• Anonym (Galen mamma)

10-åring tar inte ansvar

Snälla hjälp mig med 10-åriga dottern. För att göra en lång historia kort, dottern precis fyllt 10, har ett jäkla humör och vill visa sig tuff. Det senaste året har jag försökt få henne att ta ansvar för läxor, veta vilken dag det är idrott i skolan och packa gympapåsen, vill att hon städar sitt rum en gång i veckan (ser hemskt ut, ingen ordningskänsla och bryr sig inte vilket är rena motsatsen till mig som mår dåligt av stök och smuts), kläder slängs på vardagsrumsbordet vid ombyte till träningskläder, jag tjatar om tider HELA tiden för att hon ska komma i tid till skolan och aktiviteter. Att jag själv skapat detta är jag införstådd med då jag alltid fixat och ordnat men har alltid pratat om vikten att ta egetansvar.

Läxorna är gjorda under bråk och skrik då det är omöjligt att hjälpa utan att hon tar det som kritik. Det slutar med skrik och gap att jag "skiter i dig och du får väl lämna in läxan med fel". Opedaggogiskt av mig säkert men det finns en gräns på hur mycket man får ta emot som förälder.

Hon bråkar konstsnt med lillasyster, försöker hea tiden påpeka systerns brister och tjallar till mig så fort det är något.

Hon har några kompisar men inte direkt en bästis men jag är glad över att hon ändå har några som hon kan leka med.

Igår när hon skulle iväg på träning och skulle bli upphämtad av en kompis och det var bråttom högg jag tag j hennes arm för att dra med henne till väggklockan för att påvisa tiden (hon kan klockan någorlunda), det var inte i ilska utan mer för uppmärksamhet. Då började hon slå på min underarm det hårdaste hon kunde. Tror jag blev så chockad så jag sa knappt nåt utan gick därifrån. Det blev röda märken på min arm och det gjorde ont! Därefter bestämde jag att hon har mobilförbud i 1 mån. Något måste göras här hemma innan vi blir tokiga allihop. Det tjatas om ALLT! Läggtid, dusch, ta sin tallrik, hjälpa till att duka, osv osv. Nu när jag skriver detta så är det ingenting hon gör utan tjat.

Säger jag gå och duscha nu så går hon upp till övervåningen men stannar i sitt rum istället. När vi har vänner över är hon gängledare och bestämmer över alla och skapar bråk.

Hon är allmänt otrevlig hela hela tiden. Hon har givetvis en fin sida också men den kommer fram så sällan. Jag o mannen har så olika meningar om varför det blivit såhär. Jag menar fullt ut att det är vårt eget fel men han verkar inte tro på det utan tycker att hon själv måste fatta hur man uppför sig.

Mannen är sällan hemma då han veckpendlar så jag får ta allt detta själv. Snälla kom med tips och hur gör man gällande "straff"? Att bara prata biter inte på henne utan det krävs något mer.

• Svar på tråden 10-åring tar inte ansvar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Kvalitetstid) skrev 2018-03-29 09:54:22 följande:
    I tioårsåldern börjar hormonerna spöka också.
    Nej. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (anonym) skrev 2018-03-29 17:26:59 följande:

Nej. 

För många är det så, det är en jättevanlig ålder att komma in i puberteten.
  • Anonym (Elica)
    Anonym (Samma) skrev 2018-03-29 17:49:40 följande:
    Japp. Själv fick jag mens mellan 3:an och 4:an och jag fyller år på sommaren så jag var blev alltså tio år den sommaren. 
  • Anonym (D)

Du skriver om hur ofta du tjatar och ser något negativt hos henne, men hur ofta säger du något positivt till henne? Hur ofta försöker du se situationen ur hennes perspektiv?

Du ger henne oproportionerligt höga straff som inte är en naturlig konsekvens av hennes handlande när hon instinktivt reagerar på något du gör mot henne som inte känns bra för henne.

Jag kan varmt rekommendera boken Barn som bråkar (https://www.adlibris.com/se/bok/barn-som-brakar-att-hantera-kanslostarka-barn-i-vardagen-9789127141988), den kommer ge dig ett helt nytt sätt att se på ditt och ditt barns agerande.

• Anonym (Stackars flicka)

Ser du inte att hennes beteende är en spegelbild av ditt eget beteende, gentemot henne? Såklart vill hon påpeka systerns brister, för det är så du beter dig mot henne, du har lärt henne det beteendet genom att påpeka hennes brister hela tiden. Och såklart vill hon berätta för dig om lillsysterns brister, för hon verkar vara familjefavoriten som aldrig gör fel, det är bara storasystern som gör fel. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Samma) skrev 2018-03-29 17:49:40 följande:
    Det är inte en jättevanlig ålder. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (anonym) skrev 2018-03-31 17:28:16 följande:

Det är inte en jättevanlig ålder. 

Jo det är det. Mellan ca 8-13 år är vanligt.
  • Less is more

Det är ingen lätt ålder, barn är olika och allt beror inte på dig förstås. Men det är säkert extra jobbigt eftersom du är själv under veckorna när manndn veckopendlar.

