• Skånepar

Hunden hoppar över staketet.

Har en fundering angående en hund som hoppar över staketet.
    Vår hund började hoppa över helt plötsligt, gör det även då vi är ute i trädgården och säger åt honom att stanna, men han blir så ivrig att få leka att han inte hör på.
    Vi bor på hörntomt och kan därmed inte sätta upp högre staket pga det ska vara fri sikt i korsningen.
    Så funderat på att sätta noskorg på hunden eller vad det kallas, och ner i en sele på bröstet, så han inte kan lyfta upp huvudet för högt, typ som man gör på hästar, några funderingar på detta som ni kan dela med er av?

• Svar på tråden Hunden hoppar över staketet.
  • LFF

Den enklaste lösningen är ju att inte ha hunden lös längre och träna den till att inte hoppa över när den ser andra hundar. Aktiv träning från er med hjälp av hundvänner. På samma vis som man tränar bort utfall vid hundmöten etc. Om hunden är lydig i övrigt bör det inte krävas så mycket träning för att få bukt på problemet.

• Jemp

Lär vara både skadligt och olagligt. Kan ni inte bygga högre staket får ni hålla den kopplad.

• Jemp

Ang tipsen du fått om lina: tillåtet under uppsikt och en begränsad tid (tror det är 1-2 timmar), inte annars.

• EnGladPingvin

Hemskt att ens tänka tanken på att spänna ner hundens huvud. Och nej det gör man inte på hästar heller när de går i sin hage. Vidrigt. Vad är det för noskorg som spänner ner huvudet på hästar du pratar om? Låter som djurplågeri och inget jag sett inom alla år jag varit aktiv i ryttarsammanhang.

Du kan sätta upp hönsnät, kompostgaller eller liknande som inte hindrar sikt men hindrar hunden från att smita. Eller så håll er du uppsikt över din hund.

• Skånepar
    DeathByPickles skrev 2018-03-04 19:31:16 följande:

Som Kerubmamman sa - prata med kommunen och se om de godkänner hundgårdsgaller eller kanske viltstängsel. Annars - flytta in ett hundlämpligt, högre staket längre in på tomten. 

Det som beskrivs i TS låter gräsligt och är förmodligen olagligt. 

Annars får ni helt enkelt ha hunden kopplad även på tomten. 

Det säljs nu noskoppel i varje zoobutik, hur kan det helt plötsligt bli gräsligt då om vi sätter noskoppel ihop med en sele sa att han inte kan resa sig upp och hoppa över?
  • Skånepar
    EnGladPingvin skrev 2018-03-06 15:40:37 följande:

Hemskt att ens tänka tanken på att spänna ner hundens huvud. Och nej det gör man inte på hästar heller när de går i sin hage. Vidrigt. Vad är det för noskorg som spänner ner huvudet på hästar du pratar om? Låter som djurplågeri och inget jag sett inom alla år jag varit aktiv i ryttarsammanhang.

Du kan sätta upp hönsnät, kompostgaller eller liknande som inte hindrar sikt men hindrar hunden från att smita. Eller så håll er du uppsikt över din hund.

Tror du missuppfattat min fråga, det finns band till hästar som hindrar dem att stegra sig, vet ej vad det heter, sitter i grimman och ner i en ring i selen på bröstet.Ska inte hålla ner huvudet på honom, bara hindra att han reser sig på bakbenen och hoppar över, han ska ju kunna röra huvudet upp och ner som vanligt men inte höja huvudet så mycket att han kan ta sats och hoppa över. Hunden är ca 75 i mankhöjd och staketet  är 80 cm så enkelt för honom att hoppa över.
  • Skånepar
    LFF skrev 2018-03-05 15:05:20 följande:

Den enklaste lösningen är ju att inte ha hunden lös längre och träna den till att inte hoppa över när den ser andra hundar. Aktiv träning från er med hjälp av hundvänner. På samma vis som man tränar bort utfall vid hundmöten etc. Om hunden är lydig i övrigt bör det inte krävas så mycket träning för att få bukt på problemet.

Hunden är inte så gammal och blir så glad när han äntligen ser nån annan hund han kan leka med.Han lyder mycket bra inne, eller när han går i koppel, men när han är lös i trädgården så lyssnar han inte. När vi sitter ute har vi honom i ett rep på ca 10 meter så han kan gå runt ändå, men han känner han är kopplad och funderar inte ens på att hoppa över då.
  • LFF
    Skånepar skrev 2018-03-06 17:58:53 följande:

Hunden är inte så gammal och blir så glad när han äntligen ser nån annan hund han kan leka med.Han lyder mycket bra inne, eller när han går i koppel, men när han är lös i trädgården så lyssnar han inte. När vi sitter ute har vi honom i ett rep på ca 10 meter så han kan gå runt ändå, men han känner han är kopplad och funderar inte ens på att hoppa över då.

