• Anonym (Panik)

Är detta en kackerlacka??!!?

Är det här en kackerlacka eller??? Ljusbrun med något konstigt vitt streck på ryggen, 6 håriga ben, 2 antenner, ca 1 cm lång. Hittade den i katternas vattenfontän. Jag panikar!!!!

• Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?
  • ALM82
    Anonym (Panik) skrev 2018-02-23 18:19:10 följande:

Tvi vale :( men blir de många eller? Är livrädd att vi har ett bo någonstans :(

Nä kissarna är innekatter så det är inte så tyvärr.

Vet inte, förmodligen så blir det inte så många eftersom ni bara har sett en och Anticimex kommer att sätta upp fällor innan det blir för många!

Se till att ha städat på golvet (inte så många smulor) och lämna inte mat ute eller i diskhon så borde det gå bra ????
  • Anonym5667

Jag hade kackerlackor i lägenheten när jag bodde i Spanien. Man kan köpa en spray som de inte tål, en stark insektspray som du kan spraya på de eller där du tror de har bo? Men du har inte sett fler eller?

• Anonym (Panik)
    justanotherman skrev 2018-02-23 21:19:03 följande:

Hur vet du att det var en kackerlacka? Har någon artbestämt den utifrån bilden?

Mailade bilden till Anticimex och de kunde säga att det var en kackerlacka till 100 procent. Men de vet inte art nej, bara att det inte är tysk kackerlacka.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (12345) skrev 2018-02-23 21:24:58 följande:

Stod vattenskålarna när diskbänken?

Nja, kanske 2 meter därifrån.
  • Anonym (Panik)
    ALM82 skrev 2018-02-23 22:19:00 följande:

Vet inte, förmodligen så blir det inte så många eftersom ni bara har sett en och Anticimex kommer att sätta upp fällor innan det blir för många!

Se till att ha städat på golvet (inte så många smulor) och lämna inte mat ute eller i diskhon så borde det gå bra ????

Hoppas det!
  • Anonym (Panik)
    Anonym5667 skrev 2018-02-23 22:23:43 följande:

Jag hade kackerlackor i lägenheten när jag bodde i Spanien. Man kan köpa en spray som de inte tål, en stark insektspray som du kan spraya på de eller där du tror de har bo? Men du har inte sett fler eller?

Jag har varav sett en ja, men har tänt alla lampor nu så de inte ska komma fram för då flippar jag! Men vad kan det vara för slags spray, verkar vara svårt att bli av med dem genom spray och medel :(
  • Anonym (Germans)

De tyska kackerlackorna är väldigt vanliga skadedjur i lite varmare länder. De förökar sig oerhört snabbt så det är bra att du redan har kontakt med Anticimex. Fällor brukar man sätta ut för att se hur stort problemet är, genom att kolla hur många som fastnat under en viss tid (enligt devisen för varje du ser, finns tio stycken du inte ser).

De gillar framför allt kök förstås där maten finns och gömmer sig dagtid i mörka trånga områden, gärna diskmaskinen och köksskåp (blir de många duger alla skåp, även i badrum, och bokhyllor osv). Attraheras mer av kött och socker (typ fruktkladd) än av andra matrester. Kattmat är godis för dem. De är nattaktiva och ser man dem ute dagtid brukar det antingen betyda att det finns väldigt många, eller att man stört deras gömställe. Äggsäckarna ser ut som nästan rektangulära, brunaktiga riskorn. Är de tomma är de väldigt lätta och blåser runt för minsta lilla. Nymferna är pyttesmå och svarta och kryllar runt de stora individerna.

Nu ska du inte göra alltför mycket innan Anticimex är klara med sitt (de sprejar vid behov), men där jag bor sprejar man 1-2 gånger om året via pestcontrol, resten av tiden ser man till att hålla köket riktigt rent och att aldrig låta saker stå framme på diskbänken. Man sprejar också nästan dagligen längs med lister och skåpkanter och runt diskmaskin och kyl osv. Kackerlackorna är svinäckliga men man lär sig leva med dem.

• Anonym (Germans)

Men nu såg jag precis att inte var en tysk. Så bra! Då har du inte den värsta sorten och ditt problem kommer säkert snabbt vara löst.

• Anonym (Germans)

Att man inte ska krossa dem är för övrigt struntprat, om det inte är så förstås att man låter den mosade kackerlackan ligga kvar på golvet. Nej, man smäller den med det man har tillgängligt och torkar av ytan där den låg, spolar ner pappret i toan.

• Anonym (12345)

Såpvatten med koncentrerat diskmedel i är bra sprutar man det på dem så täcker det för andningshålen så de inte kan springa iväg.

• Anonym (Panik)

Har fått fällor av Anticimex. Har inte sett något i dem förrän idag. Små små kryp i fällan inne i badrummet och några enstaka i en av fällorna i köket. De är så små att jag inte kan urskilja om det är kackerlackor eller dammlöss vilket vi också har besvär av! Är kackerlackor väldigt små när de kläcks? Det handlar om någon enstaka millimeter.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-20 16:38:16 följande:
    Har fått fällor av Anticimex. Har inte sett något i dem förrän idag. Små små kryp i fällan inne i badrummet och några enstaka i en av fällorna i köket. De är så små att jag inte kan urskilja om det är kackerlackor eller dammlöss vilket vi också har besvär av! Är kackerlackor väldigt små när de kläcks? Det handlar om någon enstaka millimeter.
    Hoppas att det hjälper
  • Anonym (Panik)

Alltså det är en fråga; kan kackerlacks-ungar vara så små att de knappt syns? För i så fall har vi ju flera :?(

• Pope Joan II
    Anonym (Panik) skrev 2018-03-20 20:27:21 följande:

Alltså det är en fråga; kan kackerlacks-ungar vara så små att de knappt syns? För i så fall har vi ju flera :?(

Orientaliska kackerlacksnyfmer är 6 mm långa.
Svar på tråden Är detta en kackerlacka??!!?