Böneutrop!
Absolut. "Sekulärt styre" har vi i princip haft sedan 1686, då kyrkan införlivades med staten och löd under kungen.
Absolut. "Sekulärt styre" har vi i princip haft sedan 1686, då kyrkan införlivades med staten och löd under kungen.
Jag har ibland förundrats över hur det kan komma sig att totalitära regimer som Nordkorea (som i praktiken förbjuder utövandet av religion) kan existera i dagens samhälle men efter att ha läst vissa inlägg i tråden så är det inte så konstigt. Religionsfrihet är en mänsklig rättighet och borde vara lika självklart som demokrati och yttrandefrihet.
Jag har tokat det som att vissa i tråden anser att man kan/bör förbjuda böneutrop. Det är inte förenligt med religionsfriheten av andra skäl än om det stör allmän ordning. Böneutrop är alltså en del av religionsfriheten/religionsutövningen på samma sätt som ringning i kyrkklockor är.
Enligt Europakonventionen om mänskliga rättigheter kan friheten att utöva sin religion inskränkas endast om inskränkningen är föreskriven i lag och är nödvändig i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, den allmänna ordningen, hälsa och moral samt andras fri- och rättigheter. Inskränkningar i friheten att utöva sin religion får endast tillämpas på ett sådant sätt att de är i proportion till det syfte som ska uppnås.
Sedan när är nazism en religion?
Yttrandefriheten har om möjligt ett ännu större skydd än religionsfriheten. För några år sedan åtalades den kristne pastorn Åke Green för hets (mot homosexuella) som hade uttalats i en predikan. Åke Green frikändes dock i högre instans. Det tycker jag är fel. Jag tycker att hat och hets borde vara förbjudet i en församling på samma sätt som inom andra delar av samhället.
Ja. Vi har religionsfrihet. Om kyrkklockor ska vara tillåtna borde böneutrop vara det.
Det är inte upp till mig att bestämma vilka religioner som får kalla till bön. Min tanke är väl att det ska vara lika för alla. Min personliga åsikt är att alla religioner är trams, vilket jag får tycka. Och andra får tro det de vill.
Det bästa hade kanske varit att ingen fick ha utrop, men det är ju inte frågan i tråden.
Jag tolkar det som att du är emot religionsfrihet? Då går du ju jobba politiskt för att ändra på det. Där kan jag inte annat än önska dig lycka till.
Jag håller med dig. Det är fascinerande att så många har synpunkter på vad muslimer säger och gör men samtidigt vädrar åsikter som går stick i stäv med mänskliga rättigheter.