Inlägg från: Justgotpreg |Visa alla inlägg
  • Justgotpreg

    Magen har svullnat upp redan i v.10?

    Hej gäris!!!

    Jag är gravid i v.10 och får inte på mig mina vanliga jeans mer. Jag kan inte knäppa dom.. Vad beror detta på tror ni? Ska man redan ut och köpa ett par mammabyxor? Skäms Känns som att jag kommer bli enorm!! Tungan ute Har dessutom gått upp 2,6 kg redan. Hur är det för er  andra i v.10? 

  • Svar på tråden Magen har svullnat upp redan i v.10?
  • Justgotpreg
    ALM82 skrev 2018-03-12 10:15:36 följande:

    Precis som Jacqueline säger så är det troligtvis tarmarna. Bebisen är så pyttig ännu att den inte kan göra att magen blir stor. 
    Sen är ju svullna tarmar ett graviditetssymtom så du har ju i och för sig en 'gravid-mage" även om det inte är bebisen som orsakar den än! :)

    Testa en gummisnodd runt knappen och i knapphålet, det fungerade på mig så tidigt!


    Det var ju skönt att höra. Jag  började tänka att jag skulle bli stor som en elefant om jag  redan är så här svullen i v.10. Börjar bli svårt att ha de vanliga blusarna på grund av magen nu så jag får köra på längre skjortor och blusar som döljer. Har inte berättat det för omgivningen än.. Vågar inte riktigt tro på det innan v.12 Tungan ute När berättade du? (Om du är/har varit gravid såklart)
    Kram.
  • Justgotpreg
    Nostalgity skrev 2018-03-12 10:53:34 följande:

    Jag hade mage redan vecka 7-8, såg ut att vara i vecka 15-18, tredje barnet. Nu är jag vecka 14 och magen har aldrig lagt sig så att säga.... Magen finns fortf där och jag ser lika gravid ut än. Den har liksom "stått still" sen vecka 10 ca. Väntar fortf på att den ska försvinna lite haha!

    Var relativt tränad innan och gick upp 5 kg till vecka 12.


    Så himla skönt att höra att man inte är ensam om viktuppgången så pass tidigt. Börjar liksom bli svårt att dölja denna svullna klump till mage Skäms När berättade du för familj och vänner om att du väntade bebis?


    Kram!

  • Justgotpreg
    Akireb skrev 2018-03-12 10:15:54 följande:
    Inget konstigt alls! Tarmarna sväller och osv och swdan kan magen komma atr bli plattare och sedan växa igen bär barnet börjar växa.

    Det är inget tecken på att du kommer bli enorm.

    När jag va i v11-12 hade jag redan gått upp 10kg.
    Ja jag förstod att det inte var bebisen som tog upp platsen i magen då den är knappa 3 cm lång just nu Kyss Men känner mig enorm verkligen om magen. Är inte van vid att ha något som liksom "stöter emot" kläderna.. haha!!
    Skönt att höra att det inte är något tecken på att jag kommer förvandlas till en mindre elefant inom de kommande månaderna ju Tungan ute
  • Justgotpreg
    Jacqueline skrev 2018-03-12 09:53:57 följande:

    Tarmarna brukar det vara som gör att man sväller upp i början


    Aha!
    Ja jag känner mig som en riktig tjockisTungan uteBabyRynkar på näsan
  • Justgotpreg
    ALM82 skrev 2018-03-12 12:05:03 följande:
    Jag är gravid i vecka 33 nu! Vi berättade för familj och vänner i vecka 10 eller 11, men det var efter att vi hade varit hos gynekologen (bor i Frankrike) och han sa att nu är det nästan ingen risk att det blir missfall, han hade sett att allt såg bra ut med bebisen :) (visst finns det en chans ändå, men det kändes betryggande)
    Vänta tills efter vecka 12 om du tycker att det känns bättre, det är ju bara 2 veckor kvar!

