Vi som gör äd 2018!
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Hej!
Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?
Ava är en kedja, finns både i Finland, Ryssland och Lettland. Vi valde AvaClinic i Riga, Lettland för det är lätt att ta sig dit (flyget tar 1 timme från Arlanda) och finns också båt. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Sen använder de euro, man behöver inte söka visum och det var lätt att få kontakt med kliniken. Man går bara in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer. Jag kan rekommendera Veronika, hon har jag kontakt med, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor.
Min man tvekade också. Jag lät honom fundera ifred och till slut kom han fram till att han tyckte att det kändes ok att göra äd. Han hade ju inte ens sett sig som en potentiell pappa innan medan jag velat ha barn hela livet haha så vi var liksom i lite olika faser. Vi har en äd-son på 4 år och en unge kan inte vara mer älskad
Be din man läsa på om epigenetik och mikrochimerism, lite får allt barnet med sig under graviditeten För att inte tala om efter, jag känner igen mig i mitt barn även om vi inte liknar varandra utseendemässigt (min kompis fyra genetiska döttrar och son liknar inte sina föräldrar de heller) även om vissa påstår att vi är lika (tror han tar efter mig i kroppsspråk mm).
Min man gick från tvivlande till "ok vi provar väl" till "det här är definitivt det bästa jag gjort i mitt liv!"
Lycka till på resan!
Tack - det lutar åt Köpenhamn för vår del. Vi bor i Malmö. Men jag har en lista på olika kliniker och ava är med där :)
Tack! jag mailade med kliniken i Köpenhamn strax innan vi startade vårt andra försök. Och de gör fragmentationstester på den kliniken. Vi pratade lite löst om det igår när jag var jätteledsen över att vi inte ens fick chansen denna gången. Jag tror han där och då insåg hur viktigt detta är för mig.
Jag nämnde att vi kunde ta kontakt med kliniken och låta honom göra ett test för att se om det ens är lönt att använda hans spermier.
Är det inte det så står vi i ett annat läge med embryodonation. Jag tror inte han är där i tankarna än.....
Men det är så nytt än så länge - vi hoppades ju så på detta IVF-försök. Eftersom det ändå gick hyfsat första gången. Men vi kommer att komma fram till en lösning.
Har tyvärr inga tips, vi gör vad vi kan och får hoppas på det bästa. Jag kör meditation och yoga, det håller oron i schack. Man får försöka vara snäll emot sig själv, det är en enorm mental och fysisk påfrestning med all väntan + hormoner och för oss flesta även ekonomin...
Hej!
Vi är inne i svängen sedan länge och hunnit med 9 insättning m ÄD många minus, två plus som blev MA och nu missfall i förra v(v 6) . Kämpigt! men har några blasto kvar i frys
4 st.. man börjar ju fundera på om man måste ge upp?
Hur orkar man?
Har tyvärr inga tips, vi gör vad vi kan och får hoppas på det bästa. Jag kör meditation och yoga, det håller oron i schack. Man får försöka vara snäll emot sig själv, det är en enorm mental och fysisk påfrestning med all väntan + hormoner och för oss flesta även ekonomin...
Har du gjort PGS på era embryon hos AvaClinic i Riga. Vi går på samma klinik och har gjort PGS. Man kan ju annars få missfall pgr av embryon som är onormala kromosommässigt.
Var har du gjort immunutredning?
Har du gjort KIR-test? LAD-test? Hysto med inplantationssnitt? Det finns mer att pröva om man inte lyckas trots IL, pred, Fragmin och Trombyl. Dessa mediciner funkade inte för mig heller trots embryon som var normala efter PGS, så jag har nu tagit fler tester hos Dr Gorgy i London och fick då veta att jag har för låga LADresultat. Så nu ska jag göra LIT behandling 2ggr och sen ta om LAD igen.
Har man låga LAD så kommer det inte fungera med endast IL, korison, Fragmin och Trombyl man måste ha LIT också för att höja nivåerna av blockerande antikroppar i kvinnans kropp annars går det inte.
This test requires a sample of blood from both the prospective mother (or gestational carrier) and another person (usually the prospective father). It measures the levels of blocking antibodies in the prospective mother?s blood to samples of white cells from the prospective father. Low levels of blocking antibodies are associated with higher rates of miscarriage and implantation failure.
The test determines which DQ Alpha markers your body cells carry. To achieve the best results, this test is usually carried out for both the prospective mother and the prospective father. This is because where the prospective mother and father carry very similar markers, there is an increased chance that their embryos may carry identical markers to the mother. In that case, there may be an increased rate of implantation failure and/or miscarriage. This can be due to an increased immune response which may become more aggressive with each successive attempted implantation of a DQ Alpha matching embryo.
Källa:www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/