Prata med din dotter när ni har lite mer tid. Fråga henne vad hon tänker om saker och ting och berätta hur du tänker. Ni kanske kan komma överens om att städa hennes rum tillsammans en gång i veckan. Vilka tider hon behöver göra läxan. Krama om henne. Stressa ner om det är möjligt.

• Anonym (frihetsgudinnan)

Det är klart man inte kan förvänta sig att barn ska lära sig saker och ting helt själv.

Kommuner har både familjeterapi och föräldrakurser gratis.

• huskur
    Anonym (Galen mamma) skrev 2018-03-28 17:42:20 följande:

Läxorna är gjorda under bråk och skrik då det är omöjligt att hjälpa utan att hon tar det som kritik. Det slutar med skrik och gap att jag "skiter i dig och du får väl lämna in läxan med fel". Opedaggogiskt av mig säkert men det finns en gräns på hur mycket man får ta emot som förälder.

Men ts! Det är inte dina läxor, det är hennes! Du får inte ta dem ifrån henne! Hon måste få känna att det är hennes läxor. Som HON har ansvar för - inte du! Så du skall inte lägga dig i hennes läxor, om hon inte ber dig om hjälp. Bara se att hon går och gör sina läxor. Du behöver inte säga någonting om det, hon vet ju själv att hon har läxa.

Så låt henne vara när det gäller läxorna! Hon kommer till dig och ber om hjälp när hon behöver det - om hon inte tror att du då kommer ta över kontrollen över läxan! Du skall bara hjälpa henne med det som hon ber dig om hjälp med. Då kommer hon känna att hon har kontroll och självförtroende. Och det är det viktigaste.

Sen om inte allt blir rätt i läxan, det är av mycket mindre betydelse. Huvudsaken är att hon känner att det är hon själv som styr sin egen läxa. Annars blir hon galen på dig. Det kan jag lova dig.
  • Anonym (A)
    Less is more skrev 2018-03-31 22:56:43 följande:
    Det är ingen lätt ålder, barn är olika och allt beror inte på dig förstås. Men det är säkert extra jobbigt eftersom du är själv under veckorna när manndn veckopendlar.

Prata med din dotter när ni har lite mer tid. Fråga henne vad hon tänker om saker och ting och berätta hur du tänker. Ni kanske kan komma överens om att städa hennes rum tillsammans en gång i veckan. Vilka tider hon behöver göra läxan. Krama om henne. Stressa ner om det är möjligt.
    Håller med
  • AndreaBD
    huskur skrev 2018-04-01 02:29:57 följande:
    Men ts! Det är inte dina läxor, det är hennes! Du får inte ta dem ifrån henne! Hon måste få känna att det är hennes läxor. Som HON har ansvar för - inte du! Så du skall inte lägga dig i hennes läxor, om hon inte ber dig om hjälp. Bara se att hon går och gör sina läxor. Du behöver inte säga någonting om det, hon vet ju själv att hon har läxa.

Så låt henne vara när det gäller läxorna! Hon kommer till dig och ber om hjälp när hon behöver det - om hon inte tror att du då kommer ta över kontrollen över läxan! Du skall bara hjälpa henne med det som hon ber dig om hjälp med. Då kommer hon känna att hon har kontroll och självförtroende. Och det är det viktigaste.

Sen om inte allt blir rätt i läxan, det är av mycket mindre betydelse. Huvudsaken är att hon känner att det är hon själv som styr sin egen läxa. Annars blir hon galen på dig. Det kan jag lova dig.
    Det är orealistiskt att säga att man barnet får göra läxorna själv. Om ens barn ber om hjälp, så försöker man väl hjälpa? Kanske hjälp till självhjälp men ändå.... Dessutom har jag själv varit med om att min dotter sedan på utvecklingssamtalet säger till  läraren att mamma vägrar hjälpa henne.  Inte så kul, även om läraren säkert förstår att det nog finns mer bakom detta.

Jag ser att du skrev "om hon inte ber om hjälp". Jag skulle dock tro att dottern nog kan bli sur och jobbig, även om hon själv har bett om hjälp. Det är bara min gissning.
  • huskur
    AndreaBD skrev 2018-04-01 16:55:46 följande:
    Det är orealistiskt att säga att man barnet får göra läxorna själv. Om ens barn ber om hjälp, så försöker man väl hjälpa? Kanske hjälp till självhjälp men ändå.... Dessutom har jag själv varit med om att min dotter sedan på utvecklingssamtalet säger till  läraren att mamma vägrar hjälpa henne.  Inte så kul, även om läraren säkert förstår att det nog finns mer bakom detta.

Jag ser att du skrev "om hon inte ber om hjälp". Jag skulle dock tro att dottern nog kan bli sur och jobbig, även om hon själv har bett om hjälp. Det är bara min gissning.
    Om ens barn ber om hjälp, så försöker man väl hjälpa? Javisst! Varför inte? Det utgår jag från.

Varför skulle dottern bli sur och jobbig om hon får den hjälp hon bett om??
Svar på tråden 10-åring tar inte ansvar