• oanonym

Böneutrop!

KillBill skrev 2018-04-08 21:13:06 följande:

Bra reportage, Niklas Orrenius: Hatet mot muslimer fortsätter att smutsa ner oss alla:

www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-hatet-mot-muslimer-fortsatter-att-smutsa-ner-oss-alla/

Ja, hat är sällan bra. Dock brukar det gå åt båda hållen så att säga.

Vi kan väl kolla vad koranen och bibeln säger om homosexuella, kvinnor, att tro på andra gudar, att inte tro öht, o.s.v.

Religioner som sprider hat brukar också bli hatade. Själv så hatar jag inte muslimer, men jag ogillar islam. Det är åsikterna jag debatterar, inte personerna.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-09 17:01:42 följande:

Idioter finns överallt.  Tidigare i år så sprayades hakkors på muslimska moskeér i Stockholm men bara för att detta skedde så innebär det inte att alla stockholmare är nazister. Varför  är du föraktfull mot Henry Ascher, som bekämpat nazismen i hela sitt liv?

www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-hatet-mot-muslimer-fortsatter-att-smutsa-ner-oss-alla/

Kristna är den mest förföljda religiösa gruppen, sett till antal. Samtidigt är de ju också flest, men det tåls ändå att påpekas.

Själv så är jag kritisk till de flesta religioner, dock inte alla element inom religioner.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-09 20:29:22 följande:

Det här är ett hoppfullt projekt: www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/imamen-och-muslimen-bygger-broar-i-malmo

Bra initiativ, med tanke på att: ?18 procent bland samtliga gymnasielever har en konsekvent negativ inställning till judar. Bland de elever som identifierar sig som muslimer var siffran 55 procent.?

Hoppas det sprider sig till mellanöstern och mer muslimska länder.

Kanske Gud borde göra ett tillägg i koranen? Det största problemet med religion är att Gud aldrig (hittills) ändrar i sina texter.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-09 21:33:48 följande:

Ja det är ett bra exempel på att broar behöver överbryggas. Jag är övertygad om att religiösa ledare har en viktig roll i detta arbete. Får jag fråga, vilka aktiviteter tror du kan minska hat och hot mot muslimer och judar i samhället?

Islam måste städa upp i sin egna religion innan detta kommer hända, tror jag.

Jag skulle gissa på att de flesta ledarna inom islam inte ställer sig bakom sådana här aktiviteter. Men som sagt, då gissar jag.

Visst är ledarna viktig, men där ligger också problemet. Religiösa ledare har ofta alldeles för stort inflytande, inte bara i islam. Antingen måste de skolas om, eller så ska de inte ha inflytande. Båda de uppgifterna blir nog väldigt svår. Frågan är varför Gud inte fixar detta ?

Fast Gud kanske vill ha bråk och krig?
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-10 09:23:19 följande:

Den som läser vad jag skriver vet att jag tar kraftigt avstånd från all fundametalism. våldshandlingar osv oavsett om det kommer från muslimer eller extremhögern/nazism. Muslimer och judar är kraftigt överrepresenterade som drabbade av hat, hot och rasism och det är sorgligt att se.

Kristna är mest utsatt, sett till antal.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-10 13:21:25 följande:

Inte i Sverige.

Nej, i världen.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-10 13:52:53 följande:

Av BRÅs senaste sammanställning över hatbrott framgår det att det i Sverige anmäldes nästan lika många hatbrott mot muslimer som mot kristna och judar tillsammans. Dessutom menar polisen att det bara är få muslimer som anmäler när de utsatts för hatbrott (p.g.a. att förstroendet för rättsväsendet i den muslimska populationen är låg)

Ja, och hatbrott mot sexuell läggning var högre än islamofobiska hatbrott.

Ännu högre var hatbrott mot förtroendevalda politiker, men det var enligt en undersökning och inte brottsstatistik.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-11 15:03:26 följande:

Är det inte bättre att hänvisa till länken från DN artikeln där tidningen fått insyn i statistiken från Polisen och där man inte ser någon ökad kriminaltet kopplad till flyktininvandringen 2015/2016?

www.dn.se/nyheter/sverige/ett-fatal-brott-i-sverige-kopplas-till-flyktingar/

Då kan vi ta polisens varningar med en klackspark?

www.svd.se/polisforbundet-om-flyktingsituationen-vi-gar-pa-knana

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisens-larm-vi-gar-pa-knana-nu

www.expressen.se/nyheter/eliasson-efterlyser-fler-poliser-i-sverige/
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-11 15:35:47 följande:

Det var självklart mycket jobb för polisen under 2015/2016 men det berodde inte på att brottsligheten ökade utan pga att polisens arbetsbörda ökade bl.a. pga gränskontrollerna. 

Och flyktingboendena, enligt polisen själv.

Det skulle vara intressant att se en riktig undersökning, med statstik, om detta.
Svar på tråden Böneutrop!