• Micckki

    Viktnedgång efter förlossning

    Hej!

    Funderade över att nästan ALLA säger att de går ner i vikt efter förlossningen och att de till och med har blivit smalare än innan de blev gravida.

    Hur många av er här instämmer på detta påstående?

    Hur gamla var ni vid tillfället samt var ni otränade eller ?överviktiga? när ni blev gravida?

    Nu menar jag viktnedgång utöver de barn, moderkaka samt fostervatten.

  • Svar på tråden Viktnedgång efter förlossning
  • EpicNurse

    Första barnet stämde det absolut inte. Gick ner väldigt sakta. Gick upp nästan 20 kilo och hade typ 6 kg kvar när jag blev gravid igen, 10 månader senare. Var normalt byggd från början. Tränade någon dag i veckan. 24 år.

    Andra barnet gick jag upp typ 15 kg. Har nu efter 6 månader går ner 3 kg mer än startvikt. Inte gjort något annorlunda denna gången mer än att jag har två barn hehe. Men ligger alltså fortfarande på några kilon över startvikten från första graviditeten.

    Ffa har jag förlorat mycket muskelmassa.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (K)

    Första barnet, 26 år, gick upp 15 kg. Tränade i princip hela graviditeten, hade inga större besvär mer än lite foglossning på slutet. Gick ner allt på en månad och ytterligare 5 kg månaden efter.

    Andra barnet, 29 år, gick upp 20 kg (alltså samma slutvikt som vid första graviditeten). Mådde illa under större delen av graviditeten och fick foglossning i v 12. Orkade/kunde inte träna och blev sjukskriven på heltid i v 24. Gick ner 15 kg första månaden och ytterligare 5 kg på några månader. Vill inte gå ner mer utan snarare öka men då i muskelmassa.

    Kan även tillägga att även om jag gått ner snabbt utan asträngning (mer än barnvagnspromenader) betyder inte det att jag ser ut som innan. Kroppen har fått nya former.

  • Anonym (Tjockisen)

    Nej,väger deygt 15 kg mer nu än när jag blev med barn.. två år sen han föddes...

  • Meriall

    Nej inte alls. Eller mycket försvann ju på förlossningen men sedan var det bara något extrakilo sedan innan och det blev kvar.

  • Lynxsa

    Nr 1,31år vägde 83kg på inskrivning och 98kg vid förlossning. Tränade sporadiskt. 6 månader efter förlossningen var vikten 77kg.

    Nr 2, 33år. Vägde in på 81kg och vid förlossningen 98kg igen. Tänkte på vad jag åt oss vägde 78kg efter 6 månader. Sprang halvmaran 11 månader efter förlossningen sen var jag gravid igen och la ner träningen.

    Nr 3, 35år vägde in på 79kg och 96kg vid förlossningen.

    Nu 8 månader senare väger jag 80kg. Ska ner till trivsel vikt som är 76-77kg så jag har lite kvar.

    Svårare och svårare att komma tillbaka efter varje graviditet verkar det vara för mig. Blir ju också mindre och mindre tid att träna.. Men amningen funkar bra som viktminsknings hjälp för mig

  • Anonym (cc)

    Första barnet; gick upp 12 och ner 25. Otränad, 20 år.

    Tvillingarna; gick upp (slutade väga mig när vågen stod på +20) MASSOR, mycket vätska också. Ner gick jag men har en 10kg kvar till min "vanliga vikt". Har jätteproblem med att gå ner har dock endast gjort halvhjärtade försök att gå ner de sista kilona. 38 när de föddes.

    Ammade första och flaskade twinsen.

    Tränat i perioder

  • Mascaraklumpar

    32 år, BMI 20 innan och 18 nu 2 år senare. Tränar som innan.

  • Mia86a

    Jag gick upp 13 kg med första barnet och var tillbaka på min startvikt en vecka efter förlossningen. Kilona bokstavligt talat rann av mig när jag ammade. Jag är smalt byggd och gick i princip tillbaka min kropp direkt om än inte lika fast. 30 år.

    Med andra barnet gick jag upp 11 kg och har idag två kilo kvar att gå ned för att hamna på min startvikt (fick barn i mitten av dec). Är betydligt plufsigare nu än vad jag varit någonsin tidigare med en mage som fortfarande putar lite om jag inte har kläder som stramar åt... Har helt klart förlorat muskelmassa och istället lagt på mig fett. Men nu när våren kommer blir det hårdträning för att bli bekväm i min egna kropp igen, eller om jag helt enkelt får sluta upp med all choklad jag trycker i mig nu som föräldraledig. 31 år.

  • Anonym (stämmer här)

    31 och 33 år gammal som gravid. Vägde nog 62 kg innan första barnet. 168 cm lång

    Gick upp 8 kg med båda, sedan ner ca 14 kilo direkt och såg ut som ett skelett när jag ammade.

    Nu väger jag nog 60-62 igen, yngsta är 5 år. Jag är kanske lite smalare numera men samtidigt slappare i huden. Rumpan som förut var putig är som en kollapsad säck, höfterna lite bredare osv. Men man ska inte klaga Glad. Det kanske går åt andra hållet när jag kommer in i klimakteriet...

  • Anonym (stämmer här)
    Anonym (stämmer här) skrev 2018-03-07 17:15:28 följande:

    31 och 33 år gammal som gravid. Vägde nog 62 kg innan första barnet. 168 cm lång

    Gick upp 8 kg med båda, sedan ner ca 14 kilo direkt och såg ut som ett skelett när jag ammade.

    Nu väger jag nog 60-62 igen, yngsta är 5 år. Jag är kanske lite smalare numera men samtidigt slappare i huden. Rumpan som förut var putig är som en kollapsad säck, höfterna lite bredare osv. Men man ska inte klaga Glad. Det kanske går åt andra hållet när jag kommer in i klimakteriet...


