• Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 19:33
    6139 visningar
    37 svar
    37
    6139

    Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män

    Året 2015 begick 1171 personer självmord i Sverige. 72 procent av dessa var män. Men enligt statistiken så lider fler kvinnor av hjälp, men detta beror troligen på att kvinnor är bättre på att prata om sina känslor och att söka hjälp.

    Visst kan man delvis skylla på "machokulturen" som finns bland män för detta. Men det finns också kvar bland många kvinnor att de vill ha en man som är stark.

    Jag hörde till exempel två kvinnor diskutera på en arbetsplats jag var på att de inte ville ha en man som är känslosam av sig och han ska inte gråta. En annan gång hörde jag en riktig rabiatfeminist på fyllan säga att hon minsann vill ha en riktig man, och att hon föraktar män som står på scenen och kämpar för kvinnors rättigheter eftersom det tar bort spotlighten från kvinnorna. 

    Så man kan inte säga att det endast är vi män som stödjer det man kallar för "matchokulturen." 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-15 19:37
    Enligt statistiken så lider fler kvinnor av depression ska det stå.

  • Svar på tråden Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män
  • Äldre 15 Feb 19:36
    #1
    +1

    Själva grejen med patriarkatet/machokulturen/könsrollsnormerna är ju att både män och kvinnor är del av dem och upprätthåller dem. Absolut inte bara män.

    Och ja det är ett stort problem att män har mindre emotionell support.

  • Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 19:38
    #2
    Meriall skrev 2018-02-15 19:36:55 följande:

    Själva grejen med patriarkatet/machokulturen/könsrollsnormerna är ju att både män och kvinnor är del av dem och upprätthåller dem. Absolut inte bara män.

    Och ja det är ett stort problem att män har mindre emotionell support.


    Ja men man skyller nästan alltid på männen för dessa strukturer.
  • Anonym (M)
    Äldre 15 Feb 19:51
    #3
    +1

    Ja, fast å andra sidan så föraktar ju många män kvinnor och deras kamp mot mansnormen. Det är bara att läsa här på FL hur  män (och även kvinnor) ser ner på kvinnor som kämpar för jämställdhet.

    Så hur vill männen ha det? 

  • Äldre 15 Feb 19:53
    #4
    Johnnyorange skrev 2018-02-15 19:38:58 följande:

    Ja men man skyller nästan alltid på männen för dessa strukturer.


    Kanske om du frågar arga bloggare, men inte om du frågar tex genusteoretiker eller folk som forskar med feministisk inriktning. För de som studerar det här brukar det bli uppenbart att både män och kvinnor uppehåller det man ofta kallar könsmaktsordningen. Historiskt och globalt sett har dock män större fördelar, därför hamnar fokus ofta där.
  • Äldre 15 Feb 20:02
    #5
    Johnnyorange skrev 2018-02-15 19:38:58 följande:

    Ja men man skyller nästan alltid på männen för dessa strukturer.


    Vilka 'man' är det som skyller på männen? Jag arbetar inom genusvetenskap och där görs det i alla fall inte utan alla är medvetna om att bägge kön upprätthåller strukturerna i samhället.
  • Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 20:05
    #6
    +1
    Anonym (M) skrev 2018-02-15 19:51:53 följande:

    Ja, fast å andra sidan så föraktar ju många män kvinnor och deras kamp mot mansnormen. Det är bara att läsa här på FL hur  män (och även kvinnor) ser ner på kvinnor som kämpar för jämställdhet.

    Så hur vill männen ha det? 


    Fast feminism som den ser ut idag skapar bara hat, den har väldigt lite med riktig jämställdhet att göra. Den handlar bara om att utmåla alla kvinnor som offer och alla män som förtryckare. Det finns ingen nyansering utan allt är bara svart eller vitt.
  • Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 20:07
    #7
    Meriall skrev 2018-02-15 20:02:12 följande:
    Vilka 'man' är det som skyller på männen? Jag arbetar inom genusvetenskap och där görs det i alla fall inte utan alla är medvetna om att bägge kön upprätthåller strukturerna i samhället.
    Det är många som skyller på endast männen. Men kan länka några exempel, och dessa har många följare och beundrare.

    ladydahmer.nu/

    www.arsinoe.se/

    www.zaralarsson.se/
  • Äldre 15 Feb 20:16
    #8

    Jag kan bara instämma i att både män och kvinnor upprätthåller könsmaktsordningen och genusnormerna. Att göra det till en kamp där kvinnor och män kämpar mot varandra tjänar ingen på. Både män och kvinnor vinner på att genusnormerna luckras upp och samhället blir mer jämställt.

    Jag har tyvärr inte tid att följa en massa olika bloggare, så jag kan inte svara för dem, dock.

  • Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 20:23
    #9
    annabellelee skrev 2018-02-15 20:16:34 följande:

    Jag kan bara instämma i att både män och kvinnor upprätthåller könsmaktsordningen och genusnormerna. Att göra det till en kamp där kvinnor och män kämpar mot varandra tjänar ingen på. Både män och kvinnor vinner på att genusnormerna luckras upp och samhället blir mer jämställt.

    Jag har tyvärr inte tid att följa en massa olika bloggare, så jag kan inte svara för dem, dock.


    Precis!

    Det blir en kamp om vem som är det största offret, istället för att båda erkänner att det finns svårigheter både i att vara man och kvinna, fast det uttrycker sig på lite olika sätt. Kvinnor har genom historien alltid förväntas vara svaga och männen har alltid förväntas att vara starka. Båda leder till svårigheter och diskriminering åt båda hållen.
  • Anonym (M)
    Äldre 15 Feb 20:32
    #10
    Johnnyorange skrev 2018-02-15 20:05:03 följande:
    Fast feminism som den ser ut idag skapar bara hat, den har väldigt lite med riktig jämställdhet att göra. Den handlar bara om att utmåla alla kvinnor som offer och alla män som förtryckare. Det finns ingen nyansering utan allt är bara svart eller vitt.
    Så hur vill männen ha det då?
Svar på tråden Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män