• Nachosen

    Vi som försöker bli gravida med första barnet

    Hej!

    Jag är helt ny på familjeliv och blev medlem för den här tråden! Har följt tråden några sidor bak och tycker att ni alla verkar grymma som stöttar varandra så bra. Jag och min sambo ska precis börja försöka skaffa barn så jag har försökt läsa på så mycket som möjligt för att optimera det. Allt är fortfarande väldigt nytt (framför allt alla förkortningar).

    Tidigare har jag använt kopparspiral som preventivmedel men valde att ta ut den sista tidigt, dels för att vi funderade på om det va dags att börja försöka och dels för att jag haft ont av den ett längre tag. I oktober/november stod det i tidningarna att det fanns en spiral som var av dålig kvalité och att fler hade gått sönder så vi villle inte riskera nånting. Så i början av december bokades jag in för borttagning och självklart sitter den fast för att sedan komma ut trasig. ???? Blev inbokad på en operation där de gick in i livmodern för att hitta sista biten men de kunde inte hitta den. Men nu vet de iaf att den inte sitter i livmodern där den troligtvis hade orsakat missfall. Men allt det här gör mig lite nervös över att det skulle bli några komplikationer. Jag är 28 år och är tillsammans med min 38åriga sambo sen 2,5 år tillbaka och ja, det här va väl kanske en liten udda presentation om mig.

  • Nachosen

    Hej! Jag har använt mig av appen period Tracker rätt länge för att ha lite mer koll på min mens då jag haft spiral. Men nu sen vi började försöka så har jag skaffat Natural Cycles. Jag tar även extra folsyra och järntabletter. Inväntar en beställd termometer med två decimaler också. Och har köpt hem ägglossningstest. Är det nåt mer ni tar/använder och gör era killar nånting för att underlätta? Typ avstår från saker eller tar tillskott?

  • Nachosen
    WanderChild skrev 2018-12-30 11:59:53 följande:

    Järn behöver du inte ta extra om du inte har konstaterad brist på det. Jag käkade även Omega3 och b-vitaminkomplex. Testade rosenrot en vända som inte gav någon effekt men den cykel då jag åt munkpeppar tog det sig :). Upplevde att flytningarna blev bättre med munkpeppar samt att äl blev smärtsamt tydlig (kände det tydligt även innan men den cykeln fick jag ta värktabletter mot smärtan!). På munkpeppar fick jag även tydligt positivt äl-test vilket jag inte fått innan trots äl så mina hormoner stärktes helt klart av det. Bad mannen va lite restriktiv med kaffet, annars gjorde han inga förändringar.


    Jag har lågt värde av järn så att jag iaf inte får ge blod. Men då ska jag kika på omega3, b-vitaminkomplex och munkpeppar! Tack! Har också bett min sambo dra ner på kaffe alt dricka koffeinfritt, så får se om han gör det.

    Min sambo försökte skaffa barn med sitt ex för massa år sen men det gick inte och de prövade IVF två gånger innan påfrestningarna blev för stora och de separerade. Så jag vet att han är rädd för att det inte ska gå eller ta tid, men jag tänker att om jag förbereder mig så mycket som möjligt så har vi iaf bättre förutsättningar att lyckas.
  • Nachosen
    WanderChild skrev 2018-12-30 23:54:45 följande:

    Dåså, då är det ju i sin ordning med järnet :). Jag är själv blodgivare och har alltid värde på nivå med en man :P.

    Munkpeppar heter även Vitex om du vill läsa på lite om det. Finns mkt info från USA om det bla, för vem det passar, effekter osv.

    Aha ja då kanske där är lite komplikationer redan om han redan varit inne i ivf-svängen. Men då borde han väl redan vara utredd för om ngt fel ligger hos honom?


    Jo, de gjorde en utredning där de inte hittade något fel på varken honom eller hans ex. Några år senare fick hon barn med sin nya partner. Men man kan ju vara inkompatibla. Frågade honom hur pass ?seriöst? de försökt. Dvs berättade om metoderna med temp och LH-test samt appar som kan hjälpa en och han sa att de inte hade gjort sånt. Men sen vet man ju inte hur mycket ens partner inser att kvinnan kollar för att få det att funka och att det inte ?bara är att ligga?.

    Ska ha min äl imorgon men alla mina LH-test är negativa. Har börjat få en svag andra linje men fortfarande för otydlig så hoppas på att den blir positiv imorgon. Ibland önskar jag att man slapp allt väntande och bara kunde spola fram tiden.????
  • Nachosen
    Sirest01 skrev 2018-12-30 14:58:43 följande:

    Jag försökte tänka att det faktisk inte har gått så lång tid än, sen jag slutade med p-piller. Men nu när min syster berättade att hon ska ha barn i augusti (barn nr5) så påverkar det ännu mer. Av någon anledning känns det inte lika speciellt längre, då våra föräldrar inte reagerade så mycket. Det var mer ett "jaha" och pappa suckade. Hur kommer dom reagera när/om vi får barn? De har ju redan fem barnbarn... Just nu känns det inte så roligt :/ de vet liksom hur det känns att få barnbarn redan... Trodde det var vår tur att få barn nu men nej min syster ska vara "först" som vanligt och jag vet att de inte har försökt så länge som oss. Det tog sig på första försöket igen. Känner mig bitter nu :p

    Får hoppas det blir bättre efter julledigheten å när jag kommer igång med examensarbetet igen, för att tänka på annat. Tack för peppen, ska försöka tänka på annat nu.


