• Sommarblomma12345

Hjälp! kan jag fortf bli läkare om jag har nålfobi?

Heej på er alla fina! Hjärta
    Länge länge har jag haft en dröm om att bli läkare! Jag sniffar in sjukhusdoften som om den vore en drog och drömmer om att den vore min arbetsplats. Jag fullkomligt älskar att läsa om kroppens anatomi och det är oftast vad jag finner mig göra när jag har lite egentid..

Däremot har läkardrömmen alltid känts som att den vore utom räckhåll för mig.. Dels p.g.a. betygen, men allra mest p.g.a. min rädsla för nålar och blod. Jag har alltid haft fobi för nålar när det kommer till blodprov. Svimmar ofta av när jag själv lämnar blodprov, och har knappt kunnat ta mig själv i armvecket av obehag. Jag har även varit väldigt äckelmagad när det kommer till blod och inälvor å så..

Men men åren har något hänt.. jag har blivit mer härdad på något sätt, till den grad att jag nu kan googla videos där människor dissekeras, samt hjärtoperationer bl.a. utan särskilt mycket obehag alls. Så jag bestämde mig för att ta tag i min dröm och förverkliga den! Jag har blivit antagen till komvux för att läsa behörigheten inför läkarprogrammet, (börjar i april), och ska senare chansa på högskoleprovet! Jag har inställningen att ingenting är omöjligt, jag har motivationen, viljan och passionen.

Sen hände detta igår.. Jag följde med min vän och hennes dotter till akuten där lilla dottern var i behov av ett blodprov. Perfekt!, tänkte jag.. detta blir min chans att titta på och testa mig själv. Det gick förvånansvärt bra i början.. jag kände inte mkt obehag alls.. men några minuter gick, inget blod kom, flickan skrek, det var varmt.. och jag tuppade av!!!
    Vaknar upp av att en av sköterskorna håller upp mina ben..

Så nu undrar jag.. finns det en chans för mig att fortsätta min dröm? eller är jag helt körd? Är så himla ledsen..

• Svar på tråden Hjälp! kan jag fortf bli läkare om jag har nålfobi?
  • Anonym (Halo)

Tror du kan träna bort din fobi med kbt

• Anonym (Dr)

Det lär gå över. Jag är läkare och hade under utbildningen ett par kursare som i början svimmade till höger och vänster, värst vid dissektionerna på anatomen. En av dessa kursare är idag en väldigt kompetent kirurg.

Lycka till! Det är ett drömjobb!

• Meriall

Känns det som att det är för att du blir rädd som du svimmar?

Det finns en grej som vissa människor har genetiskt att när de ser blod så dras deras egna blodkärl ihop automatiskt (för att minska risken att de förblöder om det är deras eget blod). Det är alltså en grej som bara händer och har inget med fobi att göra. Det låter nästan som att du har detta och att rädslan kommer av att du sammanknippas blod med att svimma. Då kanske blod på film är annorlunda.

Jag vet inte om detta går att träna bort men har svårt att se att man inte kan bli någon slags läkare trots detta (kanske inte kirurg då). Lite som att man bör kunna bli kock trots allergier. Men det är iaf bra för dig att vara medveten om.

• John22

Att vara läkare med nålfobi lär vara svårt, men däremot är det fullt möjligt att bli av med fobier, så det är nog det du ska fokusera på.

• SysterY

Självklart kan du det. Finns många olika specialiter att läsa till inom läraryrket och alla behöver inte jobba med nålar.

Ett fåtal läkare tar blodprover eller sätter venfloner (nålar) på folk då detta görs av ssk.

• Sommarblomma12345
    Anonym (Dr) skrev 2018-03-09 09:38:52 följande:

Det lär gå över. Jag är läkare och hade under utbildningen ett par kursare som i början svimmade till höger och vänster, värst vid dissektionerna på anatomen. En av dessa kursare är idag en väldigt kompetent kirurg.

Lycka till! Det är ett drömjobb!

Åh tack snälla, nu lugnade du ner mig en aning..

Är det så att de tillslut blev vana? Eller hur kommer det sig att det gick över?
  • Sommarblomma12345
    Meriall skrev 2018-03-09 10:46:22 följande:

Känns det som att det är för att du blir rädd som du svimmar?

Det finns en grej som vissa människor har genetiskt att när de ser blod så dras deras egna blodkärl ihop automatiskt (för att minska risken att de förblöder om det är deras eget blod). Det är alltså en grej som bara händer och har inget med fobi att göra. Det låter nästan som att du har detta och att rädslan kommer av att du sammanknippas blod med att svimma. Då kanske blod på film är annorlunda.

Jag vet inte om detta går att träna bort men har svårt att se att man inte kan bli någon slags läkare trots detta (kanske inte kirurg då). Lite som att man bör kunna bli kock trots allergier. Men det är iaf bra för dig att vara medveten om.

Jaha, det visste jag inte faktiskt.. ärligt så vet jag inte vad denna rädsla grundar sig i..

Som igår tex.. det gick väldigt bra att titta när de förde in nålen i handen. Va liiite obehagligt men inte alls farligt. Det byggdes dock ganska snabbt upp och jag kände mig illamående och snurrig och sen vart jag helt borta. Däremot så såg jag inte en droppe blod igår.. de fick inte ut något. Va liksom hela upplevelsen. Samtidigt som det var väldigt varmt (hon låg under en värmefläkt).
  • Sommarblomma12345
    John22 skrev 2018-03-09 10:58:37 följande:

Att vara läkare med nålfobi lär vara svårt, men däremot är det fullt möjligt att bli av med fobier, så det är nog det du ska fokusera på.

Åh :(.. ja du kanske har rätt..
  • Sommarblomma12345
    SysterY skrev 2018-03-09 11:07:08 följande:

Självklart kan du det. Finns många olika specialiter att läsa till inom läraryrket och alla behöver inte jobba med nålar.

Ett fåtal läkare tar blodprover eller sätter venfloner (nålar) på folk då detta görs av ssk.

Jaa precis vad jag tänkte.. så jag är alltså inte helt ute och cyklar med karriärval?
  • SysterY
    Sommarblomma12345 skrev 2018-03-09 13:51:02 följande:

Jaa precis vad jag tänkte.. så jag är alltså inte helt ute och cyklar med karriärval?

Absolut inte. Är själv blodrädd och stickrädd men aldrig i jobbet som sjuksköterska.
Svar på tråden Hjälp! kan jag fortf bli läkare om jag har nålfobi?