Inlägg från: Anonym (Nelly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nelly)

    Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?

    Blir folk så arga? Det har jag inte tänkt på. Min erfarenhet är att det är trådar om barnmisshandel som upprör.

    Frågan om ex alltså, det beror ju helt på hur lång tid som gått sen det tagit slut. Helt klart måste man låta exet vara ifred men tog det slut för 3 dagar sen är det förståeligt om den ena inte hunnit komma så långt i processen...

  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Chilla) skrev 2018-02-11 23:50:44 följande:

    Ok. Lustigt att du då startar en tråd med exakt den utgångspunkten, du påstår att alla med en viss åsikt är väldigt, väldigt arga, provocerade, hetsiga, att du tar på dig hjälm nu osv.

    Kallar du det sättet att debattera på mer sakligt och rationellt? Jag är genuint nyfiken på det. Det är ju nämligen just härskartekniker.

    Det sista du skrev är jättemärkligt. Det var ju PRECIS DET jag skiljde på medans din trådstart är väldigt onyanserad och svartvit. Jag skiljde just på olika trådar om olika ex och skrev att IBLAND tycker jag att folk varit taskiga och dömande mot ts, tex när det gäller tjejen som var ledsen för att hennes kille sen 5 år tillbaka plötsligt dumpade henne utan förklaring och blev tvärkylig och elak mot henne över en natt. Hon var verkligen ingen stalker som under en veckas tid efteråt skickade några sms.

    Men det finns rätt gott om andra trådar där tjejer (är det väl mest på detta kvinnodominerade forum) på riktigt förföljer sina ex och skriver obehagliga trådar om hur dom flera år efter avslut inte har släppt taget och inte accepterar att exet går vidare. Framförallt när dom inte accepterar att exet blockerar dom eller på andra sätt visar/uttrycker att dom INTE vill ha kontakt.

    Jag ser inget konstigt med att en del då reagerar och säger till ts att det faktiskt är stalkning och respektlöst, gör du?

    Du startar en tråd som generaliserar grovt och påstår att majoriteten av användarna blir jättearga och jätteupprörda över just det här ämnet, mer än när det gäller otrohet (det var ju högst subjektivt från din sida, tror dom flesta ser nåt helt annat nämligen att otrohet om något väcker starka känslor, speciellt när otrogna eller älskarinnor närmast skryter om vad dom gör)

    Eftersom du själv startar hela tråden med härskartekniker så vidhåller jag att du antagligen är djupt berörd av detta ämne själv och därför läser in att just detta ämne skulle göra gemene användare väldigt, väldigt arg och upprörd.


    Håller med. I vissa av dom trådarna är ts en stalker, alla handlar ju inte om samma sak. Är jag arg om jag skriver vad jag tycker då? Jag tycker det är fel att ha låg empati med barn också, det här är ju ett forum till för olika åsikter eller?
  • Anonym (Nelly)
    Inisario skrev 2018-02-12 10:45:15 följande:

    Vet du, ts, jag kan också upplevas som en av dessa otrevliga personer som du beskriver här, men sällan i mina första 6 svar i ämnet. För det mesta börjar jag med att förklara min åsikt och även varför jag just har den åsikten. Men reagerar någon ts på så vis som du gör, menar att man inte alls kan ta till sig något, fast man själv startat någon diskussion i ett "diskussionsforum" och enbart anser sin syn på saken som den enda sanna, kan jag visst bli lite ironiskt.

    Till ämnet. De flesta av oss har väl någon gång i livet hamnat i en situation då någon relation avslutats. Antingen har vi lämnat någon eller så har vi blivit lämnat. Det är nästan aldrig roligt. För det mesta gör det mycket ont. Och för det mesta står man efteråt och har fortfarande många öppna frågor, men det får man ta hand om själv då, i så fall. Har någon relation tagit slut, då är det slut och då har personen inte samma rätt längre att kräver någonting av den andre. Det kallas respekt, att låta den andre få vara ifred, främst när personen bett om detta. 

    Visst kan någon relation slutar i vänskap och bra kontakt, men då borde båda parten vara med om det resp har man barn tillsammans eller andra ekonomiska grejer å sköta, är det självklart också okej att ha tätt kontakt.

    MEN, inte har man rätt att tracka sitt ex enbart för att tillfredsställa sina egna behov. Och med tal om dessa trådar som du relaterar till här, så har tjejen väl verkligen bombat sitt ex med sms och den andra borde nog fundera lite om, att faktum att någon tom BLOCKA mig, inte precis kan ses som inbjudan.

    Ja, även om det känns svårt i början. Ibland är det enbart att komma över någon, främst när den andre redan gjort det.