    Jag tror definitivt att de kommer att bli glada över ditt första. Även om de har barnbarn sen tidigare så är det en ny erfarenhet och jag tror de kommer tycka om att kunna komma med råd och va där när det behövs. Det är ju inte riktigt samma med nån som redan fått fyra barn sen tidigare.

    Sen får du tänka att ni kör på kvalité över kvantitet ;) Det kanske tar lite längre tid men kommer garanterat va värt väntan.
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-01-07 19:17:32 följande:

    Jag fixk in lite nu och läste om natural cykles och det verkar ju bra! Kanske ska prova detta :) jag är ju rätt att jag kanske känner ÄL så bra som jag gör för att kroppen försöker släppa ägget men att det inte går. Vissa månader har det gjort riktigt ont så jag inte kan sitta ner liksom! Men så fort jag får mensen så ska vi skicka in blanketten för utredning så hoppas få komma intill i kanske april :)


    Jag använder natural Cycles, har bara testat några veckor men jag tycker att den verkar bra och informativ. Köpte ett helt år på en gång och skulle få en temp på köpen men den bör komma vilken dag som helst så har inte tempat än.

    Det jobbiga nu är den här dryga väntan. Väntan till bim sen väntan på äl, sen bim osv. Hur snabbt tror ni att man känner av att nåt är på g där inne i magen när det väl beger sig?
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-01-10 08:25:41 följande:

    Nu är mensen en hel vecka sen! 7 dagar förbi Bim och tog detta testet i morse! Jag ser något svagt men är ändå inte positivt. Blev lite förvånad när jag va helt inställd på stt det inte skulle visa minst skugga! Kan ju vara jag som hoppas för myclet fortfarande och ska ta igen om 2 dagar :) här kommer testet ifall någon är nyfiken :D

    Sen undrar jag såklart hur det gör för er andra brudar? ÄL eller Bim snart eller? :)


    Jag ska få min mens på tisdag (betyder det att tisdag är bim och onsdag bim+1?) så äl i slutet/början av månaderna. Den här väntan är sjukt frustrerande. När kan man börja testa? Har märkt jag äter och sover mer, men tror det är stress/uttråkning. Mentalt känns det inte som ?att det tog? under förra äl. Lyckades inte ens få ett positivt äl-test trots 7 test. Men nu har jag iaf börjat med temp på morgonen.
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-01-17 08:17:38 följande:

    Uppdatering från mig :) mensen har fortfarande inte kommit, är på Bim+14 idag men kände av en ny ÄL i förrgår så mensen har nog bara hoppat över en månad. Bim i slutet på januari! :) hur går det för er andra?


    Bim+3 idag. Tror bara att den är seg. Så väntar typ på att mensen ska komma så att man kan försöka igen.

    Hade inte tänkte på det där med julafonsbarn i mars ???? men det kanske man borde tänka lite på. Jag är själv decemberbarn och skulle typ tajma bf med min födelsedag i så fall ???? Blir bf 2020 så blir det jämt och bra. Jag är född 90 och mamma va 30 när hon fick mig.
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-01-19 12:16:10 följande:

    Har du tagit test än? :D ja det är många som slutar försöka i mars just för det, men jag hade aldrig i världen slutat och missat en chans till barn, tänk vad mysigt att komma hem med en liten bebis mitt på julen med alla stjärnor och tomtar och julgranen. Datumet suger ju och man vill inte fylla år sent. Men stämningen är ju mysig :)


    Tog ett negativt test på bim+3 (fredag) och fick mensen dan efter. Jättevärk mitt i natten och sen kraftig blödning både lördag och söndag och idag är den som borta. Misstänker att den kickar igång under dagen igen men vet inte riktigt hur min mens beter sig naturligt då jag haft kopparspiral i flera år med långa kraftiga blödningar.

    Det är synd att det är sån väntan mellan äl och bim. Tänk va skönt om man bara kunde mysa, ta en test och få resultat direkt, oavsett dag på månaden :)

    Hur går det för er andra med bim och äl?
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-01-20 21:49:28 följande:

    Ja det blir ju nästan orättvist i skolan :/

    Dagarna mellan ÄL och Bim är så sega! Haha ja nästa helg ska jag testa, då är jag på ÄL+10 så vi får se hur det går :) Bim är onsdagen efter nästa helg så kommer testa Bim-5 första gången :)


    Även om du plussar så är du väl kvar i tråden och guidar oss andra? :D håller verkligen tummarna för dig!
  • Nachosen

    Hej! Har varit lite tyst från min sida ett tag. Väntar på nästa äl som är beräknad till 6/2. Så är i den här eviga väntan mellan äl och bim igen. Första målet är att få ett positivt ägglossningstest och sen plussa på riktiga testet.

