• Anonym (TS)

Nån kunnig på blod-/järnbrist?

Mått risigt i några månader och känt att det blir sämre hela tiden. Omänskligt trött, lite deppig, huvudvärk, mycket nattliga sendrag i vaderna. Men framförallt vansinnigt trött.

Gick till läkaren som tog blodprov och tydligen ligger mitt hb på 89 och ferritin på 6. Det säger mig inte så mycket? Skulle ni som kan nåt säga att det är lågt? Väldigt lågt? Han verkade inte så bekymrad men jag mår verkligen uselt.

• Svar på tråden Nån kunnig på blod-/järnbrist?
  • Inga bekymmer

Inte konstigt att du mår uselt! Jag hade 101 i Hb och blev yr för minsta lilla och var jättetrött. 89 är lågt!! Väldigt lågt! De borde ta många fler prover då för att se att det inte finns någon bakomliggande orsak. Samt ganska omgående måste du börja med järntillskott. Ferrittinvärdet är också jättelågt, kommer inte ihåg referensvärdet där men runt 20-25 som lägsta nivå har jag för mig att man ska ha. Hb:t är ofta en indikator på om man har järnbrist. Lågt Hb= oftast järnbrist, högt Hb= oftast okej ferritinnivå.

• Inga bekymmer

Vad sa läkaren då? Fick du ta fler prover? Är du kvinna så är lägsta referens för Hb 117, lägre än så räknas som brist! Bakomliggande sjukdom menade jag såklart, inte orsak för självklart finns en orsak. Kan va järnfattig kost och riklig mens tex. Men också problem med magen som leder till sämre upptag upptag av näringsämnen.

• Inga bekymmer
    Salmiakk skrev 2018-03-20 08:40:13 följande:

Det är väldigt lågt!, du ska köpa duroferon på apoteket omgående och ta det.

Beror lite på vad läkaren sagt iof. När jag hade järnbrist ville de inte att jag skulle ta järntillskott på en gång eftersom de misstänkte att tarmen blödde. Äter man järntillskott så ser man inte på proverna sen om man har blod i avföringen, så om Ts ska lämna sådana prover så måste hon vänta några dagar, men det får man väl hoppas att läkaren informerat om i så fall!!
  • Fia 28

Jag hade hb 88 när jag var gravid, och då var jag extremt extremt trött.

• Anonym (TS)

Tack för alla svar!

Skönt att höra att det är ganska naturligt att må uselt när mitt blodvärde ligger såhär. Finns ju en förklaring då.

Jag tar redan dubbeldos MittVal Kvinna + niferex järntabletter. Och äter bra. Så det är ju något som gör att jag inte tar upo järnet som jag ska.

Men det verkade han inte bry sig om. Det talas om att jag ska få nåt järndropp. Jag känner mig ganska desperat för jag orkar inte mycket mer. Har dessutom 2 små barn men känner att jag bara vill sova. Inte ta hand om nånting, bara få vila.

• Inga bekymmer
    Anonym (TS) skrev 2018-03-20 12:07:29 följande:

Tack för alla svar!

Skönt att höra att det är ganska naturligt att må uselt när mitt blodvärde ligger såhär. Finns ju en förklaring då.

Jag tar redan dubbeldos MittVal Kvinna + niferex järntabletter. Och äter bra. Så det är ju något som gör att jag inte tar upo järnet som jag ska.

Men det verkade han inte bry sig om. Det talas om att jag ska få nåt järndropp. Jag känner mig ganska desperat för jag orkar inte mycket mer. Har dessutom 2 små barn men känner att jag bara vill sova. Inte ta hand om nånting, bara få vila.

Förstår att det känns jobbigt. Två små barn kräver ju inte lite heller. Hur länge har du ätit järntabletterna? Mår du bra i magen av dessa och i övrigt? Sånt påverkar ju också ens mående och har man magproblem så kan ju upptaget av näringsämnen vara sämre. Jag hade mkt problem med magen, vilket tärde på mig. Än värre blev det med järntabletter. Jag äter helt annorlunda nu än då (även om jag slarvar lite mer nu under graviditet) och jag tyckte inte att jag åt dåligt. Jag fick en grundlig undersökning och gjorde både koloskopi och gastroskopi. Trots alla magproblem visade det inget på dessa undersökningar. Då drog jag slutsatsen att något som inte syns med blotta ögat ändå var fel. Läste på massor om tarmhälsa och läste mkt om Candida tillväxt i tarmen. Gjorde sedan rätt så radikala förändringar.

Har de inte tagit en massa andra prover för att utesluta saker?

Någonting har iaf hänt i min kropp till det bättre och jag har ingen annan förklaring i mitt eget fall än att jag och magen mår bättre av en viss kost och att tarmen då bättre tar upp näringen. Nu under graviditeten har jag inte ens behövt äta järntabletter, jag var helt förvånad när mitt HB i v 20 låg på 129. Och glad!
  • Anonym (leg)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-20 08:27:30 följande:

Mått risigt i några månader och känt att det blir sämre hela tiden. Omänskligt trött, lite deppig, huvudvärk, mycket nattliga sendrag i vaderna. Men framförallt vansinnigt trött.

Gick till läkaren som tog blodprov och tydligen ligger mitt hb på 89 och ferritin på 6. Det säger mig inte så mycket? Skulle ni som kan nåt säga att det är lågt? Väldigt lågt? Han verkade inte så bekymrad men jag mår verkligen uselt.

Du har en rejäl järnbristanemi och borde fått behandling omgående. Den läkare som inte reagerar på de värdena borde inte ha sin legitimation!

Hb under 110 och ferritin under 10 räknas som anemi och bör behandlas och ev utredas vidare. 

www.erol.se/index.php&task=view&id=14&Itemid=26
  • Anonym (TS)
    Anonym (leg) skrev 2018-03-20 13:18:56 följande:

Du har en rejäl järnbristanemi och borde fått behandling omgående. Den läkare som inte reagerar på de värdena borde inte ha sin legitimation!

Hb under 110 och ferritin under 10 räknas som anemi och bör behandlas och ev utredas vidare. 

www.erol.se/index.php&task=view&id=14&Itemid=26

Tack för svar. För mig som inte kan något så är det svårt att stå på sig. Jag sa att jag mår uselt. Och har svårt att fixa vardagen just nu. Han sa att han skulle kolla upp nåt dropp och höra av sig. Detta var mitten av förra veckan.

Jag känner mest bara att jag vill att nån ska hjälpa mig. Jag har en 3-åring och en 4-månaders och min ork räcker inte till. Trots att pappan tar mycket. Vill helst bara sova (och gråta lite)
Svar på tråden Nån kunnig på blod-/järnbrist?