    Håller med. Jag ser inte den hatiska folkstorm som ts pratar om och inte heller behovet av skyddshjälm :)

    Det finns vissa trådar där ts faktiskt stalkar, precis som du säger, att blockera nummer eller mail borde väl vara en tydlig signal att man inte ska fortsätta höra av sig men då fortsätter vissa försöka komma runt detta för att dom vill ha en förklaring.

    Och en del trådar är helt tokiga faktiskt, nu har ts valt ut dom mest oskyldiga som exempel bara.

    Tror inte man behöver vara arg och skjuta från skyttegrav för att kunna se det och påpeka det ;)
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-12 11:12:55 följande:

    Jag blir rätt arg när jag får höra om barnmisshandel, psykisk misshandel och otrohet. Jag blir också väldigt sorgsen när jag läser om dysfunktionella familjer och hur vårdnadstvister gör att barn kommer i kläm. Det är ingenting jag skäms för eftersom att ilska är en känsla som vilken annan som helst.

    Så för mig är det absolut inget fel att bli arg när man läser om ämnen som för en själv är känsliga. Faktum är att jag egentligen gillar att folk får utlopp för sina känslor. Att ilska är en tabubelagd känsla är därför ingenting jag stödjer. Så för den fortsatta debatten är det bra att veta att min inställning till ilska inte nödvändigtvis är dålig. Däremot är jag nyfiken på var denna ilska kommer ifrån när detta ämne diskuteras.


    Men du kan inte släppa att alla inte är arga i alla trådar? :) Jag har sagt till några stycken att lämna ex ifred som visat tydligt att dom inte vill ha kontakt, jag var inte arg när jag gjorde det.

    Jag har sagt det till en kompis också utan att vara arg.

    Man kan faktiskt ha en åsikt utan att vara speciellt arg. Det är lite underligt att du nu försöker få det till att du inte vill förlöjliga någon med din tråd när du börjar med att skriva
    Anonym (TS) skrev 2018-02-10 21:08:08 följande:

    Jag är väl medveten om att jag sticker in en pinne i ett getingbo och öppnar pandoras ask när jag frågar om detta, och jag har laddat med militärhjälm och vallgrav inför en hetsk debatt. Men eftersom att jag inte fattar så får ni som blir så arga gärna upplysa mig om vad det är som gör att ni blir så extremt engagerade i just den här frågan?

    Nu trycker jag på "Starta tråd"... Let the epic battle begin!!


    Haha. Ps, hätsk stavas med ä, inte med e.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-12 15:49:32 följande:

    Jag tillhör också en av dem som inte förstår hetsen kring detta... självklart om ex:et önskat att man inte hör av sig så gör man inte det! Men jag hade aldrig gjort slut med någon, så efter 7 år med mitt ex gjorde jag det och jag hörde av mig liiiite smått för att visa att jag ändå brydde mig... (hade då ingen aning om detta), skrev även grattis då han fyllde år och god jul typ... folk blev rabiata när jag nämnde det, blev kallad okänslig och vidrig? Herregud liksom... träffade sedan ex:et på en promenad (på bådas intiativ) jag bad om ursäkt, men han fattade faktiskt inte varför jag gjorde det... så han tyckte väll också att det var rätt överdrivet hur folk hade reagerat över detta...


    Wöt? Vilka blev rabiata? Dina kompisar? Låter ju väldigt överdrivet att dina vänner skulle bli rabiata för att du skrivit God Jul och sånt. Är du säker på att du berättar historien korrekt?

    Eller är det här en tråd du haft? Då förstår jag inte heller. Om du bara hört av dig några ggr på det sättet du beskriver och han själv inte visat eller uttryckt att han inte ville ha den lilla kontakten varför skulle du då ha startat en tråd om det? Eller varför skulle alla omkring dig bli helt rabiata över er högst normala kontakt? Det låter helt sjukt.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-12 16:36:51 följande:

    Ja, fast nu är ju min TS tillägnad dem som faktiskt blir arga. Är du inte en av dem så behöver du ju inte ta åt dig, eller missade du att jag skrev att det var till de som blir arga jag riktar min fråga? Det står ju i det du citerade där jag "förlöjligade" dem:Lite märkligt kan jag tycka att du missade det när du lyckades notera ett stavfel :)


    Ja tycker du inte att din start är raljerande? Ok, Inisario har ju rätt i att det bara är din åsikt som är rätt, nu måste man känna sig träffad också för att få svara ;p

    Vad jag har sett har ingen före mig känt sig träffad, iallafall inte så som du beskriver det så jag ville också delta i diskussionen.

    Mitt bidrag är som sagt att jag inte ser det du menar finns på forumet. Jag ser att det finns gränsöverskridande ex som inte enbart får medhåll och ibland också beskrivs som stalkers. Tycker att det rätt ofta finns fog för det men ser inte dessa trådar som skyttegravskrig med rabiessjuka galningar som är helt rasande, haha.

