• Anonym (Väninna)

Kan soc neka pengar retroaktivt?

Jag har en god vän som har försörjningsstöd. Vännen har blivit sjuk och har inte kunnat söka arbete pga utredning på sjukhuset. Soc har ändå betalat ut pengar för de månader som vännen var förhindrad att söka jobb och jobba. Nu har vännen varit igång den senaste månaden med att få hjälp att utreda sin arbetsförmåga. Då nekad vännen försörjningsstöd för februari med motiveringen att vännen inte har gjort vad vännen kan för att försöka försörja sig själv. Har socialtjänsten rättigheter att neka ansökan för februari för vad som hände i december och som vännen har fått godkänt i och med att vännen fick försörjningsstöd? Vännen fick avslag på ansökan för februari och har sedan januari varit inskriven på nytt som arbetssökande och gått på alla möten och gjort allt som arbetsförmedlingen krävt. Är det någon idé att överklaga beslutet? Jag hoppas att någon som kan sånt här kan komma med tips och råd.

• Svar på tråden Kan soc neka pengar retroaktivt?
  • Inisario
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2018-02-21 08:43:13 följande:
    Det var det dummaste jag har läst! Soc kräver inte att man söker arbete när man är sjukskriven! 
    Nej, men arbetsförmedlingen.
  • Inisario
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2018-02-21 08:43:13 följande:
    Det var det dummaste jag har läst! Soc kräver inte att man söker arbete när man är sjukskriven! 
    Om det var det dummaste du har läst, borde du som socbidragstagare ta dig en djup funderare, kolla dina informationsbroschyrer för att leta rätt på vad det innebär att få försörjningsstöd resp soc bidrag.

Försörjningsstöd är inte någon solstol, där tagaren får luta sig lugnt tillbaka för att invända sina pengar varje månad. Att få försörjningsstöd är kopplad till vissa krav. En av dem är att aktivt bidra till självförsörjning.

Visst kan även soc göra några fel. Därför sa jag att det är bara att överklaga. Visst kan bidragstagaren göra vissa fel pga okunskap. Därför sa jag till ts att vännen borde informera sig vad som gäller vid t.ex. sjukskrivning.
  • Anonym (anonym)
    Inisario skrev 2018-02-21 08:48:38 följande:
    Nej, men arbetsförmedlingen.
    Varken arbetsförmedling eller socialtjänsten kräver att man söker arbete när man är sjukskriven eftersom man inte om man är sjukskriven kan börja jobba om man får ett erbjudande om arbete som börjar under pågående sjukskrivning och vid sjukskrivning vet man inte om man är frisk på en dag sjukskrivningen upphör
  • Inisario
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-21 09:37:04 följande:
    Varken arbetsförmedling eller socialtjänsten kräver att man söker arbete när man är sjukskriven eftersom man inte om man är sjukskriven kan börja jobba om man får ett erbjudande om arbete som börjar under pågående sjukskrivning och vid sjukskrivning vet man inte om man är frisk på en dag sjukskrivningen upphör
    Då nekad vännen försörjningsstöd för februari med motiveringen att vännen inte har gjort vad vännen kan för att försöka försörja sig själv.

Soc verkar vara lika dum som jag är.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (GoodLuck) skrev 2018-02-20 12:55:09 följande:

Jag har gått igenom hundratals utredningar där avslag har överklagats - inte EN ENDA har blivit godkänd hos länsrätten.

Så att överklaga ser jag som omöjligt, det enda din vän kan göra är att söka på nytt i mars och hoppas på bättre tur.

Jag har själv varit helt utan inkomst i 3 månader och fått avslag varje gång. Har inte haft något överskott då mitt förra arbete var extremt dåligt betalt och har självklart inga besparingar att ta av.

Har fått nytt arbete som ska starta på måndag (ett riktigt drömjobb som jag blivit headhuntad till) men eftersom jag nu kommer bli vräkt så kommer jag inte kunna arbeta där. Hur kan man arbeta som hemlös menar jag?

Så igen, hoppas din vän har mera tur, för min del är det kört och livet är slut nu!

Självklart kan du jobba som hemlös! Och du får nog lära dig att se möjligheter istället för hinder. Ta in på vandrarhem eller vad som helst, hyr ett rum osv.
  • Anonym (Larsson)

Förstår inte vad du pratar om retroaktivt? För att beviljas försörjningsstöd för nästkommande period(månad) bedömer man ju den rätten på vad man gjort bakåt. 

För att din vän ska beviljas försörjningsstöd för februari så tittar man självklart på om hon uppfyller kraven och har gjort vad hon kunnat INNAN februari. Här har man tydligen kommit fram till att hon inte gjort vad hon kunnat.

Hon har varit sjuk, säger du. Har hon haft en sjukskrivning? För vilken period i så fall? Soc tyckte också att hon skulle snabba upp processen med vården, vad syftar de på då? Har hon missat tider eller inte tagit tag i saker fort nog eller vad handlar det om?

Kan du kanske kopiera in texten från avslaget så att man kan se exakt vad det står där?

• Anonym (anonym)
    Inisario skrev 2018-02-21 09:44:32 följande:
    Då nekad vännen försörjningsstöd för februari med motiveringen att vännen inte har gjort vad vännen kan för att försöka försörja sig själv.

