• Smultronblomman

Recept fläskfile´

Så där....

Nu har jag tagit fram fläskfile´ ur frysen som jag tänkte att vi skulle smaska i oss i kväll. Men det skulle vara trevligt med någont nytt recept och inte som vi alltid brukar göra.

Så kom med förslag nu. Vad ska jag göra för smarrigt ikväll??

• Svar på tråden Recept fläskfile´
  • Sussi75
    Vi brukar göra fläskfilé med Creme Fraiche Gourmet Bearnaise. Det är superenkelt
    Har inget riktigt recept men ungefär såhär brukar vi göra:

Stek köttet i stekpanna. Blanda ner creme fraiche Bearnaise. Blanda i champinjoner och kanske nån annan grönsak. Färska champinjoner brukar jag bryna lite innan.
    Låt allt bli varmt.

Till detta brukar vi ha klyftpotatis. Egna är absolut godast! Ringla isåfall olivolja över och krydda med salt och timjan eller rosmarin.
  • shortbabe

Vi brukar göra champinjonstuvadfläskfilé. Jättegott!

Först steker man fläskfilén i skivor, lägger i en ugnssäker form.
    Champinjongrejjen kommer jag inte ihåg exakt men det man har i är champinjoner, grädde, svampspad, redning och kryddor (typ salt, peppar, vitlökspulver)
    Sen "häller" man röran över fläskfilén, på med lite ost och så in i ugnen.

Hoppas du hängde med någorlunda? Kände att det nog blev lite rörigt...

• Smultronblomman
    Låter gott båda två... hmmm....

Fler?
  • ellumeah

Jag tycker att det är supersmaskigt att steka fläskfile i skivor och sedan göra en sås på grädde, gärna vispgrädde om man inte tänker på figur å sånt...och lite soya och timjan

Med potatisgratäng eller kokt potatis
    Sallad på tomat, isbergsallad, gurka, oliver gröna, lök och dressing på citron, och olja och salt.

Väldigt snarlikt de andra....

Är det likt dítt eget sätt också!

Ett annat
    Thaigryta med fläsk
    Fläskfile lagom till en grytbas och så
    2 paprika/ olika färger e ju skojit
    Lite zuchini skivat i halvmånar
    I burk röd curry, grytbas, tror det är Mrs Cheng
    I burk liten kokosmjölk eller stor beroende på hur starkt man gillar

Stek allt först, häll sen på burkarna

Koka Jasminris eller basmatiris till
    Obs: Starkt!!!

• Storm07

Jag brukar göra en fläskfilegratäng som alla brukar älska.
    Ansa och skiva filen i medajonger, stek dem (salta och peppra) och lägg i en ugnsform.
    Fräs 3 paprikor i olika färger och massor med färska champinjoner så att paprikan mjuknar lite och svampen vätskat ur sig. Häll över filen i formen.
    Vispa grädde och smaksätt med ca 2 dl chilisås och 1 msk tabasco. Det ska vara ganska starkt och grädden ska bli starkt rosa av chilisåsen. Blanda i någon dl riven ost i gräddblandningen, bred sedan ut ostgrädden som ett täcke över filen och grönsakerna. Strö över lite ost på toppen.
    Gratinera i ugnen i ca 200-225 grader i ca 20 minuter, det ska puttra ihop lite och osten ska få fin färg. Severa med ris. Supergott!

• lena ekman

Häll 200 g estrella pepparchips i en ugnsfast form.
    Häll över en burk Cambells champinjonsoppa blandad med 3 dl vispgrädde.
    Lägg på 400-500 g fläskfilé (brynta skivor), lägg över skivad tomat.
    Till sist, strö över riven ost och gratinera i 20 min i 200 grader varm ugn.

Många kalorier men åååååååhhhhhhhh så gott!

• Safffran

Grekisk fläskfilé med fetaost, couscous och tsatsiki

2 portioner

Ingredienser:

* 250 g fläskfilé
    * 50 g fetaost
    * ½ dl hackade gröna oliver
    * 1-1½ pressad vitlöksklyfta
    * salt och peppar efter smak

Tsatsiki

* 1 dl matlagningsyoghurt
    * 1 dl riven gurka
    * ½ tsk salt
    * 1 pressad vitlöksklyfta

Tillbehör

* 2 dl couscousgryn
    * ½-1 paprikor i olika färger
    * smör

Arbetsgång:

Fläskfilé:

Skär fläskfilén till mer än mitten, lägg i fetaosten, de hackade oliverna och den pressade vitlöken. Krydda. Rulla ihop köttet igen, bind ihop eller stoppa tandpetare igenom köttet så att ingredienserna inte ramlar ut.
    Bryn köttet i en stekpanna så att det får en fin ljusbrun färg.
    Lägg köttet på en plåt och efterstek i ugn, 180 grader i cirka 20-30 minuter.

Tsatsiki:

Låt yoghurten rinna av lite i ett kaffefilter. Riv gurkan och lägg den i ett durkslag eller i hushållspapper så att vattnet försvinner. Strö salt över och blanda väl, låt stå i cirka 30 minuter.

Vrid ut det sista ur gurkan och blanda med yoghurten. Smaka av med peppar och vitlöken. Koka couscousen enligt anvisningarna på paketet. Tärna paprikorna och blanda ner. Lägg paprikabitarna i en stekpanna så att de blir något mjuka.

Servera de skivade filéerna med couscousen och tsatsikin.

• jrf

Inbakad fläskfile är super gott.
    smördeg o en fyllning på svamp ,skinka o rödlök som man gör en stuvning av eller
    en ost med soltorkade tomater är inte heller så dumt.
    o in i ugnen.

• Laire

Fläskfilépastasås

2-4 personer
    Strimla fläskfilén och bryn, häll cremé franchie på (en stor burk). Häll i lite ketchup eller chilisås efter behag (smaka av tills det känns lent och bra). Låt puttra en liten stund och häll sedan i cashewnötter* och låt puttra lite till. Salta och peppra efter bahag.

Servera med tagiatelle

*)Har du saltade nötter, salta inte såsen. Har du itne saltade nötter kan du salta efter behag.

Svar på tråden Recept fläskfile´