• Anonym (Bonusmamma)

När den ena får men inte den andre..

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 2. Vi har två barn i lägre skolåldern, lika gamla, som är varandras bästa vänner numera.

Mitt barn har haft ett intresse sedan hen var väldigt liten och det har hängt med år efter år. Jag och exet har alltid varit överens om att barnet ska få börja med detta på fritiden, först bestämde vi i samband med skolstart.

Bonusen har med tiden snappat upp mitt barns intresse. De leker konstant lekar som har med detta att göra. Denna hobby är DYR och inget jag och min sambo har råd att ge barnen på egen hand, utan kostnaden måste delas med respektive förälder. För ett tag sedan kom jag och exet fram till att vårt barn ska få börja nu. Det är inte rätt mot vårt barn att hen aldrig får börja pga nya familjer. Jag och sambon erbjuder samma till alla barnen dock. Vi betalar hälften och ställer upp och kör och är med på aktiviteten.

Men så tog mamman själv upp att barnet frågat en del och att hon funderar på att låta barnet börja. Barnen stod bredvid och har varit så inställda på att de ska få gå tillsammans sedan dess. För några dagar sedan så skrev hon att hon ångrat sig.

Jag känner mig nu helt förtvivlad. Vi har inte råd att lägga ut hela summan för barnet själva och hen kommer bli så fruktansvärt ledsen. Hur ska man berätta? Sambon tycker att vi ska berätta som det är, att vi inte har råd att betala allt själv och att mamman inte vill betala resten. Jag vill inte att barnet ska känna sig sviken av sin mamma. Men det innebär ju någonstans att vi sviker, eftersom vi ger det ena barnet möjligheten men inte det andra. Jag vet att barnet kommer att fråga mig om detta och tjata på mig om det och nu kan jag inte tänka på något annat. Vad ska vi säga? Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra det så bra som möjligt?

• Svar på tråden När den ena får men inte den andre..
  • Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 15:17:46 följande:
    Hade det varit ett ekonomiskt problem för mammans del så hade vi kunnat lägga ut lite extra för bonus för att det skulle gå ihop. Men det är inte ekonomin som är problemet här från mammans sida. Ska mitt barn aldrig få gå på sin drömsport på grund av en människa barnet aldrig träffat?
    För min del tycker jag absolut att ditt barn ska få börja utöva sin drömsport. Jag tycker också att det andra barnet, styvsyskonet och numera bästa vän, ska få börja tillsammans med ditt barn och att det ska finansieras av er eller av bara din man om nu mamman - oavsett hur mycket pengar hon än har - inte längre vill stå för sitt tidigare löfte. 

Ja, jag tycker att hon gjorde och gör fel. Och precis som många gånger förr tycker jag att föräldern som skaffat barn med en idiot får stå sitt kast och göra vad som måste göras för att barnet inte ska få sitta emellan. Din man får kompensera för mammans märkliga beteende.
  • Anonym (Bonusmamma)

Ok, vi väntar några år tills vi har råd att betala sporten för båda, mamman säger ändå nej för sporten är meningslös. Vad gör jag då? För jag kan absolut säga att barnen får vänta några år till, att vi inte får ihop pengarna just nu. 

Hade mitt barn inte fått börja på grund av pappans nya sambos exman inte vill att hans barn ska börja hade jag blivit skitförbannad... 

• Anonym (A)
    Pope Joan II skrev 2018-03-28 15:45:12 följande:
    För min del tycker jag absolut att ditt barn ska få börja utöva sin drömsport. Jag tycker också att det andra barnet, styvsyskonet och numera bästa vän, ska få börja tillsammans med ditt barn och att det ska finansieras av er eller av bara din man om nu mamman - oavsett hur mycket pengar hon än har - inte längre vill stå för sitt tidigare löfte. 

