga något skulle jag fråga om jag kan betala lite extra så de kan ta in någon som gör det där de där timmarna.

Att tvingas göra något som inte egentligen har med idrotten och dess organisation att göra, utan bara är "för att vi vill" skulle jag ALDRIG ställa upp på.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Idrottsföreningar och föräldrars engagemang eller bistande engagemang