Då är det av ännu större vikt att träna unghunden istället för att hitta på en skum quickfix.
  • Skånepar
    Deceree1 skrev 2018-03-04 20:46:17 följande:

Även om det är en bestämd gräns typ 90 cm så får man ha ett högre stängsel en meter innanför staketet. Så är det hos oss. Ni kan ju ha det längs framsidan bara om ni vill. Vi har stora bågar av järn alltså som en böjd stege av järn, fulla av kaprifol, klematis, Fjärilskrasse och blomma för dagen. Bågarna syns inte ens och insyn vill vi inte ha ändå. Ist för staket har vi stängsel med Tujjor innanför. Dom växer sig så stora o täta att hunden inte ser ut genom dom :)

Vi ska ha 3,5 meter fritt från buskage o dy, på varje håll i korsningen, har fått brev från vägverket så tvingades såga ner tujorna vi hade 2  meter från staketet.
  • Skånepar
    Ja, konstigt att vissa ska vara så förbannat rediga, har du inget vettigt att tillföra diskussionen så håll flabben i stället.
  • DeathByPickles
    Skånepar skrev 2018-03-06 18:18:49 följande:
    Vi ska ha 3,5 meter fritt från buskage o dy, på varje håll i korsningen, har fått brev från vägverket så tvingades såga ner tujorna vi hade 2  meter från staketet.

Men tujor är ju verkligen heltäckande och skymmande. det kostar er ingenting att fråga om ni istället får sätta upp viltstängsel. 
    Annars får ni väl bygga hundgård eller fortsätta ha hunden i långlina när ni är ute tillsammans. Att han skuttar ut går i alla fall inte för sig, det kan ju bli en fara både för trafiken, hunden själv och andra hundar. Även med träning skulle jag inte lita på en hund som så lätt kan ta ett språng över. 
    Jag hade blivit rätt rabiat om det hade varit jag som gick med mina hundar på andra sidan staketet och en glad byracka  pötsligt kom galunsande mot oss.. Oskyldig

Lägg ned idén om att remma ned huvudet på hunden hur som helst, det är förhoppningsvis lika olagligt att tillverka någonting dylikt till hund som det är att låta en häst gå lös med inspänning i hagen. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • LFF

[quote=78527530][quote-nick]Skånepar skrev 2018-03-06 18:21:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Vad är det för ovettiga förslag du fått? Att du ska träna hunden? Att det du tänkt göra är en quickfix?

Hade jag kommit med min terrier och din "glada unghund" hade kommit hade den åkt på stryk. Min hund hatade unghundar, i synnerhet stora. Sen kan vi lägga till risken med trafiken, att han kan dra på vilt, skrämma någon.

Så, vad är ovettiga råd?

• Dexter dot com
    Skånepar skrev 2018-03-06 17:49:58 följande:
    Det säljs nu noskoppel i varje zoobutik, hur kan det helt plötsligt bli gräsligt då om vi sätter noskoppel ihop med en sele sa att han inte kan resa sig upp och hoppa över?
    Är det en halti du menar? Om det är det så bör du vara medveten om skaderisken och att fysioterapeuter varnar för att använda dessa under "vanliga" promenader just för att hunden kan göra plötsliga ryck med skador på nacke som följd så att sätta det på en lös hund som i sin iver tänker ta sig över ett staket är ju helt galet. Är det inte bättre att ni hägnar in en del av tomten istället för att riskera att hunden skadar sig?
  • DeathByPickles
    Dexter dot com skrev 2018-03-06 19:59:21 följande:
    Är det en halti du menar? Om det är det så bör du vara medveten om skaderisken och att fysioterapeuter varnar för att använda dessa under "vanliga" promenader just för att hunden kan göra plötsliga ryck med skador på nacke som följd så att sätta det på en lös hund som i sin iver tänker ta sig över ett staket är ju helt galet. Är det inte bättre att ni hägnar in en del av tomten istället för att riskera att hunden skadar sig?
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Jemp
    Skånepar skrev 2018-03-06 17:49:58 följande:

Som sagt, dels leder de lätt till skador, dels avser du att använda det för att begränsa hundens rörlighet. Klart det är gräsligt. Dessutom blir det ju en del kraft bakom ett hopp förvärrar skaderisken.
Svar på tråden Hunden hoppar över staketet.