Vi som gör äd 2018!
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Hej på er!
hoppar in här för att följa er då även jag efter flertalet misslyckade IVF har börjat ta tag i det här med ÄD. Hur valde ni klinik? Det känns som en djungel Någon med erfarenheter av olika klinikers inställning till immunbehandling?
Är lite extra intresserad av dina erfarenheter "Kolabönan" då jag funderar på VitaNova. Var hos dem och gjorde immuntester för ett år sedan och har precis gjort en förfrågan ang ÄD till dem. Hur lång är deras väntetid och varför valde du dem?
Hej på er!
hoppar in här för att följa er då även jag efter flertalet misslyckade IVF har börjat ta tag i det här med ÄD. Hur valde ni klinik? Det känns som en djungel Någon med erfarenheter av olika klinikers inställning till immunbehandling?
Är lite extra intresserad av dina erfarenheter "Kolabönan" då jag funderar på VitaNova. Var hos dem och gjorde immuntester för ett år sedan och har precis gjort en förfrågan ang ÄD till dem. Hur lång är deras väntetid och varför valde du dem?
Hej! Jag hoppar gärna in. Har börjat med progynon, Var hos läkare för att kolla slemhinnan och den såg bra ut 8,5 mm och väntar samtal från RMC i Linköping förhoppningsvis i veckan, Första gången för oss så känner mig lite vilse i allt. Men hoppas på det bästa ni so gjort ivf / äd något man ska tänka på?
Hej! Jag hoppar gärna in. Har börjat med progynon, Var hos läkare för att kolla slemhinnan och den såg bra ut 8,5 mm och väntar samtal från RMC i Linköping förhoppningsvis i veckan, Första gången för oss så känner mig lite vilse i allt. Men hoppas på det bästa ni so gjort ivf / äd något man ska tänka på?
Hej till alla itråden ! Vi håller ocksä på med immunmedicinering och dubbeldonation med PGS hos AvaClinic i Riga. Har tidigare gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic i Aten samt Mensblodtest hos Serum.
Jag kan tipsa er att om ni inte redan gjort det, att göra Mensblodtestet hemma och skicka till ivfSerum i Aten för analys. Man kan ha dolda infektioner även om man inte har symtom, och även om testen i Sverige inte visar något. Hittas något som inte ska vara där får man en recept på antibiotika i 25 dagar, både mannen och kvinnan måste medicineras samtidigt annars bollar man bara infektionen emellan varandra. Dolda infektioner kan vara orsaken till att det inte funkar trots immunmedicinering och ÄD. Man hittar info om man söker på ivfSerum Athens, kolla under infection screeing. Det enda som behövs är en vadderad påse, frimärken, koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, urinprovrör med skruvkork samt instruktionen man hittar på Serums hemsida med adressen etc.
Jag kan också rekommendera boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. I den står det mycket om immunutredning och behandlingar. För vissa räcker det inte med Intralipiddropp, Fragmin, trombyl och prednisolon. För vissa behövs starkare mediciner för att lyckas som Neupogen, Humira eller andra saker.
Man kan också behöva göra hysto för att kolla upp livmodern och rensa den från död vävnad eller ärrvävnad från tex tidigare missfall, förlossningar eller infektioner. Serum är mycket duktiga på hysto, de rensar bort allt som inte ska vara där och gör inplantationssnitt så att embryona lättare får bra fäste.
Vidare kan man behöva göra ett LAD-test. Man kan nämligen sakna eller ha för låga blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar och då räcker inte de 4 vanligaste medicinerna. Då krävs det LIT-behandling 2 ggr först och att man sen tar om LAD-provet så att man ser att nivåerna ökat tillräckligt, innan man försöker bli gravid.
Tack för att du berättade Kolabönan!
Undrande sökare- vore intressant att veta mer om din immunutredning! Vilka tester togs, vad har du för avvikelser, behandling och kostnad!
Jag har tagit de prover som finns tillgängliga i Danmark och fick konstaterat en vis avvikelse som kan ha betydelse och då vara en orsak till mina misslyckade IVF och tidiga missfall...
Här är vår historia: Vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v.12.Haft 6 missfall totalt. Efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning genom Landstinget, men den visade inget för de tog för få prover. Endast 1 blodprov på mannen och inget spermaprov. Fick diagnosen "Oförklarlig barnlöshet".
Jag misstänkte att immunförsvaret kunde vara orsaken, men svenska läkare "tror ju inte" på att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.
Sen hittade jag "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" tråden här på Familjeliv. Vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och gjorde en immunutredning där. Det togs en mängd blodprover som skickas till ett speciallabb i USA för analys och en del prover togs och analyserades på ett labb i Grekland.
Inga prover togs på mannen. Utredningen visade att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen bestod av Intralipiddropp, Kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Utredningen på Life clinic kostar ca 20.000kr (utredning, behandlingsplan och immunsupport via mail med läkaren) då tillkommer mediciner i Aten och Sverige, samt flyg, hotell etc i Aten. Vi reste dit 1 gång. Men missfall ändå.
Misstänkte då att äggen eller spermierna var problemet, reste då till Avaclinic i Riga och fick där göra sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige) och fick då veta att spermierna var för dåliga för att det skulle bli levande barn. Eftersom jag var över 40, så gjorde vi dubbeldonation med PGS. Fick 13 ägg av donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var friska kromosommässigt. 2 färska embryon sattes in och 5 till frysen. Använde immunmedicinering men missfall ändå.
Eftersom vi gjort PGS på embryona så visste vi att problemet inte fanns där alltså är det min kropp som är problemet. Har gjort Mensblodtest hemifrån och skickat med post till Serum (inga infektioner hittades) samt gjort Aqua scan (inget onormalt hittades).
Så jakten på problemet fortsätter.
Info om Mensblodtestet:
www.ivfserum.com/infection-screening/
Kliniker:
www.lifeclinic.gr/
www.ivfserum.com/
www.avaclinic.lv/se/
Tänk på att alltid ta Progynontabletterna vid samma tidpunkter varje dag.
Tack för tipset. Vi har ju som sagt inte varit inne i svängen så länge ännu och när jag läser om alla tester som finns att göra för att förbättra chanserna undrar jag lite när gjorde du proverna? Vi ska ju göra vårt första försök nu på måndag, RMC ringde idag och ska lämna sperma på fredag insättning på måndag om allt går som planerat. Hur många försök gjorde ni innan tester?