• Anonym (Ledsen)

Sambo klagar på min röst

Nästan varje dag klagar min sambo på att jag har en ljus, pipig röst som är jobbig att lyssna på. Jag kan även prata högt och starkt anser han så han inte står ut. Han blir också provocerad av min röst bara av att jag pratar, han tycker jag låter arg och irriterad fast jag inte är det. Ingen har tidigare klagar och jag har hört mig själv som inspelad (när jag inte är medveten), det är inte så illa.

Där jag kommer ifrån (60 mil bort) har jag märkt att vi pratar högt och starkt utan några hinder. Folk där tycker jag pratar tyst och försiktigt numera att de knappt hör mig. Så visst har jag ändrat min röst men inte tillräckligt. Bara när jag blir lite irriterad och så självklart hörs det på rösten men direkt är min sambo på mig att sänka rösten. Jag vågar snart inte prata när han är nära.

Han kan säga till mig att sänka rösten med vänner eller släktingar och jag skäms.ju så enormt då. En gång gjorde han det framför svärmor, hon blev arg och så att man inte säger så då jag blev ledsen. Då går han in i försvar att jag har en jobbig röst som bra måste lära mig kontrollera.

Jag vågar inte prata lika mycket längre och drar mig undan. Jag funderar allvarligt på att lämna honom (finns annat också). Men just nu mår jag inte bra, jag trivs inte med mig själv längre och känner inte att jag borde prata med folk för nu är jag orolig för min röst. Jag vet inte vad jag ville med inlägget med tycker inte detta är ok att göra.

• Svar på tråden Sambo klagar på min röst
  • Anonym (Lene)

Ska jag säga helt ärligt vad jag tror så är det nog så att han inte är kär i dig. När man inte är kär i någon så stör man sig på minsta lilla grej hos sin partner.

Det är extremt oschysst av honom att mobba dig för det, hade han varit en riktig man så hade han gjort slut med dig istället för att trycka ner dig.

Gör slut med honom idag!

• Anonym (Ledsen)

Jag upplever också detta som mobbing. Så det till honom att det han utsätter mig för med att klaga på rösten är mobbing. Då skrattade han och sa att han bara hjälper mig att inte blir uthängd av andra.

• Anonym (?)

Varför är du ihop med en person som mobbar dig?

• Anonym (Inte värt det)

Den här sambon ska du lämna omedelbart. Jag har också varit tillsammans med en som sa liknande saker till mig, och faktum är att detta klassas som psykisk misshandel.

• Anonym (Lobby)

Låter som en otrevlig sambo.

Men jag kan förstå om du faktiskt har en jobbig röst, jag stör mig också på gälla kvinnoröster (är själv kvinna). Det är inte att det är högt och pipigt, utan att man så att säga använder munnen som resonanslåda så att det låter väldigt ansträngt.

Kvinnor med behagliga röster, typ tv-hallåor etc lägger rösten mycket längre ner, och talar med magstöd, det går att träna på.

• Anonym (mmm)

Det är ju högst oschysst att klaga på en sak man verkligen inte kan göra något åt och som är så tätt förknippas med ens personlighet = han gillar inte din röst, han gillar inte dig. 

• AndreaBD

Det låter inte trevligt. Någonstans måste man ju utgå ifrån att ens partner gillar en och inte att han stör sig på en. Då är det nog dags att lämna. Och det är inte så mycket du kan göra tyvärr. Det verkar vara en väldigt konstig typ.

• Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2018-03-11 14:38:53 följande:
    Det låter inte trevligt. Någonstans måste man ju utgå ifrån att ens partner gillar en och inte att han stör sig på en. Då är det nog dags att lämna. Och det är inte så mycket du kan göra tyvärr. Det verkar vara en väldigt konstig typ.
    Håller med
  • Anonym (cb)

Svårt att svara på.
    Om du talar väldigt högt så förstår jag honom. Då behöver man dämpa sig och prata i samtalston. Att ständigt vara uppe i skrikläge är väldigt jobbigt för omgivningen.
    Om du har vax i örongångarna eller nedsatt hörsel är det svårt att uppfatta att man har högt tonläge. Jag tycker du ska gå och kolla det.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (cb) skrev 2018-03-11 15:39:52 följande:

Svårt att svara på.