    Frågan är varför du blir provocerad av att det finns folk på forumet som tycker att man ska respektera att ett nej är ett nej och att ens ex inte är ens egendom?
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Miss58) skrev 2018-02-12 17:43:34 följande:

    Nu är inte jag insatt i frågan, men varför ljuger du för? För du ljuger om vad ts sagt (genom att påstå att hen krävt att en viss typ av människor får svara i tråden, vilket aldrig har hänt) och sen sitter du och påstår att hen blir provocerad av att man ska respektera ett nej från ett ex... Läs en gång till från trådstarten och gör om gör rätt!!Om du inte delar ts uppfattning så diskutera det istället för att sitta och ljuga!Ett tips till dig ts är också att inte skriva sånt som du skrev i början! Skriv din fråga så tydlig som möjligt så slipper du göra en massa människor irriterade när du lägger en massa allmänna omdömen om dem...


    Jag ljuger inte. Urlöjligt svar av dig. Läs själv vad hon skriver. Sen grattis ts, här kom en av dom där arga, nu har jag också sett dom och undrar också vad det beror på ;)
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-12 17:56:56 följande:

    Alltså det var ju ett skämt! Hade hoppats att folk skulle förstå det men men...


    Och det är fler än du som kan skämta och diskutera ämnet. Tvivlar starkt på att du jobbar med retorik.
  • Anonym (Nelly)
    Inisario skrev 2018-02-13 10:30:25 följande:

    Och en sak till. Jag behöver inte någon ts som berättar om för mig att jag ska lugna mig och inte brusa upp. Har du redan problem med att någon har någon annan uppfattning än dig, är det knappast så märkligt att du upplever många personer här som hatiska. Men det är ditt problem, inte mitt.


    Amen!
  • Anonym (Nelly)
    Inisario skrev 2018-02-13 10:22:06 följande:

    Jag tycker folk på fl är mycket bra att även läsa mellan raderna. Även mellan dina....förövrigt.

    Och så som det ser ut hade folk absolut rätt.


  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-13 11:49:07 följande:

    Ja, fast i.o.m. att man inte visste hur omfattande det var och direkt drog en väldigt drastisk slutsats om stalking och trakasserier så tycker jag ändå att reaktionerna inte stod i proportion till vad man fått veta. Och drar man så snabba slutsatser utan att veta så tyder det för mig på att ämnet är väldigt känsligt.Fast det är inte att du har en annan uppfattning som jag reagerade på utan på att du sa att jag resonerar utifrån att min sanning är den enda sanningen som får råda i tråden, vilket är fel (titta några rader upp så ser du själv)


    Har inte du skrivit innan i tråden att man inte får spekulera i om ämnet är känsligt för att det då är en härskarteknik? Eller det kanske bara är du som är en sån retorikexpert som får använda härskartekniker? ;p
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-13 15:49:08 följande:

    När sa jag något om vad någon annan får och inte får göra? Citera!


    Det kan vem som helst se som trycker på ?visa endast?, du också om du inte minns vad du skrivit ;)
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (S) skrev 2018-02-13 16:02:00 följande:

    Du har ju vid två tillfällen valt att inte bemöta kritik när personerna tagit upp att detta måste vara ett känsligt ämne för dig osv - genom att påpeka vilken härskarteknik personerna använt genom att säga att det måste vara känsligt. Sedan gör du det själv.


    Hahaha, den här tråden är ganska underhållande.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Miss58) skrev 2018-02-13 16:08:31 följande:

    Det är sant som du säger att många "läser mellan raderna" i de flesta trådar. Man vet ju om man har stor erfarenhet av forum att många som skriver utelämnar information, medvetet eller omedvetet. Och det gör att man ofta fyller igen de "hål" som finns med egna slutsatser som oftast baseras på egna erfarenheter, vilket leder till att de som själva haft eller känner någon som haft problem med stalkande ex drar slutsatsen att den information som undangöms är att de helt enkelt stalkar sitt ex.Problemet när man gör en sån sak är ju att man faktiskt anklagar en annan människa för något man inte har några empiriska bevis för, vilket kan vara förtal och därmed brottsligt. Om man misstänker stalking tycker jag att det är bättre att fråga den som skriver om omfattningen av kontakten innan man drar några slutsatser. Det är dels bättre för att då får man en bättre bild av vad som försiggår, men också är det mer hederligt än att anklaga någon helt utan bevis.


    Wow. Goddag yxskaft.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-13 16:14:08 följande:

    Ja, och du fick svar på varför jag inte bemöter den kritiken: det är inte relevant för diskussionen huru vida detta är ett känsligt ämne för mig eller inte. På vilket sätt tycker du isf att det skulle vara relevant med mina motiv till varför jag startade den här tråden?

    Och när har jag påstått att det här är ett känsligt ämne för någon av de personer jag svarat? Appro på det där du säger om dubbelmoral...


