• Bappen

Vi som gör äd 2018!

Hej!

Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som gör äd 2018!
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-14 20:19:22 följande:

Ava är en kedja, finns både i Finland, Ryssland och Lettland. Vi valde AvaClinic i Riga, Lettland för det är lätt att ta sig dit (flyget tar 1 timme från Arlanda) och finns också båt. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Sen använder de euro, man behöver inte söka visum och det var lätt att få kontakt med kliniken. Man går bara in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer. Jag kan rekommendera Veronika, hon har jag kontakt med, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor.

Tack - det lutar åt Köpenhamn för vår del. Vi bor i Malmö. Men jag har en lista på olika kliniker och ava är med där :)
  • Linsi
    myran skrev 2018-03-14 21:10:37 följande:

Min man tvekade också. Jag lät honom fundera ifred och till slut kom han fram till att han tyckte att det kändes ok att göra äd. Han hade ju inte ens sett sig som en potentiell pappa innan medan jag velat ha barn hela livet haha så vi var liksom i lite olika faser. Vi har en äd-son på 4 år och en unge kan inte vara mer älskad 

Be din man läsa på om epigenetik och mikrochimerism, lite får allt barnet med sig under graviditeten  För att inte tala om efter, jag känner igen mig i mitt barn även om vi inte liknar varandra utseendemässigt (min kompis fyra genetiska döttrar och son liknar inte sina föräldrar de heller) även om vissa påstår att vi är lika (tror han tar efter mig i kroppsspråk mm).

Min man gick från tvivlande till "ok vi provar väl" till "det här är definitivt det bästa jag gjort i mitt liv!"

Lycka till på resan!

Tack snälla för din input.

Vi har pratat lite om det ikväll och han verkar lite öppen för det iaf.

Han vet hur mycket det betyder för mig.

Vi ska isf göra en utredning på hans spermier för att se att kvaliteten är ok.

Har nämt epigenetik för honom. Det andra begreppet är jag inte bekant med - ska läsa på själv.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-14 22:27:10 följande:

Tack - det lutar åt Köpenhamn för vår del. Vi bor i Malmö. Men jag har en lista på olika kliniker och ava är med där :)

Lycka till oavsett vilken klinik ni väljer men skulle absolut råda alla som funderar på ÄD att först låta mannen göra sperm dna fragmentationstestet, inget annat test duger ! Inga andra spermatest visar hela sanningen. Kan INTE göras i Sverige.

Så kolla först upp om kliniken ni funderar på erbjuder detta test, annars reser ni till en annan klinik för att göra det testet först. Så slipper ni riskera att slänga bort en massa pengar i onödan på lönlösa försök om spermierna är för dåliga, så det blir dåliga embryon.

Både spermier och ägg måste vara bra för att det ska bli bra slutresultat dvs många embryon som är normala kromosommässigt

Jag kan också rekommendera PGS (kromosomtest på dag 5, det gjorde vi i Riga).

Lycka till !
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-15 10:17:36 följande:
    Lycka till oavsett vilken klinik ni väljer men skulle absolut råda alla som funderar på ÄD att först låta mannen göra sperm dna fragmentationstestet, inget annat test duger ! Inga andra spermatest visar hela sanningen. Kan INTE göras i Sverige.

Så kolla först upp om kliniken ni funderar på erbjuder detta test, annars reser ni till en annan klinik för att göra det testet först. Så slipper ni riskera att slänga bort en massa pengar i onödan på lönlösa försök om spermierna är för dåliga, så det blir dåliga embryon.

Både spermier och ägg måste vara bra för att det ska bli bra slutresultat dvs många embryon som är normala kromosommässigt

Jag kan också rekommendera PGS (kromosomtest på dag 5, det gjorde vi i Riga).

Lycka till !

Tack! jag mailade med kliniken i Köpenhamn strax innan vi startade vårt andra försök. Och de gör fragmentationstester på den kliniken. Vi pratade lite löst om det igår när jag var jätteledsen över att vi inte ens fick chansen denna gången. Jag tror han där och då insåg hur viktigt detta är för mig.
    Jag nämnde att vi kunde ta kontakt med kliniken och låta honom göra ett test för att se om det ens är lönt att använda hans spermier.
    Är det inte det så står vi i ett annat läge med embryodonation. Jag tror inte han är där i tankarna än.....
    Men det är så nytt än så länge - vi hoppades ju så på detta IVF-försök. Eftersom det ändå gick hyfsat första gången. Men vi kommer att komma fram till en lösning.

