• Anonym (Lola)

Min sambo drograttfylla

Hej! Min sambo åkte för nästan två år sen dit för drograttfylla. Han fick villkorligt han tappade körkortet och fick samhällstjänst och skyddstillsyn. Vi har nu bott på skilda håll under en period och jag fick här om dagen veta att han åkt på en ny rattfylla här om veckan. Han är misstänkt för rattfylla och grov olovlig körning. Han har som sagt kvar villkorliga domen än. Vad kan hända nu? Känner mig tom och förbannad över hur dumt han har betett sig. Vad händer nu? Fängelse? Vi har tre gemensamma barn som behöver sin pappa. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min sambo drograttfylla
  • Anonym (Ny dom)

Det brukar bli så att den villkorliga domen upphävs och en ny dom för alla brotten utdöms. Dvs det tidigare drograttfylleriet tas med i bedömningen vid fastställandet av nytt straff.

Vad domstolen sedan utdömer kan ingen här svara på, men fängelse är en trolig påföljd.

• Anonym (Lola)
    Anonym (Ny dom) skrev 2018-03-04 13:38:34 följande:

Det brukar bli så att den villkorliga domen upphävs och en ny dom för alla brotten utdöms. Dvs det tidigare drograttfylleriet tas med i bedömningen vid fastställandet av nytt straff.

Vad domstolen sedan utdömer kan ingen här svara på, men fängelse är en trolig påföljd.

Tack för svar. Okej, man undrar hur länge de kan bli fängelse i så fall.... jag överväger starkt att lämna förhållandet för evigt nu. Jag känner att jag orkar inte och detta tar så mycket energi. Både från mig och mina barn.
  • Anonym (Fia)

Vad är det för kille du skaffat 3 barn med .en pappa till dina barn som kört rattfull inte bara en utan två gånger? En sån pappa klara de sig utan.

Jag skulle i dags läget vara överlycklig att han inte hade med sig alla barn i bilen och att han inte har skadat nån annan som får men för livet.

Förlåt om jag låter dryg men skulle skämmas att ha en sån pappa till mina barn.

• Anonym (Kossan)
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-04 14:30:50 följande:

Vad är det för kille du skaffat 3 barn med .en pappa till dina barn som kört rattfull inte bara en utan två gånger? En sån pappa klara de sig utan.

Jag skulle i dags läget vara överlycklig att han inte hade med sig alla barn i bilen och att han inte har skadat nån annan som får men för livet.

Bra skrivet, håller med!
  • Anonym (Ny dom)
    Anonym (Lola) skrev 2018-03-04 13:47:29 följande:

Tack för svar. Okej, man undrar hur länge de kan bli fängelse i så fall.... jag överväger starkt att lämna förhållandet för evigt nu. Jag känner att jag orkar inte och detta tar så mycket energi. Både från mig och mina barn.

Grov olovlig körning och rattfylleri är väl båda upp till sex månader i fängelse? Grovt rattfylleri är upp till två år. Så en rimlig gissning är 3-4 månader om rattfylleriet inte är grovt. Maxstraff utdöms sällan.

Till er som känner ett behov att klanka ner på TS istället för att bidra till tråden: Varför? TS skriver själv att hon starkt överväger att lämna förhållandet för evigt. Det finns antagligen en anledning att de bor på olika håll nu.

Låt TS få sina svar och fatta sina beslut utan att behöva bli nertryckt av anonyma på ett forum.
  • Queennr1

Fängelse sitter rätt hårt inne i dagens system. Om det skulle bli fångelse så blir det hursomhelst jäkligt kort.

Däremot är det obegripligt om du väljer att vara kvar i en kärleksrelation med denna ansvarslösa och skräpiga människa.

• fornminne

Nu är det faktiskt så att han kan vara en bra pappa i övrigt. MEN självklart har ts ett ansvar att inte gå tillbaka samt inte lämna honom ensam med barnen om han riskerar återfall.

• Anonym (Yep)

Förmodligen väntar fängelse. Det kan eventuellt bli fotboja om han ansöker om det. Minst 3 månader tror jag men förmodligen är det troligare med 4-6 månader. Ställ krav på honom. Han måste söka vård på beroendeenheten vid psykiatrin om han alls ska träffa sina barn. Du måste skydda dem och han är inte en förälder som du ska lämna barnen till utan övervakning.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Lola) skrev 2018-03-04 13:47:29 följande:
    Överväger? Nu tar du nog i, han är väl snäll när han är nykter?
  • Anonym (Lola)

Hej Alla! Och tack för era svar. Självklart skyddar jag mina barn och inte låta honom ha ansvaret över mina barn så länge han inte kan bete sig som en normal människa. Jag ska gå i där från honom han är inte värd min energi eller mina barns. Jag valde att bo på skilda håll eftersom jag kände att de fanns ingenting kvar att bygga på i relationen att bo på skilda håll är för mig en mental förberedelse på att lämna för gott. Jag är ganska säker på att när jag droppar denna bomben kommer jag få ett helvete och de är det jag är rädd för. Till dig som frågade mig om varför jag skaffat barn med honom? Ja varför väljer man att skaffa barn med någon? Det fanns en period i livet då jag älskade den här mannen väldigt mkt och där vi hade en fin relation. Det är på senare år han har eskalerat i sina beteenden och när jag nu utelämnat mycket så kan jag också berätta att jag fick veta att han har haft en drogproblematik i flera år. Osom jag har varit dum och naiv och inte kunnat se. Ingen annan har heller misstänkt detta. Men det ska ni veta att jag skyddar mina barn med livet och skulle aldrig utsätta dem för något som skulle kunna skada dem.

