• Anonym (Bonusmamma)

När den ena får men inte den andre..

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 2. Vi har två barn i lägre skolåldern, lika gamla, som är varandras bästa vänner numera.

Mitt barn har haft ett intresse sedan hen var väldigt liten och det har hängt med år efter år. Jag och exet har alltid varit överens om att barnet ska få börja med detta på fritiden, först bestämde vi i samband med skolstart.

Bonusen har med tiden snappat upp mitt barns intresse. De leker konstant lekar som har med detta att göra. Denna hobby är DYR och inget jag och min sambo har råd att ge barnen på egen hand, utan kostnaden måste delas med respektive förälder. För ett tag sedan kom jag och exet fram till att vårt barn ska få börja nu. Det är inte rätt mot vårt barn att hen aldrig får börja pga nya familjer. Jag och sambon erbjuder samma till alla barnen dock. Vi betalar hälften och ställer upp och kör och är med på aktiviteten.

Men så tog mamman själv upp att barnet frågat en del och att hon funderar på att låta barnet börja. Barnen stod bredvid och har varit så inställda på att de ska få gå tillsammans sedan dess. För några dagar sedan så skrev hon att hon ångrat sig.

Jag känner mig nu helt förtvivlad. Vi har inte råd att lägga ut hela summan för barnet själva och hen kommer bli så fruktansvärt ledsen. Hur ska man berätta? Sambon tycker att vi ska berätta som det är, att vi inte har råd att betala allt själv och att mamman inte vill betala resten. Jag vill inte att barnet ska känna sig sviken av sin mamma. Men det innebär ju någonstans att vi sviker, eftersom vi ger det ena barnet möjligheten men inte det andra. Jag vet att barnet kommer att fråga mig om detta och tjata på mig om det och nu kan jag inte tänka på något annat. Vad ska vi säga? Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra det så bra som möjligt?

• Svar på tråden När den ena får men inte den andre..
  • Anonym (Freja)

Bonus mamma kan alltså inte lägga några pengar mit aktiviteten? Ni kanske annars kan lösa det med att mamman bara betalar 25% (eller vad som helst) istället för 50?

Eller vill hon bara inte att hennes barn ska börja med den aktiviteten?

• Anonym (Nej)
    Bjoer skrev 2018-03-28 11:33:37 följande:
    Inser ni inte att det finns en risk att det äldre barnet kommer börja hata det yngre för att det var "dennes fel" att hen inte fick börja med sin hobby? De kan liksom inte ta tillbaka det nu. Jag tror helt enkelt de får förklara som det är.

Vad är det för hobby det är frågan om?
    Eh nej. Man säger tyvärr har vi insett att det inte funkar att någon börjar nu. Det får bli längre fram. Tror du inte den som inte får gå kommer känna hat mot den som får gå? Hopps verkligen inte du skulle resonera så med egna barn. Stackars barn.
  • Bjoer
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-28 13:21:55 följande:
    Eh nej. Man säger tyvärr har vi insett att det inte funkar att någon börjar nu. Det får bli längre fram. Tror du inte den som inte får gå kommer känna hat mot den som får gå? Hopps verkligen inte du skulle resonera så med egna barn. Stackars barn.
    Med mina egna barn skulle jag inte gå med på någon hobby som jag inte vet att jag kan erbjuda båda, så problemet skulle inte uppstå. Problemet här är ju att den ena blivit lovad det under flera år (som jag tolkar det) men den andra bara nyligen ställt in sig på att få det. Isf. får väl den som säger nej (dvs, barnets mamma) förklara varför det barnet inte får.

Du kan inte lova ett barn något i flera år och sen när det är dags bara dra in det. Vad sätter det för exempel från vuxenvärlden?
  • Anonym (kl)
    Bjoer skrev 2018-03-28 13:31:12 följande:
    Med mina egna barn skulle jag inte gå med på någon hobby som jag inte vet att jag kan erbjuda båda, så problemet skulle inte uppstå. Problemet här är ju att den ena blivit lovad det under flera år (som jag tolkar det) men den andra bara nyligen ställt in sig på att få det. Isf. får väl den som säger nej (dvs, barnets mamma) förklara varför det barnet inte får.

Du kan inte lova ett barn något i flera år och sen när det är dags bara dra in det. Vad sätter det för exempel från vuxenvärlden?
    Så om något förändras, om t ex ekonomin blivit dålig, då måste man ändå hålla vad man lovat?
  • Anonym (kl)
    Bjoer skrev 2018-03-28 13:31:12 följande:

Nej, det var dumt av TS att lova, men gjort är gjort.
  • LFF
    Anonym (kl) skrev 2018-03-28 14:32:16 följande:
    Nej, det var dumt av TS att lova, men gjort är gjort.
    Men varför ska inte TS kunna lova sitt barn en aktivitet som betalas tillsammans med barnets pappa, alltså inte TS sambo? Det som är fel är att bonusens mamma först lovat att bonusbarnet ska få gå på aktiviteten tillsammans med TS barn för att sen ångra sig. Det är inget vare sig TS eller TS barn ska lastas eller drabbas av. TS barn ska absolut få gå på sin aktivitet som barnet blivit lovad att göra sen länge och sen får man antingen försöka förklara (eller säga åt bonusens mamma att förklara eftersom det är hon som lovat sitt barn detta) varför bonusen inte kan få göra aktiviteten.

• Anonym (Bonusmamma)

Mamman har råd. Det har ingenting med ekonomin att göra. Ska barnen aldrig få börja för att hon inte vill och tycker sporten är meningslös?

• LFF
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 14:51:14 följande:

Mamman har råd. Det har ingenting med ekonomin att göra. Ska barnen aldrig få börja för att hon inte vill och tycker sporten är meningslös?

Då ska mamman förklara för sitt barn varför barnet inte får utöva den utlovade aktiviteten. Det är hon som ändrat sig, det är hon som ska förklara för barnet.
  • Bjoer
    Anonym (kl) skrev 2018-03-28 14:31:21 följande:
    Så om något förändras, om t ex ekonomin blivit dålig, då måste man ändå hålla vad man lovat?
    Nej, men så är ju inte fallet nu, eller hur? Problemet kommer ju i att barnet, som jag förstod det, har blivit lovat något innan den här familjesituationen uppstod och den ekonomiska uppbackningen för det barnet finns fortfarande möjlig. Sen kommer en ny familj och då får barnet inte längre vad det har blivit lovat och drömt om i flera år. Pga. den nya familjen. Du tror inte det kommer skapa stora problem? Den nya delen av familjen kommer ju ses som de som stoppade barnet från att få göra vad den drömde om.

Jag förstår att det inte är optimalt att bara ge enda barnet i en familj något men det handlar ju ändå om barn med olika föräldrar.

Det är lite "damned if you do, damned if you don't". :/
  • Anonym (?)

Ni får helt enkelt betala för båda eller så får ingen börja. Om ni ligger så precis på gränsen att ni bara har råd med en skulle det nog vara bättre att båda barnen börjar på en billigare aktivitet i alla fall. Vi hade inte heller råd med dyra aktiviteter när jag var barn, och det gick bra ändå. Mycket värre om bara ett barn får göra en aktivitet de båda vill gå på. 

Svar på tråden När den ena får men inte den andre..