• Anonym (Johanna)

Ni som äter billigt, vad äter ni?

Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.

• Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?
  • Meebo

Vi äter mycet ris, pasta, spagetti, falukorv/korv, kyckling, köttfärs och köttbullar/pannbiffar som jag gör själv av köttfärs, gul lök och rivna morätter.

Ibland blandar jag ner en påse med blandade färskfrusna grönsaksblandningar från frysdisken typ Findus wok thai eller Green Grove brocoli/blomkål/morötter eller en burk majs.

Skulle jätte gärna vilja äta mer fisk men det är för dyrt då 4 små laxfiléer kostar 69-79kr för knappt 500gram här.

Äter också en hel del chips/godis och dricker läsk och massor med kaffe (ett halvkilos malet paket är typ en veckas kaffe) men vårt matkonto inkusive hygienartiklar (som bara måste köpas varannan månad) och kattmat/kattsand ligger på 2500-3100kr per månad.

Är 2 vuxna, en sjukpensionär och en jobbsökande+2 vuxna katter.

• Anonym (Go green.)
    Anonym (T) skrev 2018-03-20 15:13:00 följande:
    Jag tolkar det som att dom bara äter frukt som kvällsmat. Inte en frukt till den andra maten.
    Tänker du på rätten Pulled Jackfruit?
    Som jag har förstått det är det ungefär som pulled pork, fast utan köttet då. 
    Jackfruiten lär smaka som kyckling om man tillreder den rätt.
    Men jag har aldrig ätit det så jag vet inte säkert.
    Vore kul att få veta mer från nån som kan det bättre. 
    Preggo var det inte du som hade den på menyn, kan du inte berätta vad det är för något?
  • Anonym (Lisa)
    Mandel skrev 2018-03-20 15:09:34 följande:

När det gäller mat är det så märkligt att folk ser det som en sport att äta billigt, men sedan struntar de i vad det egentligen är de stoppar i sig.
    När det gäller vin så är det ingen som skryter om hur billigt vin de köpt...

Har man inget samvete eller krav över huvud taget finns det massa billig mat man kan köpa och äta, men om man bryr sig om både djur, natur och den egna hälsan så får man nog vara beredd att lägga mer pengar på mat.
    Det går att köpa hormon- och antibiotika fulla köttbitar, fisk och kyckling som till och med är klorblekt billigt för den egna plånboken idag, men i framtiden?
    Är folk beredda att dö av simpla sjukdomar för att antibiotika inte längre biter pga överanvändning i djurproduktion i utlandet? Är man beredd på det så köp det då, men om inte så köp inte utländskt kött eller odlad fisk och räkor.

Det finns mängder av växtskyddsmedel som är olagliga att använda i Sverige, men det är helt lagligt att importera frukt och grönsaker från odlingar där dessa medel har använts.
    Ta bara detta tjat om round-up. I Sverige är det förbjudet att använda i växande gröda som ska skördas. Utomlands används det på växande gröda innan skörd...
    Och det importerar vi glatt och lägger på våra fat och tallrikar för det är ju så billigt.

Personligen lägger jag hellre mina pengar på bra matråvaror som jag vet producerats under bra förhållanden både för djur, natur och de som arbetar (arbetaren ska ju ha en skälig lön) än att jag flyger utomlands på semester för mina sparade kronor och till  på köpet förstör miljön

Alla som äter billigt äter inte dålig mat. Och många som lägger mycket pengar på mat äter dålig mat. Man kan inte generalisera.

Vi äter hyfsat billigt, men vi äter inte dålig mat och köper alltid svenskt.

Anledningen till att vi kan hålla våra matkostnader nere är:

Vi planerar, gör storkok ibland, utnyttjar billiga priser för att fylla på förråden, väljer bort dyrt kött, äter efter säsong, äter mindre kött och mer vegetariskt, och slänger mycket sällan mat. Samt äter väldigt lite skräp, dvs läsk, godis, glass osv.

• Anonym (Yllet)

Vi äter nog lika ofta dyrt som billigt men när vi äter billigt så äter vi t.ex.:

blodkorv med lingon
    röd linssoppa med hembakt bröd
    potatis/purjosoppa med topping av skivad skinka och en klick fraiche eller turkisk yoghurt
    pannkakor med bacon och lingon-äppleröra
    pasta med köttfärssås utdrygad med t.ex. svamp, rivna morötter eller ärtor
    fiskpinnar med hemlagat potatismos och ärtor
    kokt köttkorv med potatismos och rödbetor
    högrev kokad till mörhet med sousvide, ugnsbakade rotfrukter.
    storkok chili när färsen är billig
    pasta/pesto och lite pålägg som topping ovanpå
    bondomelett med köttrester, paprika, lök och potatis.

• Anonym (B)
    Fjäril kär skrev 2018-03-20 08:59:05 följande:

Har inga exakta siffror men jag är Icakund och nyttjar deras erbjudanden till att handla billigt.

