2-åring som inte säger några ord alls, misstänker språkstörning?
Mitt barn på nästan 2 år pratar inte alls och säger inte ens enstaka ord eller stavelser. Jag har såklart tagit upp detta med BVC men sjuksköterskan tyckte att vi skulle avvakta till 2,5-års kontrollen och då ev. få remiss till logoped.
Det som gör att jag misstänker språkstörning är att han inte kan uttala ljud som inkluderar läpparna eller bildas i främre delen av munnen och inte ens sådana som inkluderar tungan. Jag har svårt att förklara det och jag är inte heller insatt i vad det kan vara för problem men någon sorts problem med munmotoriken. T.ex. säger han bara hä-hä eller ghhh-ghhh och grrrr, alltså inte svensk "r" som rullas med tungan utan ungefär som i franskan eller tyskan, allt som han säger kommer alltså från halsen.
BVC-sköterskan observerade honom på 1,5-års kontrollen och ställde även frågor och det verkar inte som att hon misstänker autism eller liknande så därför vill hon avvakta med remiss, hon tror att det kan lossna. Finns det någon som har haft liknande problem med sina barn och hur gick ni tillväga samt hur gick det för barnen? Vet ni om vi själva kan uppsöka logoped utan remiss från BVC?