• oanonym

Böneutrop!

KillBill skrev 2018-03-31 09:01:16 följande:

Samhällets hjälp att annonsera? Om du tror att vi pratar om kommunala böneutropare så har du fått allt om bakfoten.

Min uppfattning är att det som utrycks i kyrkor och moskéer ska hanteras i enlighet med svenska lagar avseende yttrandefrihet, religionsfrihet, hat, hot och andra lagar dom kan vara aktuella. Om någon enskild person utrycker saker som står i strid mot svensk lag så ska den personen dömas för detta brott.

Det skulle vara ytterst märkligt om vi i Sverige började straffa hela församlingar för vad enskilda församlingsmedlemmar gjort sig skyldiga till. Så hanteras inte rättsskipning i demokratiskt utvecklade länder.

Hela församlingen kan ju bli straffad för det som predikas och lärs ut, genom indragna rättigheter. Alltså inte att varje medlem blir straffad personligen, såklart.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 10:19:55 följande:

En hel församling kanske skulle ha kunnat straffas om det fanns ett kollektivt ansvar men med stor sannolikhet så finns inte det. Om det handlar om tveksamheter kring vad som predikas eller lärs ut så lär det handla om brott mot yttrandefrihetslagstiftningen och inom den lagstiftningen så gäller i likhet med de flesta andra svenska lagar individuellt ansvar. Ta exemplet med pingstpastorn Åke Greens hatpredikan mot homosexuella. Det var ju inte pingstkyrkan som åtalades, det var självklart Åke Green (som var den som framfört hatet) som åtalades.

Pratar vi om brott mot den lokala ordningsstadgan så kan en församling få ett indraget tillstånd men då för att man brutit mot ordningsstadgan t.ex. stört allmänheten i strid mot tillståndet och inte p.g.a vad som har predikats (den lokala ordningsstadgan reglerar inte vad som får predikas).

Nu har jag aldrig påstått att hela församlingen ska straffas på individnivå.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 10:56:36 följande:

Nej böneutrop är inte en signal om att området är muslimskt. Sverige är en demokrati som står upp för mänskliga rättigheter och behandlar således alla religioner lika.

Böneutropet ska proklamera islam över en stad, får jag upp när jag googlar.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 12:38:14 följande:

Nej böneutropet görs för att samla muslimerna till bön.

Ja, det har jag aldrig sagt något om. I dagens läge borde det knappast behövas i så fall?
  • oanonym

Han citerar ur ?Umdat Al-Ahkam?, en av de viktigaste böckerna för islamisk juridik:

?Adhan är en mycket viktig ritual i religionsutövningen av islam, man kan likna det vid den muslimska flaggan och utropet visar att folket i staden är muslimer. Det är också viktigt för proklamationen av Allahs ord och på så sätt manifestera Allahs religion (islam)?.

?Böneutropet inleds med ?takbir? genom att proklamera ?Allaho akbar? för att visa att Allah är den störste och att allting och alla, utom Allah i islam, ska böja sig. Det islamiska vittnesbördet är den andra satsen i böneutropet (Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans sändebud). Detta bekräftar islam och proklamerar det (islam) över landet.?

Jag har inte kollat upp denna källa, så jag tar inte gift på att den stämner....

• oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 12:58:40 följande:

Vad menar du? Syftet med böneutropet är att samlas till bön och ingenting annat.

Inte enligt alla muslimer.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 13:17:56 följande:

Vad är syftet med kristen klockringning? Jag antar att det idag mest handlar om religös sedvänja, tror inte du det?

Eftersom Sverige är ett demokratiskt samhälle som värnar om mänskliga rättigheter så behandlar vi alla religioner lika. Tillåter vi en sedvänja från en religion så tillåter vi även liknande sedvänjor från andra religioner.

Ja, så är det, även om religionen går emot vårat demokratiska samhälle så har du rätt, i sak.

Men jag kommer fortsätta ifrågasätta saker jag inte gillar ändå, sådan är jag.
  • oanonym

Vi bör tillåta böneutrop, men varannan gång ska det vara en kvinnoröst som gör utropet ...

• oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 15:47:44 följande:

I Köpenhamn så finns det en moské med bara kvinnliga imamer!

Ja, sådant är bra, anser jag. Inte för att jag personligen bryr mig så mycket, men det är bra när Gud kan ändra sina regler ...
  • oanonym
    _smart_ skrev 2018-03-31 15:59:22 följande:

Personligen tror jag inte att det spelar någon roll, då kristendomen innebär att jag som troende själv väljer mitt förhållningssätt till den treenige guden. Det kan med andra ord finnas lika många inriktningar som det finns kristna. Åtminstone i den gren av kristendomen som de flesta av oss här tillhör (protestantismen). Katoliker och ortodoxa är väl ofta lite mer fast i liturgi och uppstyrda sätt att utöva sin religion. Utgångspunkten i bibeln är dock densamma.

Hur kan du vara säker på Gud vill att det ska finna så många inriktningar? Bibeln säger ju tvärtom, att inget ska dela kristna.
Svar på tråden Böneutrop!