Köper mat efter säsong och vad som är billigt. Läser reklamblad.

Något som drar ner kostnaden är att jag nyttjar rester och därmed inte lagar mat varje dag.

Många har också tydligen glömt den enkla matlagningen/maten. En enkel omelett, koka gröt, fruktsallad med keso, ägg och sill osv är fullvärdiga måltider och kostar inte mycket. Sånt här äter jag mycket av.

Har du lust att ge mer tips på liknande enkel och billig mat? Inte mellanmål/efterrätt som keso med fruktsallad dock.
  • Anonym (Anonym1233)

Vi är två vuxna i hushållet och har en matbudget på 2800 i månaden. Det inkluderar även hygienartiklar som tvättmedel, toalettpapper, tvål, diskmedel, etc. 

Jag tror inte att vi äter så mycket annorlunda än de flesta andra. Såklart, vi äter ju inte oxfilé och hummer direkt men "normal" mat som lax, köttfärsbiffar, grytor, en hel del vegetariskt såsom morotsbiffar och halloumi, etc. Den stora skillnaden som jag ser i jämförelse med andra är:

1. Vi har alltid matlåda till jobbet.
    2. Vi småhandlar sällan eller aldrig. En storhandling per vecka. 
    3. Vi skriver inköpslistor och håller oss till dessa. Vi planerar vad vi ska äta till varje middag under veckan och köper sedan varor utefter detta. Inte tvärtom. När det är dags för nästa storhandling är kylskåpet i princip tomt, förutom på basvaror, och det är så vi har planerat. 
    4. Vi köper i princip aldrig färdigmat. 
    5. Vi köper inte så mycket snacks. På sin höjd en chokladkaka till helgen eller en påse nötter. 

• Anonym (*S*)
    Anonym (Preggo) skrev 2018-03-20 15:34:03 följande:
    Ja, då använder vi olika ord. ;) Här är kvällsmat = mellis som äts mellan middag och läggdags. Förstår förvåningen haha, stackars ungar om de bara fick en banan som middag.
    Haha, maken som är från Skåne säger middag om lunch och kvällsmat om det vi äter omkring kl 17.  

Jag säger middag om det vi äter vid 17, ibland kvällsmat. Äter vi något på kvällen sen kallar vi det kvällsfika Egentligen har maken ju rätt, middag kommer ju av mitt-på-dagen. 

Ang äta billigt. Våra billigaste maträtter är när vi gör vegetariska grytor eller soppor. Idag åt vi morotssoppa. Total kostnad för fyra personer: 17 kr. Bröd, smör och ost blev kanske 15 kr till. Alltså 32 kr. 
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (*S*) skrev 2018-03-20 20:56:50 följande:
    Haha, maken som är från Skåne säger middag om lunch och kvällsmat om det vi äter omkring kl 17.  

Jag säger middag om det vi äter vid 17, ibland kvällsmat. Äter vi något på kvällen sen kallar vi det kvällsfika Egentligen har maken ju rätt, middag kommer ju av mitt-på-dagen. 

Ang äta billigt. Våra billigaste maträtter är när vi gör vegetariska grytor eller soppor. Idag åt vi morotssoppa. Total kostnad för fyra personer: 17 kr. Bröd, smör och ost blev kanske 15 kr till. Alltså 32 kr. 
    Har släkt som är britter och de säger också middag, alltså dinner, om lunch. Och middag är tea! Vilket för mig är en kopp te. Oerhört mycket förvirring när det ska bjudas på mat här med andra ord. :D
  • Anonym (Anna)

Jag är Skåning och säger frukost lunch middag kvällsmat

• Anonym (Preggo)
    Anonym (Go green.) skrev 2018-03-20 17:21:39 följande:
    Tänker du på rätten Pulled Jackfruit?
    Som jag har förstått det är det ungefär som pulled pork, fast utan köttet då. 
    Jackfruiten lär smaka som kyckling om man tillreder den rätt.
    Men jag har aldrig ätit det så jag vet inte säkert.
    Vore kul att få veta mer från nån som kan det bättre. 
    Preggo var det inte du som hade den på menyn, kan du inte berätta vad det är för något?
    Precis, grejen med jackfruiten är att konsistensen blir precis som pulled pork! Jackfruit köper man i klyftor i konservburkar, sen kokar man den i någon god sås (vanligen bbq) tills man kan dra isär klyftorna med gafflar precis som om det vore kött. Sen kan man grilla det lite i ugn så jackfruiten suger åt sig ännu mer av såsen, blir lite karamelliserad, krispig och ännu godare.
    Jackfruit i sig smakar nästan ingenting, så den tar upp smaken av vad man nu tillagar det i. Vi brukar göra carnitas av det, vilket är mexikansk pulled pork. Jättegott!
Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?