Anonym (TS) skrev 2018-03-23 16:27:09 följande:
Tar redan dubbel dos järntabletter så det gör ingen nytta.
Många här har ju kommenterat att det är väldigt lågt men då förstår jag inte varför min läkare inte verkar alls speciellt oroad?! Vi pratade i telefon idag och jag betonade återigen hur uselt jag mår och att jag behöver hjälp. Så nu är tid bokad för järndropp (vet inte det korrekta ordet) nästa vecka. Men i övrigt verkar han obekymrad.
Vid förlossningen blödde jag väldigt lite och även tiden efter så jag har svårt att tro att det skulle ha någon jättestor inverkan.
Anemi i sig är inte något som läkarna blir oroade för (oftast). Det är väldigt vanligt, och anemi är i sig oftast inte en sjukdom, utan ett symptom. Sedan har dom säkert kollat mer värden på dig än bara hb och ferritin. Dom andra värden som kommer när man tar hb (som mcv, rwd, trombocyter mm) dom ger en bra vägledning till vilken sorts anemi vi talar om. Sedan har du redan en b12 brist som är känd, och en konsekvens till det är ofta anemi. Samt så har du nyss genomgått en förlossning som ger lägre blodvärden. Även om du inte blödde under förlossningen, så har du haft avslag efteråt. Alla dessa faktorer tillsammans kan ge anemi.
Sedan har farten hb sjunker med en central roll. För har man en blödning så sjunker det mycket snabbt. Har man däremot tex b 12 brist, eller en tarm som inte kan ta up järn effektivt, då sjunker det långsammare. Därför kan man bra via blodprover se både var man ska leta efter "felet", och hur akut det är.
Däremot så mår man ju väldigt dåligt vid så lågt hb som du har just nu. Och läkaren gör exakt det som han ska-beställer järn dropp. Det är inget man gör vid lätt anemi, utan vid svår anemi. Så jag tycker nog han gör det han ska.
Sedan bör man ju se hur värdena ser ut en tid efter droppet. Det brukar vara effektivt, och du kommer troligtvis piggna till snabbt.
Sedan om anemin inte ger med sig, då är ju gastroskopi följande steg. Om du har brist på både b 12, järn och andra ämnen så kan det ju hända att du har något tarmproblem som gör att du inte tar upp dessa ämnen effektivt.