Mejslan skrev 2018-03-18 17:55:46 följande:
Bor sedan sju år ihop med en man och hans två barn. 16 och 14.
Själv har jag tre barn som är 18, 16 och 12. (Min 18-åring har flyttat ut)
Vi bor i hans hus eftersom han inte ville sälja det utan renoverade istället så att alla fick ett varsitt rum. Dock är huset väldigt dåligt planerat och det finns ingen plats för att ha ett organiserat boende.
Vissa av rummen som barnen har är mindre bra planerade pga att det var praktiskt omöjligt att göra det bättre.
Hans barn har hela tiden haft samma rum och ibland kommer frågan från de andra om rumsbyte.
För mig känns det som att det är rätt självklart att det kan förhandlas med oss vuxna och berörda barn. Men min sambo tycker att jag är jättemärklig och vill inte ens diskutera saken.
Sånt håller man inte på med enligt honom.
Han har fler liknande saker i hemmet som jag tycker att han bromsar och jag känner mig mer och mer som en hyresgäst i deras hus.
Snälla, vad tycker ni. Ska jag lägga ned diskussionen och foga mig eftersom huset faktiskt är deras?
(Jag har försökt på alla sätt och vis och lirka med dessa saker men vi blir bara osams och jag blir den dumme) ????
Knäckfrågan i det här är väl om han/ni ser er som en familj eller som en familj med en inneboende familj. Tyvärr verkar det ju som att din sambo ser det som att du och dina barn är inneboende och får hålla till godo med det sämsta.
Jag skulle aldrig acceptera ett sånt upplägg som du beskriver, jag skulle inte vilja att mina barn levde så. Det handlar ju om principen att fördela för- och nackdelar jämnt i en familj eller tillskansa sig på andras bekostnad.
Det upplägg som du beskriver hade jag hos min pappas fru. Pappa och jag flyttade in hos henne och hennes två barn. Jag fick ett litet "rum" som egentligen var en klädkammare, utan fönster. Där ställdes en 80-säng in (jag var 16 år) och i övrigt fick det plats en liten hylla och ett sängbord. Garderob fick jag på nåder ha i ett av fruns barns rum. I mitt rum förvarades också strykbrädan när jag inte var där, men det vara ofta suck och stön var den skulle stå när jag var där. Fruns barn hade vanliga rum med vanliga möbler, det var aldrig tal om att omfördela. Utan fruns 10-åring hade ett stort fint rum medan jag bodde i en skrubb. Det dröjde naturligtvis inte länge innan jag slutade vilja komma till pappa. Både han och frun blev väldigt sura över det och tyckte att jag var bortskämd och krävande.
Jag undrar vad du och din sambo har för relation där ni väljer att ha det såhär? Hur ser ni på varandra och varandras barn? Hur gick diskussionerna när ni valde att flytta ihop?