• AndreaBD

10-åring tar inte ansvar

Jo, jag har en sån dotter också. Hon är 22 numera. Det där med läxorna var knepigt. Hon fick ju fortfarande sina utbrott, samtidigt som hon krävde hjälp med läxorna när hon gick i gymnasiet. Jag försökte i flera år (tills hon gick ut gymnasiet alltså) att vara riktigt konsekvent och ställa in all hjälp om hon gapade och skrek, eller framför allt om hon sa sånt som "du är dum i huvudet". Men, det hjälpte inte. Hon har iofs ADHD. De har ju svårare att lära sig av erfarenhet då. Du kanske ska kolla om man kan utesluta ADHD eller om det finns med i bilden.

Samtidigt är sånt "explosivt" beteende inte jätte-typiskt för ADHD. Eller så är det kanske en undergrupp. Jag har tyckt till och från att min dotter snarare påminner om någon som är bipolär, men kanske inte så utpräglad. Förresten - prova med Omega-3. Det hjälpte faktiskt min dotter mot humörsvängningarna. Men vi märkte det lite sent och då ville hon redan inte ta dem längre (hade svårt att svälja dem). Eye Q ska vara rätt sammansättning, jag kollade nyligen, för att min dotter också vill försöka igen. Hon hade en antidepressivum i några år, men ville sluta med det, så då var ju humörsvängningarna jobbiga igen (inte minst för pojkvännen som hon bor ihop med).

Det är svårt att komma med råd hur man hanterar det, för att jag inte har hittat något speciellt knep än heller. Generellt är det bäst att vara positiv, inte vara för långsint. Man blir irriterad, men man måste ta nya tag. Rutiner och struktur är alltid bra. Men du ska inte förväntar dig att det funkar, bara försök upprätthålla en ram-struktur och bemöta henne lugnt. Man bör förstås också vara ganska konsekvent och säga ifrån om hon är otrevlig. Ju mer positiva upplevelser ni har ihop, desto bättre kommer ni över det när det är lite knasigt. Mycket av det där är nog personlighet och inte så mycket att göra åt.

• AndreaBD

Förresten: Undvik straff, jobba med positiva förstärkningar istället. Och ta inte i henne i konfliktsituationer. Det är då det lätt kan urarta.

Något som jag körde med angående städa rummet - jag sa till barnen att jag kommer att dammsuga och våttorka i rummen så då måste allt vara uppplockat från golven (om det ändå inte funkar, får man hjälpa till, bara viljan finns). Och sedan fick dem veckopengen först när det var gjort. Koppla veckopeng till det kan vara en bra idé, men då måste man verkligen göra det smidigt, inte utmanande på något sätt. Annars kan det bli maktkamp.

• AndreaBD
    huskur skrev 2018-04-01 02:29:57 följande:
    Men ts! Det är inte dina läxor, det är hennes! Du får inte ta dem ifrån henne! Hon måste få känna att det är hennes läxor. Som HON har ansvar för - inte du! Så du skall inte lägga dig i hennes läxor, om hon inte ber dig om hjälp. Bara se att hon går och gör sina läxor. Du behöver inte säga någonting om det, hon vet ju själv att hon har läxa.

Så låt henne vara när det gäller läxorna! Hon kommer till dig och ber om hjälp när hon behöver det - om hon inte tror att du då kommer ta över kontrollen över läxan! Du skall bara hjälpa henne med det som hon ber dig om hjälp med. Då kommer hon känna att hon har kontroll och självförtroende. Och det är det viktigaste.

Sen om inte allt blir rätt i läxan, det är av mycket mindre betydelse. Huvudsaken är att hon känner att det är hon själv som styr sin egen läxa. Annars blir hon galen på dig. Det kan jag lova dig.
    Det är orealistiskt att säga att man barnet får göra läxorna själv. Om ens barn ber om hjälp, så försöker man väl hjälpa? Kanske hjälp till självhjälp men ändå.... Dessutom har jag själv varit med om att min dotter sedan på utvecklingssamtalet säger till  läraren att mamma vägrar hjälpa henne.  Inte så kul, även om läraren säkert förstår att det nog finns mer bakom detta.

Jag ser att du skrev "om hon inte ber om hjälp". Jag skulle dock tro att dottern nog kan bli sur och jobbig, även om hon själv har bett om hjälp. Det är bara min gissning.
Svar på tråden 10-åring tar inte ansvar