• Anonym (Men hallå....)
    fornminne skrev 2018-03-04 16:35:56 följande:

Nu är det faktiskt så att han kan vara en bra pappa i övrigt. MEN självklart har ts ett ansvar att inte gå tillbaka samt inte lämna honom ensam med barnen om han riskerar återfall.

Bra pappa?! En pappa som drogar och inte ska lämnas ensam med barnen?! Och som dessutom riskerar att köra ihjäl barn, sina egna eller andras?! Verkligen en förebild för sina barn.

Undrar stillsamt då hur en dålig pappa är?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Lola) skrev 2018-03-04 17:07:49 följande:

Hej Alla! Och tack för era svar. Självklart skyddar jag mina barn och inte låta honom ha ansvaret över mina barn så länge han inte kan bete sig som en normal människa. Jag ska gå i där från honom han är inte värd min energi eller mina barns. Jag valde att bo på skilda håll eftersom jag kände att de fanns ingenting kvar att bygga på i relationen att bo på skilda håll är för mig en mental förberedelse på att lämna för gott. Jag är ganska säker på att när jag droppar denna bomben kommer jag få ett helvete och de är det jag är rädd för. Till dig som frågade mig om varför jag skaffat barn med honom? Ja varför väljer man att skaffa barn med någon? Det fanns en period i livet då jag älskade den här mannen väldigt mkt och där vi hade en fin relation. Det är på senare år han har eskalerat i sina beteenden och när jag nu utelämnat mycket så kan jag också berätta att jag fick veta att han har haft en drogproblematik i flera år. Osom jag har varit dum och naiv och inte kunnat se. Ingen annan har heller misstänkt detta. Men det ska ni veta att jag skyddar mina barn med livet och skulle aldrig utsätta dem för något som skulle kunna skada dem.

Bra att du lämnar för gott. Men hur ska du kunna hindra honom från att träffa dom?
  • Queennr1
    Anonym (Linda) skrev 2018-03-04 17:11:47 följande:

Bra att du lämnar för gott. Men hur ska du kunna hindra honom från att träffa dom?

Hans drogproblematik finns ju rejält dokumenterad.
  • Anonym (Vem)
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-04 14:30:50 följande:

Vem borde skämmas? Jag tycker att Han ska skämmas för att kört drograttfull, när han vet att han har barn!

Lägg skulden där den hör hemma istället...
  • Anonym (Kompis)

Varför är det ingen som undrar vilken drog det är fråga om innan ni börjar skrika lämna? 

Lite skillnad på att köra omkring på heroin eller utskrivna smärtstillande. Typiskt familjeliv att döma ut folk utan att veta nånting.

• Glinda från Oz
    Anonym (Kompis) skrev 2018-03-05 02:49:47 följande:

Varför är det ingen som undrar vilken drog det är fråga om innan ni börjar skrika lämna? 

Lite skillnad på att köra omkring på heroin eller utskrivna smärtstillande. Typiskt familjeliv att döma ut folk utan att veta nånting.

Numera får man avgöra själv om man kan köra bil på smärtstillande så det blir ingen automatiskt drograttfylla på det. Om han blev så påverkad av de ev smärtstillande medicinerna så är det inte bättre om han körde omkring på heroin, slutresultatet blir samma.
  • Anonym (Kompis)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-05 03:05:25 följande:
    Numera får man avgöra själv om man kan köra bil på smärtstillande så det blir ingen automatiskt drograttfylla på det. Om han blev så påverkad av de ev smärtstillande medicinerna så är det inte bättre om han körde omkring på heroin, slutresultatet blir samma.
    Spelar det heller ingen roll om han precis dragit kokain innan han satte sig i bilen, eller om han hade spår av cannabis i blodet sedan helgen?
  • Anonym (Lola)

Hej igen Alla! Jag har försökt läsa nu lite och de står att eftersom han är under villkorlig dom fortfarande så blir de mest troligt inget annat alternativ än fängelse. Hans drogproblematik handlar om cannabis och tablettmissbruk.

• klyban
    Anonym (Kompis) skrev 2018-03-05 03:08:50 följande:
    Spelar det heller ingen roll om han precis dragit kokain innan han satte sig i bilen, eller om han hade spår av cannabis i blodet sedan helgen?
    Dock spår av cannabis ger ingen rattfylla.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Min sambo drograttfylla