• Aniiee

knäckebröd?

Ok, erkännande - jag är inte så där superbr på att käka knäckebröd. Jag har typ noll koll på denna svenska staple. Så nu är jag nyfiken på vad ni käkar för knäckebröd (märke och sort) och vad ni äter på era knäckemackor.

Shoot!

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden knäckebröd?
  • Mojjan

Leksands triangelformade knäcke i blå förpackning är god (har ingen aning om vilken gräddning det, men den finns nästan alltid i skolköken)

Falu rågrut och Falu surdeg är mumma tycker hela familjen så det har vi alltid hemma. 

Lite lyxigare som jag äter mer sällan är Tre Kullor Havssalt och Frön från Leksands.

Äter alltid med en skiva cognacsmedwurst eller ost på. Rivna morötter är ett hett tips för den som inte vill äta animaliskt. Blir så otroligt mumsigt om man river på den grova sidan av rivjärnet och sedan toppar med lite citron och svartpeppar. Så gott!

Hade personligen inte överlevt utan knäckebröd, jag föredrar det alla dagar i veckan framför mjukt bröd

• viseversa

Falu rågrut. Har en massa olika på dom.

smör
    smör, ost, gurka
    smör, skinka
    smör, falukorv ,senap
    philadelfia, avokado, örtsalt
    philadelfia, kalkon, avokado örtsalt
    keso, timatskivir, salt

• Fiorenza

Åh, Wasa havre eller surdeg flerkorn, falu rågrut, leksandsknäcke. På vill jag ha kokt skivat ägg, bredbar leverpastej eller mjukost. Smör under de förstnämnda, inte under mjukosten.

• Just raw

Falu Rågrut som smörgås.
    Runda Kanel som godiis när jag är sötsaksugen. 

• Just raw

Visst ja, på har jag gärna ost och paprika.
    Eller veg. pastej och gurka.
    Avocado med örtkrydda är också gott. 
    Kanelknäcken äter jag som den är 

• erijon

Sort spelar mindre roll med något riktigt gott på men några favoriter är: falu rådrut, normalgräddat dalaknäcke, fröknäcke (finns säkert massa sorter, annars enkla att göra själv. Har inget recept såhär), Wasa sport, husman går bra. Delikatess är mycket gott! Finnkrisp är också väldigt gott men man kan behöva äta ett par fler!

Pålägg: mjukost (skinkost)

Ost och paprika/gurka

Skinka/ grillad kyckling (finns bland påläggen) med tomat/gurka/paprika

Keso+rödlök och italiensk salladskrydda eller örtsalt.

Kokt ägg, majonnäs och örtsalt.

Med keso kan du också ha tomat istället för lök, eller båda. Det är utsökt!

• LFF

Leksandsknäcke, färdiga trekanter. Vanligaste pålägget är ost men även vanligt med rökt hästkött på (Mattssons från Gustafs).

• Rikard

Wasa havre, med smör och lagrad ost. Det händer också att någon god italiensk korv hamnar på brödet.
    Annars blir det såna där fancy dyra hårda knäckebröd som sälj i bruna papperspåsar med märkvärdiga beteckningar som "surdegsknäcke" och annat som gör att man förstår att de är lite "finare" än vanligt knäckebröd.

• Rikard

Om någon hade sagt till mig att jag måste välja om jag ska äta mjukt eller hårt bröd och så förblir det resten av livet, så hade jag valt hårt bröd alla dagar i veckan.

Eller förresten ... jag hade sagt till den där idioten att jag inte finner mig i såna dumheter. Jag kommer äta båda delarna.

• SofieJ
    Dementoria skrev 2018-02-15 07:55:52 följande:

Jag hade inte heller hört talas om förrän jag läste detta nyss. Och 3 minuter efter dök denna bild upp i feeden på FB. Spooky

:O

Bader-Meinhof-fenomenet!
  • IsDimma
    Hermioney skrev 2018-02-14 23:12:30 följande:

Äntligen någon som mig!

Jag hatar svenskt knäckebröd.

Den smaken är så avskyvärd så jag klarar inte av det.

Jag har löst det genom att fylla resväskan med knäckebröd från utlandet. De är jättegoda och fulla med fibrer!

Var hittar du knäckebröd utomlands? Det brukar ju vara hopplöst!
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • ventilera mera
    SofieJ skrev 2018-02-15 00:20:32 följande:

Dessa har jag inte hört talas om. Måste testa! Fan vad jag blev sugen på knäckebröd nuuuu....

Dementoria skrev 2018-02-15 07:55:52 följande:

Jag hade inte heller hört talas om förrän jag läste detta nyss. Och 3 minuter efter dök denna bild upp i feeden på FB. Spooky

Bara att handla, ödet har talat!
  • vampyria2

Det godaste jag vet är en husmans knäckebröd med kaviar och hackad lök på, låter kanske konstigt en är verkligen så gott.

• Hermioney
    IsDimma skrev 2018-02-15 15:58:52 följande:

Var hittar du knäckebröd utomlands? Det brukar ju vara hopplöst!

De ligger på hyllan bredvid svenska Wasa knäckebröd

• flygrl

Som nån annan skrev e väl allt knäckebröd gott. Wasa Husman, Wasa Sport, Falu rågrut, Falu rågrut grov (med lätt friskhet av kummin) och Leksands knäcke brungräddat e några av favoriterna. Sen finns det special varianter som jag inte kommer på namnen på men som e med olika fröer, sesam mm.

Goda pålägg e förstås ost med tomatskivor på, leverpastej med gurka, kaviar med lök, ägg & kaviar, sill, ja dom flesta pålägg. Smör och honung e sött och gott. :)

Svar på tråden knäckebröd?