    Jag och sambon har ett stabilt förhållande men är varken förlovade eller gifta. Han tycker inte att det spelar nån roll men jag hade egentligen velat gifta mig innan barn, men vill inte vänta för länge med att skaffa första barnet. Är det nån mer som är i liknande sits eller som kan relatera?

  • Nachosen

    Mitt första positiva äl-test sen jag började tempa! För visst måste det där räknas som positivt? Testzonen är lite lite mörkare.

  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-02-07 08:41:05 följande:

    Hej alla tjejer! Hur går det för er? Jag har köpt ett hälsokost paket med EPA-Glandin, hittade en tråd där tjejer blivit gravida med ett ämne som finns där ingick tänkte att det skadar ju inte att prova :) har ÄL nästa helg så får vi se vad som händer! Både alla hjärtans dag och våran förlovningsdag är nästa helg så ligga kommer jag få göra iallafall haha xD


    Har bim den 16/2. Är på äl +4. Tiden går aldrig så långsamt som mellan äl och bim... vi missade sex på äl-dagen för det va samtidigt som superbowl och sambon hade grabbarna över till 04. Men hann med dan innan och efter så vi får se.. så segt att vänta bara!
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-02-08 07:24:53 följande:

    Det låter som ni prickat in bra! Men ja det är såå långt mellan ÄL och Bim! Tycker även det är sjukt långt mellan mens och ÄL, men hoppas veckan går fort så det kan bli nästa helg för oss haha :) då har du Bim och jag ÄL :D


    Håller tummarna för oss båda!
  • Nachosen

    Jag plussade på mitt test. Så nu väntar ett antal veckor med oro för MF innnan man kan slappna av. Tack för allt ert stöd och visdom. Utan er så hade det garanterat tagit längre tid! <3 lycka till allihopa!

  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-02-23 12:17:18 följande:

    Nämen oj!!! stort grattis Nachosen <3 hur många dagar efter ÄL plussade du? :D alltid lika kul med plus i denna tråden!


    Tack! Jag hade äl den 3/2, skulle ha fått min mens den 16/2 och plussade den 19/2. Testade på alla hjärtans dag också men med negativt resultat. Men mådde illa som åksjuka från typ den 16:e och så har jag haft världens cravings för grönkål och ätit en påse om dagen i 1-2 veckor.

    Mår rätt bra ändå, får en eftermiddagsdipp då jag blir jättetrött och ett svart illamående som kommer och går under dagarna. Har mitt första besök hos mvc andra veckan i mars. Men har typ inte fattar det själv än. Tog till och med ett extra test igår bara för att kolla att det fortfarande stämmer. :D
  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-02-24 00:31:08 följande:

    Åh du plussade på min födelsedag :D så himla roligt!! Känner du dig inte gravid? Haha man kanske inte fattar det fören magen växer :) <3 blir så glad för pluss i tråden!


    Jag känner det lite men har inte vart så illamående att jag spytt än. Känner mig mer trött och åksjuk :P det är tydligen vanligt att man inte fattar det förrän vid första ultraljudet har jag hört XD

    Berättade för min bästa vän idag, det är lite tidigt men jag vill ha hennes stöd om det skulle bli ett MF också. Hade köpte en liten body som låg i en påse i bilen och hon mötte upp mig på sin parkering. Så sa jag ?jag va och köpte en födelsedagspresent på vägen hit. Vill du se? Jag är ute i rätt god tid för jag ska ge bort den i oktober.? Och så kollade hon ner i påsen och la ihop ett och ett. Sen stod vi båda och bölade på parkeringen. Har inte berättat för min familj än men jag kunde inte låta bli att berätta det.
  • Nachosen

    GRATTIS!

    Jag va med i den här tråden för några månader men har inte varit aktiv sen jag plussade i början av året. Gick in här igen för att se hur det gick för dig och de andra. Är såååååå glad för din skull! ?? Du har varit en riktig kämpe och vart så positiv och stöttande för alla spm kommit och gått i gruppen. Önskar dig all lycka till! ??????


    Jagerika skrev 2019-08-08 12:43:59 följande:

    Hej alla Ts här! Jag vill bara meddela att efter 1år och 8 månader så fick jag idag reda på att jag är gravid <3 om allt går bra kommer lillen i april :D helt sjuk känsla!


  • Nachosen
    Jagerika skrev 2019-08-20 08:19:08 följande:

    Tyvärr blev det ingen bebis för oss :( några dagar efter Bim började jag få svinont i magen och dagen efter började jag blöda, en blödning som höll i sig i en hel vecka. Vid mens blöder jag bara i ca 4 dagar så tidigt missfall.. får försöka trösta mig med att det inte var ett foster än, men jösses vad jag har varit ledsen fram tills nu. Vi får fortsätta våran resa och hoppas på IVF som ska ske nu i oktober-november <3 lycka till alla andra!


    Jättetråkigt att höra! <3 hoppas att det funkar med IVF
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet