• Anonym (Johanna)

Ni som äter billigt, vad äter ni?

Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.

• Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?
  • Mrshedgehog
    Anonym (Öh) skrev 2018-03-20 09:15:31 följande:

Du är bara 22 år. Vänta och se om du kan äta som du gör nu när du är 30 +. Inte helt ovanligt att det ändrar sig..

Kanske blir ett riktigt fetto när jag blir över 30. Men då levde jag ändå livet när jag var 22. Haha, fyfan vilket matkonto när jag tänker efter.
  • Anonym (Go green.)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-20 08:33:30 följande:
    Anonym (Veg) skrev 2018-03-20 07:57:01 följande:

Äter vegetariskt

Det är såklart jättebra, men jag som inte kan så mycket om varken vegansk eller vegetarisk, har ni några maträtter att dela med er av, jag har aldrig provat eftersom jag tycker det verkar krångligt.

Kika här ts

www.vegomagasinet.se/

Massa goa recept och tips.
    För visst är det så, vill man dra ner på matkostnaderna så är vego det absolut effektivaste.
    Det kan kännas lite ovant först men man kommer in i det.
    Vi är inte vegetarianer men min dotter är vegan och när hon är här så är det så vi äter, det mår vi andra också bra av. 
    Och vi äter mer och mer vego även när hon inte är här, inte för pengarna men vi mår så mycket bättre och så känns det bra att inget djur behövt dö för att jag ska äta.
    Fast vi förbehåller oss rätten att njuta av kött också, jag kommer aldrig att definiera mig åt något håll.
    Det bara begränsar. 

Som ett exempel på vegomat. 
    Idag blir med pasta med zucchini, oliver och basilika.
    Bara fräsa zucchini i skivor till dom fått lite färg, salta och krydda efter behag.
    Häll på grädde och låt det koka till en krämig sås, ev, kan du reda såsen.
    Lägg i oliver och toppa med basilika.
    Servera med favoritpastan eller ris. 
    Så gott och enkelt. 
  • sextiotalist
    Mrshedgehog skrev 2018-03-20 09:18:35 följande:
    Kanske blir ett riktigt fetto när jag blir över 30. Men då levde jag ändå livet när jag var 22. Haha, fyfan vilket matkonto när jag tänker efter.
    De flesta 22-åringar kan äta rätt stora mängder utan att de lägger på sig. Men ju äldre man blir så brukar mångas metabolism gå ner, sakta men säkert.
  • nnnnnnnn
    Mrshedgehog skrev 2018-03-20 08:53:17 följande:
    Alltså hur kan ni äta så lite och varför försöker ni spara in på maten? Jag är ensamstående tjej på 22 år och äter för ca 6000:- i månaden. Har ett välbetalt jobb och skulle inte kunna leva utan mat. Bara tanken över någon som skrev att den knappt har råd till mat på bordet är oroväckande... Vad gör ni som inte kan mätta era magar ordentligt? Studerar? Arbetslösa? Eller är ni bara rent av sjukt jävla snåla?
    Vi åt billigt under barnens första år, när man inte måste ta ut FP 5 dagar/vecka.
    Det är inte lätt att leva på så lite pengar (0 kr/mån för den som är hemma)...
  • Anonym (Go green.)
    Mrshedgehog skrev 2018-03-20 09:10:34 följande:
    Tråkig metabolism du har isåfall. Jag är 171 cm och väger 67kg. Konstant hungrig hela tiden. Som nu till frukost idag lagade jag spenatsoppa med 4 ägg och ligger nu i soffan mätt efter nattjobb. Mat är fan livet.
    En ung tjej som skriver såhär vill jag bara hylla till skyarna.
    Idag med all kroppshets för unga kvinnor, så behövs såna som du.
    Ät och njut. {#emotions_dlg.flower}Skrattande
  • Cadencee

hembakat bröd till sambon, jag tar en varma koppen, barnen äter frukost på fritids/förskola. Jag får lunch på jobbet och sambon har matlåda. Sambon tar med sig en termos kaffe, en Cola och en powerking varje dag. Tull kvällen tex makaroner o hemgjorda köttbullar, mos och falukorv, potatis och köttfärslimpa, hemgjord köttsoppa. Till helgen äter alla frukost hemma. Hembakat bröd, juice/oboy/mjölk/kaffe/te, filmjölk, ägg eller gröt. Sen är det frukt eller fiskala som alltid finns hemma. Lunch som i veckan kanske pannkakor. Till kvällen alltid något kött. Ibland lite snacks på kvällen. Äter för det mesta vildsvin, rådjur, hjort eller älgkött. Ligger på ca 4-5000 i månaden. Varannan vecka 6 personer och varannan vecka 4 personer varav 1 blöjbarn.

