Alexi skrev 2018-02-08 14:46:03 följande:
Ni med barn inom ideella idrottsföreningar, hur ser ni på det engagemang som krävs av föräldrar?
Vi har barn aktiva inom olika sporter och en förälder hade sagt till lagledaren (som höll i ansvaret att bemanna en dag i caféet) att hen vägrade stå och sälja i café.
Hur ser ni på det? Kräver föreningar för mycket, går det att minska på kraven, vad är rimligt att behöva ställa upp på för att barnen ska kunna spela fotboll, hockey, innebandy, basket osv?
Ibland kan jag tycka att föreningar kräver för mycket, att det är detaljer de hade kunnat lösa själva.
Men oftast är det rimliga krav som måste finnas för att få det att fungera och vill inte föräldrarna får de väl vända sig till en klubb där man betalar mer och gör mindre.
Jag spelade handboll som ung och föräldrarna fick hjälpa till med café och transport till matcher. Dock hade vi ett schema man kunde planera efter och där föräldrarna själva hade ansvar för att byta med någon annan om de absolut inte kunde samt att vi åkte med kollektivtrafik till matcher i vissa fall.
Cafét var ju klubbens ansvar, så det innebar kanske ett pass per hushåll och säsong max. I början skulle det även bakas, men det upphörde sedan och man köpte istället in färdiga produkter.
Idag borde inte skjuts till matcher vara ett problem när så många föräldrar ändå skjutsar till träningar och matcher, så var det ju inte när jag var barn.
Utöver detta hade vi möten en gång om året, där föräldrar skulle vara med.
Mina relativt upptagna och oengagerade föräldrar hade inget problem med detta.