Ja, jag tycker att hon gjorde och gör fel. Och precis som många gånger förr tycker jag att föräldern som skaffat barn med en idiot får stå sitt kast och göra vad som måste göras för att barnet inte ska få sitta emellan. Din man får kompensera för mammans märkliga beteende.
    Håller med
  • Anonym (kl)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 15:45:19 följande:

Ok, vi väntar några år tills vi har råd att betala sporten för båda, mamman säger ändå nej för sporten är meningslös. Vad gör jag då? För jag kan absolut säga att barnen får vänta några år till, att vi inte får ihop pengarna just nu. 

Hade mitt barn inte fått börja på grund av pappans nya sambos exman inte vill att hans barn ska börja hade jag blivit skitförbannad... 

Har ni barnen varann vecka? Kan barnen själv ta sig till aktiviteten eller är de beroende av att någon vuxen följer med?
  • Anonym (Bonusmamma)

Även om jag tycker att ni varit lite väl hårda mot mig så håller jag med om att vi borde erbjuda barnen samma. De får vänta tills vi tjänar bättre.

Men problemet kvarstår att mamman inte gillar sporten och kan neka barnet att börja oavsett. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (kl) skrev 2018-03-28 15:48:48 följande:
    Har ni barnen varann vecka? Kan barnen själv ta sig till aktiviteten eller är de beroende av att någon vuxen följer med?
    Ja, varannan vecka. De är beroende av att en vuxen följer med.
  • Anonym (Bonusmamma)

Hur berättar vi får barnen (även för mitt) att de inte kan börja då bonusens mamma ångrat sig och att vi inte har råd på egen hand?

Som sagt, de är helt inställda på att få gå på sporten eftersom bonus föräldrar pratat om det.

• Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 15:56:10 följande:

Även om jag tycker att ni varit lite väl hårda mot mig så håller jag med om att vi borde erbjuda barnen samma. De får vänta tills vi tjänar bättre.

Men problemet kvarstår att mamman inte gillar sporten och kan neka barnet att börja oavsett. 

Då har i alla fall ni gjort ert, om så skulle vara fallet. Men tror du verkligen att hon skulle neka till något hon först var positiv till och som ni betalar och ansvarar för? Vad finns det för indikationer på att hon skulle sabotera aktiviteten förutom att hon inte vill betala för den?
  • Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 15:58:42 följande:

Hur berättar vi får barnen (även för mitt) att de inte kan börja då bonusens mamma ångrat sig och att vi inte har råd på egen hand?

Som sagt, de är helt inställda på att få gå på sporten eftersom bonus föräldrar pratat om det.

Men ni har ju, vad jag förstod, råd? Om mammans nej berott på att hon inte hade råd så hade ni kunnat skjuta till pengar, skrev du? Då kan det väl inte vara omöjligt att hitta sätt att finansiera resterande del på heller. 

Har ni ens undersökt om mamman kan tänka sig att betala en del av kostmaden om än inte halva?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Pope Joan II skrev 2018-03-28 16:02:17 följande:
    Men ni har ju, vad jag förstod, råd? Om mammans nej berott på att hon inte hade råd så hade ni kunnat skjuta till pengar, skrev du? Då kan det väl inte vara omöjligt att hitta sätt att finansiera resterande del på heller. 

Har ni ens undersökt om mamman kan tänka sig att betala en del av kostmaden om än inte halva?
    Ja, vi har råd att betala hälften var. Vi har inte råd att betala för bådas aktiviteter helt själva, då får vi vänta och spara. Betalar vi allt för den ena måste vi åtminstone ha råd att göra det till den andra också. Vi kan skjuta till lite grann extra till bonus men vi kan inte lägga ut hela summan.

Menar att det inte är ett ekonomiskt problem för mamman att betala, för oss är det i dagsläget inte möjligt att betala ALLT för båda. Då vi båda är studenter räknar jag med att det ser annorlunda ut om några år, men inte just nu.
Svar på tråden När den ena får men inte den andre..