Mandel skrev 2018-03-20 15:09:34 följande:
När det gäller mat är det så märkligt att folk ser det som en sport att äta billigt, men sedan struntar de i vad det egentligen är de stoppar i sig.
När det gäller vin så är det ingen som skryter om hur billigt vin de köpt...
Har man inget samvete eller krav över huvud taget finns det massa billig mat man kan köpa och äta, men om man bryr sig om både djur, natur och den egna hälsan så får man nog vara beredd att lägga mer pengar på mat.
Det går att köpa hormon- och antibiotika fulla köttbitar, fisk och kyckling som till och med är klorblekt billigt för den egna plånboken idag, men i framtiden?
Är folk beredda att dö av simpla sjukdomar för att antibiotika inte längre biter pga överanvändning i djurproduktion i utlandet? Är man beredd på det så köp det då, men om inte så köp inte utländskt kött eller odlad fisk och räkor.
Det finns mängder av växtskyddsmedel som är olagliga att använda i Sverige, men det är helt lagligt att importera frukt och grönsaker från odlingar där dessa medel har använts.
Ta bara detta tjat om round-up. I Sverige är det förbjudet att använda i växande gröda som ska skördas. Utomlands används det på växande gröda innan skörd...
Och det importerar vi glatt och lägger på våra fat och tallrikar för det är ju så billigt.
Personligen lägger jag hellre mina pengar på bra matråvaror som jag vet producerats under bra förhållanden både för djur, natur och de som arbetar (arbetaren ska ju ha en skälig lön) än att jag flyger utomlands på semester för mina sparade kronor och till på köpet förstör miljön 
Alla som äter billigt äter inte dålig mat. Och många som lägger mycket pengar på mat äter dålig mat. Man kan inte generalisera.
Vi äter hyfsat billigt, men vi äter inte dålig mat och köper alltid svenskt.
Anledningen till att vi kan hålla våra matkostnader nere är:
Vi planerar, gör storkok ibland, utnyttjar billiga priser för att fylla på förråden, väljer bort dyrt kött, äter efter säsong, äter mindre kött och mer vegetariskt, och slänger mycket sällan mat. Samt äter väldigt lite skräp, dvs läsk, godis, glass osv.