    Jag har alltid tränat mkt både innan, under och efter graviditeterna.
  • annabellelee

    Gick upp 13 kg, ner 10 kg, dvs plus 3 kg. Jag tränade mycket och intensivt innan graviditet, och var smal och muskulös, men nu med barn är det svårt att hinna med så långa hårda pass som jag kunde innan. Kanske när barnet blir lite större och mer självständigt.

  • Anonym (T)

    Vägde 86 kg på inskrivningen med mitt första barn, då var jag 23 år gammal. Gick upp ca 15 kg till förlossningen och rasade sedan ner till 72 kg när jag vägde mig på efterkontrollen hos barnmorskan (ett par månader senare?). Tränade inte då jag hade problem med höften efter graviditet & förlossning, men promenerade så mycket höften klarade. Ammade massor och åt vad jag ville...

  • Snuttis2

    Är 36 år, 168 cm lång o Vägde 56 kg vid inskrivning !

    Gick upp 12 kg och hade tappat ca 10 av dessa kg första 6 veckorna . Resten försvann innan efterkontrollen ungefär 10 veckor efter förlossningen .

    Innan graviditeten : hade jag Allmän god hälsa, bra kost med mkt frukt o grönt, utövade enklare träning som promenader , ridning o simning.

    Jag var påväg att gå ner mer en period då bebisen krävde mkt, jag slarvade med maten o då jag ammade som mest. Idag ligger jag på min normal vikt, dock mindre tränad då bebisen varit mkt mammig o det Inte funnits så mkt tid till det

  • Anonym (Både och)

    Första barnet vägde jag ganska exakt 50kilo innan jag blev gravid med. Kort efter vägde jag 52kilo. Alltså ca 2 veckor efter. Men sen gick der UPPÅT igen. Gick upp 9kg under grav. Fick kämpa av alla extrakilon efteråt med bättre kost och massor av promenader. Var 17 år och normalviktig.

    Vägde ca 52kilo när jag blev gravid med andra barnet. Hamnat i en svacka och slutat rökt då vi planerade denna bebis. Gick upp 12 kg denna gång, så slutade på 64kg. Tog en hel vecka efter förlossningen innan minsta kilo försvann (akutsnitt, infektion, sjukdom osv. MASSOR av vätska efteråt). Men sen rasade det. Tog kanske 3 veckor sedan vägde jag ca 50kg. Efter ca 2-3 mån vägde jag 48kg. Sist jag vägde mig, 46,5kilo. Bebis är 5 mån.

    Ammade första barnet 7v.

    Ammar fortfarande andra barnet.

  • Anotherone

    Första barnet, 25 år

    Lätt överviktig innan enligt BMI men fysiskt i bra form och tränade hela graviditeten.

    Jag gick upp 14kg och allt försvann på 5v. Tränade inte alls efteråt förutom promenader och ammade ca 1 mån.

    Andra barnet, 36 år

    Vältränad innan och höll igång hela graviditeten, gick upp 17kg.

    Tog ca 6 mån innan vikten var som innan och efter 8 mån vägde jag mindre än någonsin tidigare som vuxen. Kom igång med styrketräning så smått efter kanske 3 mån men tog det lugnt pga urakut snitt. Ammade ca 2 mån.

    Vet inte om det går att dra några slutsatser av detta direkt. Men vill också säga att bara för att kilona är väck så ser man ju inte ut som förr, långt ifrån!

  • Anonym (Nehej)

    Var normalviktig vid min första graviditet, gick upp 22 kg. Gick ner vad bebisen vägde plus något kilo, sen tog det stopp. Var ingenting som ramlade av.... sen blev jag gravid med nästa, vägde 10-15kg mer än vid första. Gick upp 22 kg till, var riktigt stor (för att vara mig) på andra förlossningen.

    Nu fyra år senare är jag nere på min normala vikt och det har krävts mycket träning och god kost. När jag ammade osv var jag så trött att jag åt mycket godis. Kanske därför jag inte gick ner...

  • Micckki

    Tack för alla svar!

    Är själv orolig - v 33 nu och har gått upp 14 kg.

    Det mesta har satt sig på vader, lår och rumpa.

    Ser för jävligt ut!!!

    Till saken hör den att jag kämpat med min vikt i 4-5 år pga sköldkörtelinflammarion samt kassa binjurar så man blir lite less på detta.

    Min förhoppning är att kroppen nu kommer att ställas till rätta efter förlossningen så att min ämnesomsättning blir normal igen :) trött på att träna, äta rätt etc utan resultat.

  • sextiotalist

    Jag var 35+ när jag fick mitt första och enda barn. Vägde 52 kilo på invägningen, 68 kilo när jag var i slutet av graviditeten.
    Ett par månader efter jag fått barn var jag nere på ungefär 50 och såg ut som ett skelett. Så det var att kämpa för att gå upp igen (såg bikinibilder för ett tag sedan från den tiden, fy farao, jag såg hemsk ut)

  • Anonym (Mamma vid 41)

    Jag gick upp 25 kilo med mitt andra barn. Var orolig att jag skulle ha svårt att gå ner i vikt efter förlossningen eftersom jag är 40+. Idag, nästan sju månader efter förlossningen, har jag ett kilo kvar till min startvikt. Har gått långa promenader varje dag samt styrketränat ett par gånger i veckan.  

  • Mrs Moneybags

    Gick upp ca 18 kg med mitt första och enda barn. Gick ner allt plus lite till på 5-6 veckor. 

    Tror det är svårast med barn 2 och 3 osv om jag tittar på mina väninnor. Första barnet brukar inte lämna några större spår. 

Svar på tråden Viktnedgång efter förlossning