• Anonym (TS)

Nån kunnig på blod-/järnbrist?

Mått risigt i några månader och känt att det blir sämre hela tiden. Omänskligt trött, lite deppig, huvudvärk, mycket nattliga sendrag i vaderna. Men framförallt vansinnigt trött.

Gick till läkaren som tog blodprov och tydligen ligger mitt hb på 89 och ferritin på 6. Det säger mig inte så mycket? Skulle ni som kan nåt säga att det är lågt? Väldigt lågt? Han verkade inte så bekymrad men jag mår verkligen uselt.

• Svar på tråden Nån kunnig på blod-/järnbrist?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2018-03-22 20:15:04 följande:

Jag menar inte att oroa men tycker det är väl länge sen förlossningen för att det ska kunna förklara ett hb på 89? Tycker det är mycket märkligt att din doktor bara viftat bort det hela. Också lite anmärkningsvärt att du även har b12-brist. Har det värdet kollats om? Kan du ha glutenintolerans? Bara spånar här men jag har sett liknande fall.

Jag tycker också att det är väldigt anmärkningsvärt.

B12-värdet var det längesedan de kontrollerade. Får mina injektioner varannan månad och har bara tänkt att det måste vara bra så.

Glutenintolerans? Ingen aning! Kan kan jag ju. Hur kontrolleras det?
  • Anonym (TS)
    Mia86a skrev 2018-03-22 20:31:38 följande:

Du är säker på att du inte är gravid igen?

Helt säker. Inte haft sex sedan veckan innan förlossningen :)
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-23 16:27:09 följande:

Tar redan dubbel dos järntabletter så det gör ingen nytta.

Många här har ju kommenterat att det är väldigt lågt men då förstår jag inte varför min läkare inte verkar alls speciellt oroad?! Vi pratade i telefon idag och jag betonade återigen hur uselt jag mår och att jag behöver hjälp. Så nu är tid bokad för järndropp (vet inte det korrekta ordet) nästa vecka. Men i övrigt verkar han obekymrad.

Vid förlossningen blödde jag väldigt lite och även tiden efter så jag har svårt att tro att det skulle ha någon jättestor inverkan.

Det finns många idiotläkare som inte bryr sig. Konfrontera honom nu när du är upplyst, fråga honom varför han skiter i din anemi och kliniska uttalade symptom. Sen byter du läkare som sagt.

Det kan finnas allvarliga orsaker till blodbrist som tex leukemi, därför är det viktigt att du gör lite oljud nu trots att du egentligen inte orkar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (stå på dig!) skrev 2018-03-22 20:53:06 följande:

Du måste kräva en rejäl undersökning! Nånting är galet om värdena är så dåliga trots att du redan äter järntillskott. Att du dessutom har brist på b12 indikerar på att det kan röra dig om celiaki.

Som kvinna ses man ofta som besvärlig av sjukvården, man viftas bort och tas inte på allvar.

Själv så har jag sökt hjälp hos min hc flertalet ggr det senaste halvåret för konstant feber, svår huvudvärk, humörsvängningar, stelhet, trötthet, synförsämringar osv, jag har viftats bort som gnällig. För tre veckor sen blev jag jättedålig och det visade sig att jag har en massiv hjärntumör. Blev så dålig att jag sövdea ner och opererades utan att först få veta det...

Stå på dig, du har rätt till en god vård!

Så hemskt! Jag beklagar. Både hur du blivit bemött och hjärntumören. Fruktansvärt :( Hur mår du nu?

Jag orkar inte riktigt stå på mig. Orkar inte kräva/tigga/be. Känner att jag mår dåligt och bara vill ha hjälp. Tycker att provsvaren borde räcka som "bevis" för att något faktiskt är galet.
  • Anonym (Hanna)

Många här har ju kommenterat att det är väldigt lågt men då förstår jag inte varför min läkare inte verkar alls speciellt oroad?! Vi pratade i telefon idag och jag betonade återigen hur uselt jag mår och att jag behöver hjälp. Så nu är tid bokad för järndropp (vet inte det korrekta ordet) nästa vecka. Men i övrigt verkar han obekymrad.

Vid förlossningen blödde jag väldigt lite och även tiden efter så jag har svårt att tro att det skulle ha någon jättestor inverkan.
    Anemi i sig är inte något som läkarna blir oroade för (oftast). Det är väldigt vanligt, och anemi är i sig oftast inte en sjukdom, utan ett symptom. Sedan har dom säkert kollat mer värden på dig än bara hb och ferritin. Dom andra värden som kommer när man tar hb (som mcv, rwd, trombocyter mm) dom ger en bra vägledning till vilken sorts anemi vi talar om. Sedan har du redan en b12 brist som är känd, och en konsekvens till det är ofta anemi. Samt så har du nyss genomgått en förlossning som ger lägre blodvärden. Även om du inte blödde under förlossningen, så har du haft avslag efteråt. Alla dessa faktorer tillsammans kan ge anemi.
    Sedan har farten hb sjunker med en central roll. För har man en blödning så sjunker det mycket snabbt. Har man däremot tex b 12 brist, eller en tarm som inte kan ta up järn effektivt, då sjunker det långsammare. Därför kan man bra via blodprover se både var man ska leta efter "felet", och hur akut det är.

Däremot så mår man ju väldigt dåligt vid så lågt hb som du har just nu. Och läkaren gör exakt det som han ska-beställer järn dropp. Det är inget man gör vid lätt anemi, utan vid svår anemi. Så jag tycker nog han gör det han ska. 

Sedan bör man ju se hur värdena ser ut en tid efter droppet. Det brukar vara effektivt, och du kommer troligtvis piggna till snabbt.

