-
Ja, en typisk religiös slogan.TwoThousand skrev 2018-03-30 11:59:18 följande: -
Ja, kristna extremister är ett problem, men inte så mycket i Sverige idag.Anonym (Va?) skrev 2018-03-30 11:59:35 följande:Men, många som skriver här verkar ju tycka att bara för att det finns extremister bland muslimer som beter sig som rötägg så skall alla muslimer dömas ut och de använder det som argument för att böneutrop inte skall vara tillåtet. Alltså följer KillBill bara det argumentationsmönster som finns här i tråden när hen tar upp kristna extremister.
Men, jag har inte läst alla inlägg så du kanske har ifrågasatt dem som använder extremist-argumentet mot böneutrop också? Ber i så fall om ursäkt om jag missat det.
Kristna kan kallas extremister när de är emot homosexuellas rättigheter, medans det är en ganska vanlig syn inom islam. Så vad en extremist är skiljer sig, tyvärr. -
Har de? Inte många muslimer säger att en viss del av koranen inte gäller längre.KillBill skrev 2018-03-30 12:07:11 följande:Detsamma gäller islam. De flesta muslimer har cherrypickat bort de värsta sakerna i koranen.
I alla fall inte vad jag hört. Koranen är Guds sista bud till oss människor, inget mer ska komma. Den är dikterad av Gud, medans bibeln är inspirerad av Gud.
Hela upplägget är som att be om extremism, tyvärr. -
Ja, allt beror alltså på fundamentet i texten. Är det gott och rättvis,då är det bara bra att vara fundmentalist.KillBill skrev 2018-03-30 12:11:23 följande:Ja, så funkar det inom alla religioner. Det finns liberala krafter och det finns fundamentalister.
-
Jag har aldrig den synen öht. Muslimer ska inte straffas för det andra muslimer gör.Anonym (Va?) skrev 2018-03-30 12:29:53 följande:Har du samma syn vad gäller andra mänskliga rättigheter, att alla som tillhör en grupp skall straffas för vad några i gruppen gör?
Nazister ska inte straffas för det andra nazister gör. Hårdrockare ska inte straffas för det andra hårdrockare gör.
Tror jag skrivit detta 5 ggr nu. -
Jag har inte bestämt mig angående böneutrop ännu.Anonym (Va?) skrev 2018-03-30 12:39:00 följande:Men tycker du då att böneutrop skall tillåtas? Eftersom kristna inte skall straffas för vad vissa extremister i gruppen gör och heller inte för vad som står i den skrift som är religiös urkund bör inte heller muslimer behandlas annorlunda, eller?
Då har jag helt missuppfattat alla dina inlägg!
Och jag anser det inte vara ett straff att inte få ha böneutrop. Om det som predikas följer det vi son samhälle vill så är jag ok med detta. Men om religiösa dogmer ska gå före mönskliga rättigheter, då är vi fel ute, anser jag.
Hade kristendomen fortfarande predikat om häxbrännng, stening av homosexuella m.m., då hade jag varit starkt kritisk till kyrkklockor. Nu är det väldigt sällan detta predikas i Sverige. -
Att det strider mot vad jag står för. Är detta verkligen inte klart ännu?KillBill skrev 2018-03-30 12:52:32 följande:Nu är jag inte säker på vad du menar. Hur ser du på kristna som med stöd av bibeln öser ut sitt hat mot homosexuella, kvinnor som gör abort, anser att kvinnan ska tiga i församlingen o.s.v.?
Om texten vore god, då skulle fundamentalism inte vara så stort problem.
Jag anser att sådana församlingar inte ska få samhällets stöd. Oavsett religion.
Jag anser inte att religionsfrihet går före allt annat.
Jag anser att man därför kan göra skillnad på religioner, alla har inte lika rättigheter. -
Ja, jag vet att alla tre religionerna är emot homosexualitet. Det var inte det som var poängen.Anonym (Bismillah) skrev 2018-03-30 13:43:49 följande:Inte alls! Det är emot alla de tre religionerna att idka homosexualitet. Och det är på exakt den grunden pingstpastorn Green blev frikänd i högsta domstolen, efter sitt berömda uttalande att "homosexuella är en cancersvulst i samhället". Religionsfriheten ger honom rätt att tycka så. Det gör honom INTE till någon extremist, möjligtvis till en fördomsfull och småkorkad gubbe, men inte extremist.
Poängen var att kristna har släppt vissa delar av bibeln. Nu talar jag om Sverige först och främst. Många kristna idag kan acceptera homosexualitet på ett annat sätt. Det är i alla fall min uppfattning. Finns till och med kyrkor som viger homosexuella.
Men att bibeln säger annorlunda, det vet jag, och har aldrig påstått annat. -
Jag antar att denna Green ses som en extremist i Sverige, medans han kanske setts som ganska vanligt kristen i t.ex. USA?
Det är just detta jag menar, att extremist kan vara annorlunda, beroende på vad som ses som vanligt i det landet/området. -
Vad är i så fall en extremist?Anonym (Bismillah) skrev 2018-03-30 13:43:49 följande:Inte alls! Det är emot alla de tre religionerna att idka homosexualitet. Och det är på exakt den grunden pingstpastorn Green blev frikänd i högsta domstolen, efter sitt berömda uttalande att "homosexuella är en cancersvulst i samhället". Religionsfriheten ger honom rätt att tycka så. Det gör honom INTE till någon extremist, möjligtvis till en fördomsfull och småkorkad gubbe, men inte extremist.
Är det bara när någon går emot ett lands lagar?