    Shit. Är du på riktigt? Är du seriös?

    Det är alltså relevant om detta är känsligt för alla andra då du startar tråden med att påstå det och sen använder det mot olika personer som svarar i tråden. DU är ett undantag, vad DINA känslor och motiv är är det enda som INTE är relevant.

    Kul också att du ifrågasätter alla som svarar på vad du sagt och låtsas som att du inte vet vad du själv skrivit.

    Det är väl OCKSÅ en härskarteknik om jag inte minns fel ;)
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-18 22:57:59 följande:

    Främst hans kompisar men även mina. Jag tyckte också att det va väldigt överdrivet hur de reagerade. Jag har inte startat någon tråd om detta.


    Men du kan inte vara ärlig. Finns inte en chans att hans och dina kompisar blev rabiata över att du skrev God Jul. Du måste ha hört av dig mer än du ger sken av isåfall och han lär ju ha klagat till sina kompisar om det, annars skulle dom inte ens veta om det, än mindre orka bry sig. Hur visste dom vad du hörde av dig till honom om liksom? Dom har väl knappast hackat hans telefon och Mail? Han har ju berättat OCH klagat isåfall, annars skulle dom inte blivit hysteriskt arga som du säger.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-24 08:52:11 följande:

    Allas förhållanden är olika och fungerar även olika efter man gjort slut. Det du skriver låter helt sjukt, som jag skrivit tidigare i tråden hade han inga problem med det och uppskattade att jag hörde av mig. Han har aldrig bett mig att sluta höra av mig så vart du får det fjärde stycket ifrån vet jag inte. Hade han bett mig att inte höra av mig hade jag självklart inte gjort det.

    Nu senast var det han som hörde av sig och frågade om vi skulle ta en fika då han hade saker som var mina han ville ge tillbaka.


    Hade trott på att han uppskattade det och själv föreslog fika och ville ge tillbaka saker om du inte sagt att hans och dina vänner behandlat dig som värsta stalkern. Era VÄNNER. Nej, köper inte din historia.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-25 20:16:16 följande:

    Jag har inte sagt att mina vänner behandlat mig som värsta stalkern? Jag var med mina vänner på middag efter jul och de frågade hur det var och lite sånt vanligt eftersom det rätt nyligen tagit slut. Jag svarade och nämnde bland annat att jag haft lite kontakt med honom och att det kändes bra att han svarat att han mådde bra efter omständigheterna. Där och då reagerade dom, i välvilja, men jag gick hem senare och kände mig otroligt ledsen att jag hade gjort någonting som var så fel men att jag inte hade någon aning. Jag hörde inte av mig mer sen utan då kom han med fikaförslaget och då passade jag på att be om ursäkt men han tyckte inte att jag hade något att be om ursäkt för. Mitt första inlägg i tråden handlar om just det att mina vänner jag var på middag med reagerade jättestarkt men att han sen tyckte det var positivt så ja alla är olika.


    Jo det har du. Den här versionen är ju helt annorlunda, den kan jag köpa.

    Det du skrev innan var för att alla blev rabiata och hysteriska för att du hört av dig 3-4 ggr och tex önskat god jul, sedan att det var dina och hans vänner framförallt medans han själv sagt att han uppskattat det.

    Vet inte vad som hänt men den sista versionen lät iallafall mer trovärdig, att det handlade om en diskussion er emellan på en middag som egentligen inte var så rabiat alls, säkert typ ?Ska du verkligen höra av dig? Varför gör du det? Är det inte bättre att backa??
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-26 11:57:44 följande:

    Ja på denna middag reagerade dom VÄLDIGT starkt! Jag blev i princip utskälld av mina egna vänner länge för att jag hört av mig till honom och att jag absolut inte skulle ha gjort det. Sen fick jag höra att hans vänner reagerat lika starkt. Att använda ordet rabiat var fel av mig då det verkar ha varit lite väl starkt i sammanhanget. Men för mig var detta något helt nytt, jag hade ingen aning och ville belysa det. 


    Men alltså... ok. Isåfall fattar jag verkligen inte hur du bara kan ha hört av dig 3-4 ggr bara för att ha önskat god jul.

    Jag har bekanta som gjorde slut och där många tyckte att tjejen stalkade killen efter att hon gjort slut men där var ju grejen att hon också gjorde det. Är inte det där du beskriver sånt som alla gör när man nyss gjort slut? Vad var deras motiv till sina reaktioner? Konstigt att även hans vänner tyckte det.

    Han måste ju ha snackat skit om dig och vara konflikträdd så att han både framställt dig som en stalker inför dom och sen varit trevlig mot dig och spelat oskyldig, annars fattar jag inte hur både hans och dina vänner parallellt kan ha fått samma uppfattning om såna bagateller?
Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?