Om du talar väldigt högt så förstår jag honom. Då behöver man dämpa sig och prata i samtalston. Att ständigt vara uppe i skrikläge är väldigt jobbigt för omgivningen.

Om du har vax i örongångarna eller nedsatt hörsel är det svårt att uppfatta att man har högt tonläge. Jag tycker du ska gå och kolla det.

Det är inget fel på min hörsel, går årlig undersökning av syn, hörsel, känsel och balans för att behålla min licens för att utöva min hobby.

Jag pratar inte så farligt, har sett inspelningar när jag tar emot ett pris efter en tävling och pratar. Det är inte så illa men han är syperkänslig eller inte kär längre.
  • Anonym (Anonym)

Hej!

Jag blir oroad av att läsa vad du skriver och håller med ovanstående om att det låter som att din sambo behandlar dig illa. Detta är väldigt allvarligt speciellt som du beskriver att du mår dåligt av detta. Det låter som om hans beteende bryter ner dig, det är omöjligt att avgöra från en sådan kort text men kan vara en del av psykisk misshandel. Han anmärker på din röst, något som du inte kan på påverka, och får därmed kontroll över dig. Jag tycker du ska du ska sträcka ut en hand och be om hjälp och stöd från någon du litar på i din närhet, alternativt gå till läkare på vårdcentral ( också viktigt då du beskriver att du mår dåligt). Känner du att det ligger något i att detta skulle kunna vara mobbing/ psykisk misshandel av dig så kan du också ringa Kvinnofridslinjen och få hjälp prata med någon där.

Att du skrivit här idag är ett modigt steg. Framför allt, skäms inte över dig själv eller din röst, du är bra som du är. Det är han som ska skämmas som trycker ner ngn som står honom nära.

• Mammaa88

Alltså herre Gud, detta är psykiskt misshandel!

Har ingen annan tidigare i ditt liv ?klagat? på din röst eller att du märkt att folk i affärerna eller i allmänna platser vänder sig om när du pratar SÅ är det nog din sambo som slutat vara ?kär? förälskad i dig. Han blir alltså irriterad så fort han ser dig. Thats it och inget annat!

• Anonym (D)

Låter som att han tröttnat på ert förhållande men är för feg för att göra slut, så han försöker provocera dig till att göra det åt honom.

• EnAnonumius
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-03-11 13:26:07 följande:
    Nästan varje dag klagar min sambo på att jag har en ljus, pipig röst som är jobbig att lyssna på. Jag kan även prata högt och starkt anser han så han inte står ut. Han blir också provocerad av min röst bara av att jag pratar, han tycker jag låter arg och irriterad fast jag inte är det. Ingen har tidigare klagar och jag har hört mig själv som inspelad (när jag inte är medveten), det är inte så illa.

Där jag kommer ifrån (60 mil bort) har jag märkt att vi pratar högt och starkt utan några hinder. Folk där tycker jag pratar tyst och försiktigt numera att de knappt hör mig. Så visst har jag ändrat min röst men inte tillräckligt. Bara när jag blir lite irriterad och så självklart hörs det på rösten men direkt är min sambo på mig att sänka rösten. Jag vågar snart inte prata när han är nära.

Han kan säga till mig att sänka rösten med vänner eller släktingar och jag skäms.ju så enormt då. En gång gjorde han det framför svärmor, hon blev arg och så att man inte säger så då jag blev ledsen. Då går han in i försvar att jag har en jobbig röst som bra måste lära mig kontrollera.

Jag vågar inte prata lika mycket längre och drar mig undan. Jag funderar allvarligt på att lämna honom (finns annat också). Men just nu mår jag inte bra, jag trivs inte med mig själv längre och känner inte att jag borde prata med folk för nu är jag orolig för min röst. Jag vet inte vad jag ville med inlägget med tycker inte detta är ok att göra.
    Varför stanna du kvar hos en mobbare?

Du kan ju alltid fråga honom varför han vill vara ihop med dig om han irritera sig över din röst och konstant gnäller på dig om den.

Fast jag gillar svärmor som har kurage att säga till din son.

Lämna honom det finns vettiga killar där ute.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sambo klagar på min röst