• strong85
    myran skrev 2018-03-14 19:17:33 följande:
    Vi valde AVA-kliniken i Åbo när vi startade med äd 2011. De har senare bytt namn och flyttat, därför är vi i Helsingfors. Vi valde Finland för vi ville ha öppen donator, både pga att vi ville att barnet skulle ha den möjligheten och pga ersättning från fk, och det var enkelt att åka från Sthlm. Vi har våra embryon där så vi fortsätter där
    Jaha, men ni har barn innan från ÄD med dem då? är lite nervös för att allt inte ska klaffa, sen är jag nervös för om det skulle göra det då ska man bli ytterligare nervös för att det inte ska gå vägen ..  så det mycket nervositet nu känner jag :/ tipps på hur man hanterar allt tas tacksamt emot :)
  • myran
    strong85 skrev 2018-03-15 15:41:56 följande:
    Jaha, men ni har barn innan från ÄD med dem då? är lite nervös för att allt inte ska klaffa, sen är jag nervös för om det skulle göra det då ska man bli ytterligare nervös för att det inte ska gå vägen ..  så det mycket nervositet nu känner jag :/ tipps på hur man hanterar allt tas tacksamt emot :)
    Ja, vi har en son på 4 år med hjälp av äd tro mig, jag var nervös innan och hela graviditeten och som förälder fortsätter oron Drömmer Har tyvärr inga tips, vi gör vad vi kan och får hoppas på det bästa. Jag kör meditation och yoga, det håller oron i schack. Man får försöka vara snäll emot sig själv, det är en enorm mental och fysisk påfrestning med all väntan + hormoner och för oss flesta även ekonomin...

Nu inför syskonförsöket känns det liiiite mindre oroligt eftersom jag vet hur turerna går och vet hur nervöst det kan komma att bli, samtidigt som jag redan har blivit mamma så om det blir en bebis till är det en bonus men det står inte och faller med denna gång.
    Jag vet hur nervöst det är för er, jag önskar er all lycka på vägen och hur tungt det än känns ibland under tiden är det värt allt när man lyckats Hjärta

• UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-06 19:24:32 följande:

Hej!

Vi är inne i svängen sedan länge och hunnit med 9 insättning m ÄD många minus, två plus som blev MA och nu missfall i förra v(v 6) . Kämpigt! men har några blasto kvar i frys

4 st.. man börjar ju fundera på om man måste ge upp?

Hur orkar man?

Har du gjort PGS på era embryon hos AvaClinic i Riga. Vi går på samma klinik och har gjort PGS. Man kan ju annars få missfall pgr av embryon som är onormala kromosommässigt.

Var har du gjort immunutredning?

Har du gjort KIR-test? LAD-test? Hysto med inplantationssnitt?  Det finns mer att pröva om man inte lyckas trots IL, pred, Fragmin och Trombyl. Dessa mediciner funkade inte för mig heller trots embryon som var normala efter PGS, så jag har nu tagit fler tester hos Dr Gorgy i London och fick då veta att jag har för låga LADresultat. Så nu ska jag göra LIT behandling 2ggr och sen ta om LAD igen.

Har man låga LAD så kommer det inte fungera med endast IL, korison, Fragmin och Trombyl man måste ha LIT också för att höja nivåerna av blockerande antikroppar i kvinnans kropp annars går det inte.
  • strong85
    myran skrev 2018-03-15 23:12:20 följande:
    Ja, vi har en son på 4 år med hjälp av äd tro mig, jag var nervös innan och hela graviditeten och som förälder fortsätter oron Drömmer Har tyvärr inga tips, vi gör vad vi kan och får hoppas på det bästa. Jag kör meditation och yoga, det håller oron i schack. Man får försöka vara snäll emot sig själv, det är en enorm mental och fysisk påfrestning med all väntan + hormoner och för oss flesta även ekonomin...

Nu inför syskonförsöket känns det liiiite mindre oroligt eftersom jag vet hur turerna går och vet hur nervöst det kan komma att bli, samtidigt som jag redan har blivit mamma så om det blir en bebis till är det en bonus men det står inte och faller med denna gång.
    Jag vet hur nervöst det är för er, jag önskar er all lycka på vägen och hur tungt det än känns ibland under tiden är det värt allt när man lyckats Hjärta
    Tack Myran!

Skönt att kunna prata lite om det så här med människor som förstår. Vi var och lämnade sperman nu igår och (förhoppningsvis) går allt vägen nuunder helgen. RMC ringer måndag morgon för att tala om hur det gått nu under helgen för att se om det blir ett go eller inte. Det känns som den längsta helgen i historien ....Vad härligt att ni lyckats, kan tänka mig att det är en fabtastiskt känsla när man väl gjort det. Hur möter era familjer och vänner detta?
  • Sara761
    UndrandeSökare skrev 2018-03-17 09:47:55 följande:

Har du gjort PGS på era embryon hos AvaClinic i Riga. Vi går på samma klinik och har gjort PGS. Man kan ju annars få missfall pgr av embryon som är onormala kromosommässigt.

Var har du gjort immunutredning?

Har du gjort KIR-test? LAD-test? Hysto med inplantationssnitt?  Det finns mer att pröva om man inte lyckas trots IL, pred, Fragmin och Trombyl. Dessa mediciner funkade inte för mig heller trots embryon som var normala efter PGS, så jag har nu tagit fler tester hos Dr Gorgy i London och fick då veta att jag har för låga LADresultat. Så nu ska jag göra LIT behandling 2ggr och sen ta om LAD igen.