Soc verkar vara lika dum som jag är.
    Det verkar som Ts vän inte har ordnat med papper på de olika aktiviteter som gjorts för att vara på gång med att få hjälp att utreda arbetsförmåga är knappast tillräckligt om man inte har papper från AF på att det ska startas en sådan utredning ett visst datum eller finns en massa inbokade möten med diverse personer som är inblandade i beslut om sådan utredning, räcker inte med en önskan som framförts om detta till Af 
  • Inisario
    Anonym (Larsson) skrev 2018-02-21 09:53:06 följande:

Förstår inte vad du pratar om retroaktivt? För att beviljas försörjningsstöd för nästkommande period(månad) bedömer man ju den rätten på vad man gjort bakåt. 

För att din vän ska beviljas försörjningsstöd för februari så tittar man självklart på om hon uppfyller kraven och har gjort vad hon kunnat INNAN februari. Här har man tydligen kommit fram till att hon inte gjort vad hon kunnat.

Hon har varit sjuk, säger du. Har hon haft en sjukskrivning? För vilken period i så fall? Soc tyckte också att hon skulle snabba upp processen med vården, vad syftar de på då? Har hon missat tider eller inte tagit tag i saker fort nog eller vad handlar det om?

Kan du kanske kopiera in texten från avslaget så att man kan se exakt vad det står där?

• Anonym (Väninna)

Hur länge kan de neka försörjningsstöd efter att vännen har återgått till att aktivera sig på AF samt följer handlingsplanen som gäller utredningen? Både AF och socialtjänstemannen var med då planen upprättades under januari.

• Anonym (Socbidragstagare)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-21 09:37:04 följande:
    Precis! Äntligen någon som förstår! 
  • Anonym (Soc.)
    Inisario skrev 2018-02-21 09:25:11 följande:

Om det var det dummaste du har läst, borde du som socbidragstagare ta dig en djup funderare, kolla dina informationsbroschyrer för att leta rätt på vad det innebär att få försörjningsstöd resp soc bidrag.

Försörjningsstöd är inte någon solstol, där tagaren får luta sig lugnt tillbaka för att invända sina pengar varje månad. Att få försörjningsstöd är kopplad till vissa krav. En av dem är att aktivt bidra till självförsörjning.

Visst kan även soc göra några fel. Därför sa jag att det är bara att överklaga. Visst kan bidragstagaren göra vissa fel pga okunskap. Därför sa jag till ts att vännen borde informera sig vad som gäller vid t.ex. sjukskrivning.

Självklart ber man inte folk söka jobb när de har sjukintyg.

Att överklaga olika beslut borde fler ta sig tid att glra, då förvaltningsrätten är betydligt generösare i sina bedömningar är kommunerna.

Att folk inye orkar överklaga för att de tror att de inte har nån chans är nåt som kommunen ofta räknar med när de tolkar lagar och riktlinjer betydligt hårdare än lagstiftaren tänkt sig.
  • Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:11:39 följande:
    Självklart ber man inte folk söka jobb när de har sjukintyg.

Att överklaga olika beslut borde fler ta sig tid att glra, då förvaltningsrätten är betydligt generösare i sina bedömningar är kommunerna.

Att folk inye orkar överklaga för att de tror att de inte har nån chans är nåt som kommunen ofta räknar med när de tolkar lagar och riktlinjer betydligt hårdare än lagstiftaren tänkt sig.
    Men du, gör det då. Inte något märkligt med det, eller hur?
  • Anonym (Soc.)
    Inisario skrev 2018-02-23 22:14:38 följande:

Men du, gör det då. Inte något märkligt med det, eller hur?

Vad är det du tycker jag ska göra menar du?
  • Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:17:06 följande:
    Vad är det du tycker jag ska göra menar du?
    Bara att överklaga om ni anser att soc gjort något fel. Hur många gånger ska jag upprepa det nu?
  • Anonym (Soc.)
    Inisario skrev 2018-02-23 22:26:18 följande:

Bara att överklaga om ni anser att soc gjort något fel. Hur många gånger ska jag upprepa det nu?

Jag har inget att överklaga. Jag informerar om hur det funkar i egenskap av yrkesverksam socialsekreterare.
  • Inisario
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-23 22:35:31 följande:
    Jag har inget att överklaga. Jag informerar om hur det funkar i egenskap av yrkesverksam socialsekreterare.
    Jaså, och i så fall krävs det att fråga mig? Hoppas seriöst att kunna undvika att träffa sådana pseudo yrkesverksamma som dig när jag verkligen hamnar i trouble.
  • Anonym (Soc.)
    Inisario skrev 2018-02-23 22:40:21 följande:

Jaså, och i så fall krävs det att fråga mig? Hoppas seriöst att kunna undvika att träffa sådana pseudo yrkesverksamma som dig när jag verkligen hamnar i trouble.

Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka. Du förefaller informationsresistent.
  • Jemp
    Anonym (Väninna) skrev 2018-02-20 13:00:27 följande:

Anmält sjukdom både hos AF, som pausade vännen som arbetssökande, samt hos soc så klart.

Försäkringskassan (sjukpenning)?
Svar på tråden Kan soc neka pengar retroaktivt?