• nnnnnnnn
    Mrshedgehog skrev 2018-03-20 09:18:35 följande:
    Om det är att "leva livet" att handla Halloumimål på Max varje dag, så njut! Du lever antagligen din dröm redan.
    Annars kan du passa på att spara undan 5000 kr/mån och ha som start när du vill vara FL, köpa hus eller bara resa jorden runt.
    Men är du säker på att du även om 5 år kommer att tycka att de 300 000 kr du lagt ner "i onödan" på tex Max är väl investerade pengar då de gett dej en högre livskvalitet, så är det ju underbart!
  • Anonym (Go green.)
    Anonym (Öh) skrev 2018-03-20 09:15:31 följande:
    Du är bara 22 år. Vänta och se om du kan äta som du gör nu när du är 30 +. Inte helt ovanligt att det ändrar sig..
    Var inte så surpuppig. 
    Låt henne få njuta av maten utan dina giftig profetior.
    Sålänge hon äter sunt och rör på sig så är det ingen fara. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Äter) skrev 2018-03-20 07:29:37 följande:

Äter oftast pasta m falukorv till lunch och bröd med smör till frukost.

Kaffe och frukt på jobbet. Har aldrig ens 500kr till mat per månad.

Låter riktigt hemskt.

Men det är knappast någonting man gör frivilligt , bara om man inte har råd.

Det är säkert jättedåligt för din hälsa och utseende.
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-20 08:44:04 följande:
    Det vore toppen :) Tack så jättemycket.
    Bara roligt att någon är intresserad av vegomat! :)

Detta blir det för oss i veckan:

- Carnitas på pulled jackfruit (kokt i kryddor och coca cola och sen grillad så det blir krispigt i ugnen!)  med mango- tomat- avocato- rödlöksalsa, skivad paprika och friterade majstortillabröd. En middag pga så gott att vi alltid äter upp allt!

- Enchiladas på butternutpumpa och paprika rostad i ugnen med enchiladakryddor samt blandade mosade bönor med spiskummin och vitlök. Rullar in allt i majstortillabröd, på med tomatsalsa och vegansk ost och kör in i ugnen. Äts med salladsblad och guacamole. En middag plus lunch dagen efter.

- Marockansk gryta på linser, gröna ärtor, tomat, potatis och morot, med vitlöksbröd. Detta blir en middag plus lunch dagen efter.

- Tagliatelle med svamp, paprika och tofu (ugnsbakar tofun i marinad på soja, lönnsirap och liquid smoke först så att det blir som ett bacon/korvsubstitut!) i sojagräddsås. En middag plus lunch dagen efter.

- Linssoppa med baguetter som man bakar klart hemma. Middag plus lunch dagen efter.

- Bönchilli på blandade bönor, krossade tomater, massa paprika, majs, koriander och chilli, med brunt ris och guacamole. Detta blir två middagar.

Till frukost brukar vi äta sojayoghurt med flingor och mixade frön eller gröt. Mellanmål brukar vara frukt och rostat bröd med nötsmör eller hummus. Har vi inget till lunch brukar det bli veganska pannkakor eller vegetarisk varmkorv. Kvällsmat till barnen är frukt.

Det kanske ser ut som att vi handlar en massa olika saker, men vi köper stora förpackningar och använder samma ingredienser i de flesta maträtter. Linser och bönor köper vi torkade i stora påsar, det räcker i månader ibland. Sojasås och sånt åker vi till en asiatisk affär och köper stora literflaskor av. Vi brukar inte köpa färdigsalsor/såser/hummus, godis och kakor heller utan lagar och bakar eget av de ingredienser vi har hemma. :)
Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?