Sedan om anemin inte ger med sig, då är ju gastroskopi följande steg. Om du har brist på både b 12, järn och andra ämnen så kan det ju hända att du har något tarmproblem som gör att du inte tar upp dessa ämnen effektivt.
  • gamlapappan3

Det är jättebra att du får järn intravenöst. Det är egentligen det bästa sättet för dig att snabbt få upp ditt järnvärde. Med järntabletter (Niferex eller Duroferon) skulle det sannolikt ta upp till ett år att fylla på dina järndepåer (som mäts med S-Ferritin).

Jag förstår på sätt och vis att din läkare inte är oroad att du har anemi eftersom det inte direkt är farligt förutom att det leder till sänkt livskvalitet som du ju beskriver. Men samtidigt tar han dig på fullt allvar och vidtar den mest relevanta åtgärden, att ge dig järn intravenöst, så du ska på sätt och vis vara tacksam att han inte skickar hem dig och säger att du ska äta Duroferon eller så i ett år och komma tillbaka då för nytt prov.

Vill du läsa på lite mer så tycker jag att den här artikeln i Läkartidningen är jätte-bra:

www.lakartidningen.se/EditorialFiles/YC/%5BDCYC%5D/DCYC.pdf

• Anonym (gluten...)
    Anonym (Lena) skrev 2018-03-22 20:15:04 följande:

Jag menar inte att oroa men tycker det är väl länge sen förlossningen för att det ska kunna förklara ett hb på 89? Tycker det är mycket märkligt att din doktor bara viftat bort det hela. Också lite anmärkningsvärt att du även har b12-brist. Har det värdet kollats om? Kan du ha glutenintolerans? Bara spånar här men jag har sett liknande fall.

Jag håller med dig om att det hela måste utredas ordentligt. I mitt fall berodde mitt katastrofala järnvärde på glutenintolerans, och jag känner till flera andra fall där samma sak har legat bakom. 
  • Anonym (Lena)

Bra att du ska få järndropp! Du kommer snart må bättre.

Glutenintolerans-utredning brukar inledas med att man kontrollerar antikroppar. För att ställa diagnos helt säkert görs sedan en gastroskopi. Din läkare har säkert redan kollat sköldkörteln, vita blodkroppar, sänka, njurvärde och andra allmänna prover, men om inte måste ju även det göras. Om man inte får "napp" nånstans bör man gå vidare med koloskopi tycker jag.

Köper inte alls teorin att förlossning och avslag skulle vara förklaring. Det är för länge sedan och du blödde väldigt lite. Dessutom har du ju haft adekvat vitaminbehandling som "by-passar" en eventuell skadad tarm med dåligt upptag. Så någon bidragande b12-brist bör du ju inte haft.

• Anonym (TS)

Tusen tack till er alla som tar er tid att svara!

Angående hur snabbt blodvärdet sjunkit så fick jag reda på att värdet var 94 när jag var i v 35. Alltså för ca 5 mån sedan.

• Inga bekymmer
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-23 17:02:18 följande:

Anemi i sig är inte något som läkarna blir oroade för (oftast). Det är väldigt vanligt, och anemi är i sig oftast inte en sjukdom, utan ett symptom. Sedan har dom säkert kollat mer värden på dig än bara hb och ferritin. Dom andra värden som kommer när man tar hb (som mcv, rwd, trombocyter mm) dom ger en bra vägledning till vilken sorts anemi vi talar om. Sedan har du redan en b12 brist som är känd, och en konsekvens till det är ofta anemi. Samt så har du nyss genomgått en förlossning som ger lägre blodvärden. Även om du inte blödde under förlossningen, så har du haft avslag efteråt. Alla dessa faktorer tillsammans kan ge anemi.

Sedan har farten hb sjunker med en central roll. För har man en blödning så sjunker det mycket snabbt. Har man däremot tex b 12 brist, eller en tarm som inte kan ta up järn effektivt, då sjunker det långsammare. Därför kan man bra via blodprover se både var man ska leta efter "felet", och hur akut det är.

Däremot så mår man ju väldigt dåligt vid så lågt hb som du har just nu. Och läkaren gör exakt det som han ska-beställer järn dropp. Det är inget man gör vid lätt anemi, utan vid svår anemi. Så jag tycker nog han gör det han ska. 

Sedan bör man ju se hur värdena ser ut en tid efter droppet. Det brukar vara effektivt, och du kommer troligtvis piggna till snabbt.

Sedan om anemin inte ger med sig, då är ju gastroskopi följande steg. Om du har brist på både b 12, järn och andra ämnen så kan det ju hända att du har något tarmproblem som gör att du inte tar upp dessa ämnen effektivt.

Anemi är inte en sjukdom skriver du utan ett symptom. Just det, symtom på vad? Om TS inte har väldigt riklig mens eller andra uppenbara orsaker till anemin, tycker du inte att det borde utredas lite mer då varför anemin uppstår? Det verkar ju i Ts fall inte har gjorts. Det är ju dessutom ganska uppenbart att Ts inte tar upp järntillskott eftersom hon redan ätit stora tillskott under längre tid men ändå har såpass dåliga värden. Borde inte läkaren utreda det då, beställa coloskopi och gastroskopi tex? Är ju jättebra om Ts får dropp men kan ju faktiskt vara en bakomliggande sjukdom som orsakar anemin.

Om du Ts är osäker på vilka prover som har tagits så kan du med bank-id gå in på din journal på 1177 och läsa vilka provtagningar som gjorts och resultaten på dessa.
Svar på tråden Nån kunnig på blod-/järnbrist?