    Ja, långa och lite pösigare tröjor fungerar bra :) 
    Jag började med gravidbyxor runt vecka 15 tror jag det var, innan dess så skulle de bara ha åkt ner, för man måste ju ha liiite mage för att dom ska sitta uppe. 
    Ja jag tror nog jag väntar tills jag är inne i v.12 iallafall. Jag funderar på ett KUB-test här hemma, tydligen så erbjuds alla gravida kvinnor det från och med den 1 mars. Känner att om det ser bra ut efter ett KUB så måste det vara lite "fritt fram" att berätta för familjen..Skäms
    Vi har försökt bli gravida länge så man vågar inte riktigt tro på att man äntligen har lyckats skapa ett litet pyre i magen nu Skrattande
  • Justgotpreg
    Nostalgity skrev 2018-03-12 13:49:00 följande:
    Ja jag vet hur det är! Har haft svårt att dölja sen vecka 8 ca. Det är bara min bästa kompis som vet än. Vi tänker berätta i helgen då sambon fyller år, kommer gått in i vecka 15 då.

    Jag träffar inte min familj så ofta så detta är första gången jag träffar dom på 2 månader ungefär. Vi har fullt upp med barn, heltidsjobb etc så det blir lätt att man bara träffas vid födelsedagar eller en snabbvisit så och då, men då har jag haft vinterjacka på mig.

    En del säger att "det lägger sig"... Men i mitt fall så har de inte hänt och lär ju inte hända nu hehe

    Jag förstår helt. Vardagen kommer emellan Skäms Vi träffas dock ofta inom familjen och mamma märker minsta viktuppgång så jag känner att det blir svårt att dölja nu på senaste tiden.. I helgen var vi där till exempel och jag kände bara att magen höll på att sprängas i byxorna så då smög jag in på toaletten och knäppte upp byxan och behöll den uppknäppt resten av kvällen! Tungan ute Haha! 


    Magen är däremot inte hård ännu utan mer degig vilket får mig att känna mig allmänt tjock och plufsig, något som jag är ovan vid Skäms

  • Justgotpreg
    tulip79 skrev 2018-03-12 14:00:24 följande:

    Jag hade bebismage tidigt. Köpte mina första gravidbyxor i v 9 (första barnet). Hade tydlig mage redan då.


    Jag tror att om jag hade haft mina vanliga tunikor och blusar i storlek 1 från Odd Molly nu så hade varenda människa med fungerande ögon sett att jag var på tjocken Skäms Så tydlig är magen!Hjärta
  • Justgotpreg
    emhu skrev 2018-03-12 15:00:17 följande:

    Jag är i vecka 12+5 och magen går definitivt inte att missa, ser ut att vara mycket längre gången än så :) blev tvungen att berätta på jobbet i fredags på grund av magen.


    Jag tror inte heller att jag kommer kunna dölja magen i v12 om den redan är så här uppblåst nu. När berättade du för vänner och familjen? :)
  • Justgotpreg
    Jag är bara jag skrev 2018-03-12 20:14:24 följande:

    V.10 var jag påtagligt tjock och kunde inte ha annat än gravidbyxor. Nu är jag i v.22 och makalöst rund! Var detta slutar vette sjutton...


    Jag har lite samma tankar. Hur ska detta sluta? :P hur mycket har du gått i vikt sammantaget?
  • Justgotpreg
    Pr0nographic skrev 2018-03-12 23:15:00 följande:

    Tarmarna som reagerar och jobbar långsammare :) jag ser ut att vara i v30 ibland. Jag har ibs också så jag ser helt överdrivet gravid ut. Helt normalt dock


    Ja för bebisen är ju pytteliten nu. Jag däremot börjar likna en smärre valross känns det som. Ska inhandla en större BH idag och ett par mammabyxor som får hjälpa mig de kommande veckorna innan jag går ut med nyheten om bebisen till anhöriga Skäms
  • Justgotpreg
    Maj88 skrev 2018-03-14 06:51:11 följande:

    I början är det tarmarna som svullnar upp och sväller upp magen, sedan kommer "den riktiga magen", om det nu inte är undantagsfall för dig eller tvillingar?


    Ja då förmodar jag att det är tarmarna hos mig nu också Glad Man känner ju sig så himla tjock bara haha! Magen är stor och rund så jag har på mig lager på lager vilket bara får mig att se ännu plufsigare ut Tungan ute Tvillingar???? Det har jag inte ens funderat på. Tänk den glädjen att få två bebisar på en gång! Kyss
Svar på tråden Magen har svullnat upp redan i v.10?