• Anonym (?)

2-åring som inte säger några ord alls, misstänker språkstörning?

Mitt barn på nästan 2 år pratar inte alls och säger inte ens enstaka ord eller stavelser. Jag har såklart tagit upp detta med BVC men sjuksköterskan tyckte att vi skulle avvakta till 2,5-års kontrollen och då ev. få remiss till logoped. 

Det som gör att jag misstänker språkstörning är att han inte kan uttala ljud som inkluderar läpparna eller bildas i främre delen av munnen och inte ens sådana som inkluderar tungan. Jag har svårt att förklara det och jag är inte heller insatt i vad det kan vara för problem men någon sorts problem med munmotoriken. T.ex. säger han bara hä-hä eller ghhh-ghhh och grrrr, alltså inte svensk "r" som rullas med tungan utan ungefär som i franskan eller tyskan, allt som han säger kommer alltså från halsen. 

BVC-sköterskan observerade honom på 1,5-års kontrollen och ställde även frågor och det verkar inte som att hon misstänker autism eller liknande så därför vill hon avvakta med remiss, hon tror att det kan lossna. Finns det någon som har haft liknande problem med sina barn och hur gick ni tillväga samt hur gick det för barnen? Vet ni om vi själva kan uppsöka logoped utan remiss från BVC? 

• Svar på tråden 2-åring som inte säger några ord alls, misstänker språkstörning?
  • Anonym (H)

Min snart treåring var/är sen med språket. Han hade inte samma uttalsproblematik som din son men sa knappt några ord vid 2års ålder. Det var typ pappa eller enstaka stavelser. Vi fick remiss till logoped som gav oss möjlighet att gå en kurs för att stärka barnets kommunikation. Jag tyckte det var bra eftersom de hade fokus på kommunikation och tecken som stöd och hur man kan uppmuntra till kommunikation genom lek osv. Talet menade de på skulle komma i samband av det.

Och det gjorde det också. Om det var tack vare kursen och så vet jag inte. Han ligger fortfarande lite efter språkmässigt men har bra ordförståelse.

Tycker det vore bra att fånga upp er son redan nu och inte vänta så länge som till 2.5 år. Visst kanske det lossnar men det är bra att fånga up så tidigt som möjligt. Om inte annat så kan ni som föräldrar få stöd i hur ni kan uppmuntra sonen till att kommunicera mer :)

• elin1989

Kan du kontakta bvc igen för att få en remiss? Hans språk är ju uppenbarligen försenat. Eller ta upp det igen på 2.5 års kontrollen. Han är ju fortfarande så liten, min son hade inget intresse av logopeden när han var så liten. Han hade typ 10 ord när han var 2. Tror att de borde ha ca 50. Min son kom ikapp när han var 4, han ligger inom normalspannet nu.

• Kerubmamman

Om han har svårt för munrörelserna kan det vara dyspraxi.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Meriall

Kan han förstå det ni säger? Isf kan hon ha rätt men om han inte heller förstår så begär utredning asap.

• Gaskarl

Min son var sen i talet, han hade vätska bakom trumhinnorna.

• Anonym (? 2)

Har ni kollat om tungbandet är för kort? Kan han räcka ut tungan? Har den en "spets" längst fram då, eller hjärtform?

• Anonym (3,5)

Mitt barn sa inte mycket mer än mamma och pappa samt några få ord som bara vi förstod när han var 2, han hade svårt med uttal. Vi fick remiss till logoped när han var 2,5. Eftersom han förstår det mesta och kan utföra uppgifter man ber om så var de inte oroliga. Efter han fyllt 3 kom det mer ord och nu vid 3,5 härmar han och upprepar, säger treordsmeningar och lär sig nya ord varje dag. Uttalet är fortfarande svårt men vi tränar på det. Något som varit bra för oss är bokstavsbok, vi tittar på bilder och ljudar bokstäverna. Det fixar han bra nu, problemet blir att sätta ihop bokstäverna utan att kasta om. T.ex. ananas blir nananas.

• Anonym (A)

Det finns inget belägg för att vänta med utredning tills barnet är 2,5! Lossar det är det bara bra och lossar det inte har man förlorat ett halvår i onödan! Be om hörseltest och logopedbedömning, börja gärna med tecken som stöd och bilder.

Svar på tråden 2-åring som inte säger några ord alls, misstänker språkstörning?