Marie 1 skrev 2018-03-28 19:50:25 följande:
Tar tid att bryta sig loss. Mår dock bättre när man äntligen lyckas. En känsla av att kunna andas. Misstänksamheten mot andra är stor innan man släpper in dom i sitt liv.
Ja, så känner jag också. Misstänksamheten blev min största skada, det berodde på otroheten (som jag i efterhand förstått nästan är obligatorisk i en parrelation md en äkta narcissist). Innan jag fick uppleva denna hemska relation var jag en person som litade på människor och trodde de flesta om gott men en rätt normal misstänksamhet.
Jag har nu levt med en man i 7 år som är väldigt normal, ärlig och godhjärtad men jag har fortfarande kvar en del skador om inte syns. En är i form av att jag inte klarar vissa saker som påminner om lögnerna och bedrägerierna kring otroheten. Det kan vara en så enkel sak att jag inte vet direkt varför min nuvarande har kontakt med en viss kvinna, vilket i 10 fall av 10 visar sig vara en helt normal kollegerelation (han är så mån om att inget ska uppröra de här sidorna jag har, så det händer inte ofta att sådana situationer uppstår). Han är mån om att alla hans telefoner ligger öppna, inga koder finns och att jag får konkreta svar på alla frågor jag ställer, om jag drabbas av det här jobbiga. Det är en fantastiskt gest för att han vill visa att han förstår mig.
Det är ändå väldigt jobbigt när misstänksamheten sköljer över en, det går inte att stoppa och hela kroppen tänker att "nu händer det igen", som en reaktion vid fobier typ.