• RJEL

fråga om föräldrapenning- någon?

Jag har ringt och frågat försäkringskassan men den person i kundservice jag pratade med var så ointresserad och svarade "de tror jag inte" m.m under vårt samtal att jag inte riktigt fick svar på min fråga.

Jag har fått tillbaka min deklaration och min årsinkomst var 277.500:-
    Det jag undrar är baseras min föräldraledighet på min årslön elr på inkomsten jag har just nu? För ja har haft 3 jobb men har nu bara ett som ger mig ca 12.000 i månaden.

Kollar man på försäkringskassans hemsida så står de ju att man ska skrivs in sin årsinkomst så att "kassakollen" kan räkna ut va man ungefär kommer att få i månaden som föräldraledig.

Någon som vet?

• Svar på tråden fråga om föräldrapenning- någon?
  • Jemp

På inkomsten du har nu, om du inte skyddat din tidigare sgi.

• RJEL
    Jemp skrev 2018-03-28 11:18:45 följande:

På inkomsten du har nu, om du inte skyddat din tidigare sgi.

Hur skyddar man den?
  • Jemp
    RJEL skrev 2018-03-28 11:37:10 följande:

Hur skyddar man den?

Tex genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen den tid man inte jobbar (dvs om du gått ner till deltid).
  • RJEL
    Jemp skrev 2018-03-28 11:47:17 följande:
    Tex genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen den tid man inte jobbar (dvs om du gått ner till deltid).
    Jag jobbade ca 120% ihop på 2 olika jobb. Sa upp mig från tjänsten där jag jobba 70% efter 4månader av olika anledningar. Jobbade kvar på mitt andra jobb där jag jobbar 52% samt att jag skrev in mig i vikariepoolen i min kommun och jobbade hos dom resterande 50%
    Kanske inte alltid nåde upp till att jag jobbade 100% varje månad men jag jobbade flera pass hos kommunen.
    Skyddar jag den då?
    Sa upp mig ifrån kommunen elr sa åt dom stt ta bort mig från poolen för ca 1månad sen (är bara vikarie där) för att de började bli jobbigt som gravid och jag blev inlagd och tillslut blev jag sjukskriven fram till förlossning för risk för att föda förtidigt.
  • Ruter

Föräldrapenningen räknas på den inkomsten du skulle haft om du jobbat istället för att vara hemma och vara föräldraledig. Alltså den inkomsten du går förlorad för att vara föräldraledig. Så de kollar alltid med nuvarande arbetsgivare vad din lön ätning struntar helt i vad deklarationen säger om årsinkomst då det är ju inkomsten du hade 2017 och specificerar inte heller vad de inkomsterna avser (inte allting som räknas in i föräldrapenningen beroende på vad man får för ersättningar.) och säger inget om dagens läge, så i ditt fall skulle föräldrapenningen räknas på din nuvarande månadslön på 12 tusen.

• Jemp
    RJEL skrev 2018-03-28 12:08:05 följande:

Jag jobbade ca 120% ihop på 2 olika jobb. Sa upp mig från tjänsten där jag jobba 70% efter 4månader av olika anledningar. Jobbade kvar på mitt andra jobb där jag jobbar 52% samt att jag skrev in mig i vikariepoolen i min kommun och jobbade hos dom resterande 50%

Kanske inte alltid nåde upp till att jag jobbade 100% varje månad men jag jobbade flera pass hos kommunen.

Skyddar jag den då?

Sa upp mig ifrån kommunen elr sa åt dom stt ta bort mig från poolen för ca 1månad sen (är bara vikarie där) för att de började bli jobbigt som gravid och jag blev inlagd och tillslut blev jag sjukskriven fram till förlossning för risk för att föda förtidigt.

Nej det låter inte som att den är skyddad då tyvärr. Däremot kan man gå ner i tid sista halvåret av graviditeten utan att det ska påverka så kanske du kan få högre på så sätt?

FK brukar vara duktiga på att svara på FB.
Svar på tråden fråga om föräldrapenning- någon?