Har man låga LAD så kommer det inte fungera med endast IL, korison, Fragmin och Trombyl man måste ha LIT också för att höja nivåerna av blockerande antikroppar i kvinnans kropp annars går det inte.

Hej!

Har tagit immunprover i Sverige med extra prover i Riga sedan immunprover i Ryssland inkl hysto m impl snitt.

Detta var hos Ava Peter. Har ej kollat KIR el LAD. Vet ej vad det är. Men måste man inte hitta något avvikande i första hand för att sedan se om man bör ta fler prover?

När ska ni köra på m nytt försök? Ni hade frysta i Riga va?

Vad kostar lit och lad behandling? I England?

Har ej testat spermier för fragmentering mm för att de säger i Riga att iomed att det blir SP många fina blasto är det ej troligt att det är fel på spermier. Men man undrar ju...
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-17 14:36:30 följande:
    Hej!

Har tagit immunprover i Sverige med extra prover i Riga sedan immunprover i Ryssland inkl hysto m impl snitt.

Detta var hos Ava Peter. Har ej kollat KIR el LAD. Vet ej vad det är. Men måste man inte hitta något avvikande i första hand för att sedan se om man bör ta fler prover?

När ska ni köra på m nytt försök? Ni hade frysta i Riga va?

Vad kostar lit och lad behandling? I England?

Har ej testat spermier för fragmentering mm för att de säger i Riga att iomed att det blir SP många fina blasto är det ej troligt att det är fel på spermier. Men man undrar ju...
    Nej, man behöver inte hitta något avvikande för att göra en utredning.
    LAD, KIR etc. Det räcker att man gjort insättningar av embryon med immunmedicinerering som misslyckats. Går det inte trots bra embryon och IL, kortison, Fragmin och Trombyl, så är det något mer som är fel helt enkelt.
    Då gör man en utredning och tar prover som inte tagits förut som tex LAD, KIR, DQ-alfa, etc

Man börjar med att ringa kliniken, prata med sekreteraren och boka en tid för besök hos läkaren på kliniken i London. Så reser man dit och tar man alla prover där samma dag Telnr:0044 20 7224 1880   Man måste ringa och boka tid, man kan inte boka tid via mail (jag försökte, men de svarar inte på mail). Efter man bokat tid så mailar kliniken ett patientformulär som man fyller i och mailar tillbaka till dem innan man reser dit. Man kan resa billigt till London tex med Ryanair.

Här hittar du Dr Gorgys kliniks hemsida:
    www.fertility-academy.co.uk/

Här kan du läsa mer om proverna:
    www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/

Prislista för 2018:
    www.fertility-academy.co.uk/fees/

Enda sättet att få veta om det är något fel på spermierna är att göra sperm dna fragmentationstestet. Vi blir lätt gravida naturligt, men efter 5 naturliga graviditeter och missfall varje gång trots IL, kortison, Fragmin och Trombyl den 5e gången, så reste vi till AvaClinic Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstest och fick veta att det fanns både dnafel och fragmentationsfel.

Så även om jag jättelätt blev gravid med hans spermier så skulle de aldrig leda till några levande födda barn. Så jag råder er att göra det spermatestet, finns inte i Sverige, endast utomlands. Om spermierna är för dåliga så får man göra dubbeldonation som vi gjort. Om spermierna är bra så vet ni att det är inte det som är problemet. Dessutom kan ni göra PGS på de embryon som ni nu har i frysen i Riga för att sålla bort de som är onormala kromosommässigt eftersom de bara blir minus eller missfall. När det gäller barnlöshet så måste man utgå från uteslutningsmetoden och utesluta alla möjliga felfaktorer, det är det vi håller på med nu.

Ja, vi har 5 frysta embryon som är normala kromosommässigt enligt PGS och kommer nu efter vi fick veta att LAD var för lågt, göra LIT 2ggr med en månad mellan och sedan göra om LAD-testet igen för att se att det ökat tillräckligt mycket
    och sen därefter göra nästa insättning med mycket högre odds att lyckas.

Leukocyte Antibody Detection (LAD)

This test requires a sample of blood from both the prospective mother (or gestational carrier) and another person (usually the prospective father). It measures the levels of blocking antibodies in the prospective mother?s blood to samples of white cells from the prospective father. Low levels of blocking antibodies are associated with higher rates of miscarriage and implantation failure.

HLA-DQ Alpha Testing

The test determines which DQ Alpha markers your body cells carry. To achieve the best results, this test is usually carried out for both the prospective mother and the prospective father. This is because where the prospective mother and father carry very similar markers, there is an increased chance that their embryos may carry identical markers to the mother. In that case, there may be an increased rate of implantation failure and/or miscarriage. This can be due to an increased immune response which may become more aggressive with each successive attempted implantation of a DQ Alpha matching embryo.

Källa:www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!