Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!

trueblood93 skrev 2018-03-29 19:12:39 följande:

Jag tror han skulle prata jättetrevligt med polisen och psyket skulle släppa han dagen efter. De skulle han möta med självmord eller mer våldsamma hot mot föräldrarna. De står bara högröd och nervösa och försöker lugna han med allt de kan så han ska sluta häva sönder saker och bete sig illa. De är alltid deras fel tycker han... "det är pga er min telefon nu är sönder " "de är pga er jag var tvungen att slå sönder fönsterrutan, hade jag inte gjort det sp hade ki ännu hållit på och störa mig och då hade jag säkert gjort nägot mycket värre"... han är hemsk. Och hal. Ser ings fel på sig själv. Önskar så nån vet hur man ska handskas med detta innan han lyckas med något fruktansvärt.. :(

De kommer inte släppa honom om det händer flera gånger och om dina föräldrar gör en polisanmälan mot honom. Det är inte bra att släta över, det är bättre om polis och/eller psyk får se hur illa det är. Annars får ni inte hjälp. Det måste eskalera lite först, innan det händer något.
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2018-03-29 21:37:42 följande:
    Polisen har inte resurser att prioritera psykiska problem i familjen jag talar ut egna erfarenheter hur polisen jobbat, de släpper personen som såklart spelar på att vara trevlig och tillmötesgående och du kan anmäla till polisen när personen eskalerat några timmar senare och polisen orkar inte ens komma, de har inga bevis, personen visar sig normal och lugn, de måste släppa honom och sen upprepas detta.
    De är tvungna att bearbeta anmälan. Om föräldrarna anmäler sin son för t.ex. misshandel eller om han upprepade gånger tar sig in i huset trots att han inte ska så tar man åtgärder. Det är ändå fortfarande ett rättssamhälle!
  • AndreaBD
    trueblood93 skrev 2018-03-29 21:00:15 följande:

Jag är tackdam för alla svar ni ger mig, allihopa. Kan inte orata med nån om detta då vi bor i ett litet samhälle och ingen kan ana vad han ör för skrot och korn bakom stängda dörrar ..

Min relation till min bror har varit hemsk hela uppväxten. Jag var en sån som fick 3 godisar och sprang för att ge två åt honom,medan om han fick tre tog han alla själv. Han var mkt i spelets värld,slog mig mkt. Och vi bodde (de bor ännu där) i tvåvåningshus.. när mamma och pappa gått ner på nedervåningen på morgonen och vi vaknade senare på morgon så fick jag ej gå ner. Han hotade med saker jag skulle göra- om jag gjorde de fick jag gå ner. De var allt från spela landishockey - om jag gjorde mål fick jag gå. Annars var jag tvungen stanna uppe i rummet. Om jag ej flyttade mig från soffan där han ville sitta så skulle han gå och skada vår katt.. alltid hot! När jag nån gång trotsade fick jag springa för livet och de slogs hysteriskt. Vår katt smet ut en gång (innekatt) de var inte mitt fel -men han letade upp mig i huset och sparkade mig stenhårt i magen.. mellan andetagen flämtade jag "varför de var inte jag som släppte ut han?!" Svaret var kort och gott "någon måste bestraffas när detta händer".

Mamma har alltid daltat med han. Bäddat rent i sängen (gör fortfarande) klippt tånaglar, fixat undan allt han ställt till med, tystat ner och vyssjat om de kommit på tal så han kunnat bli upprörd igen. Pappa har alltid alltid alltid skyddat mig. Vi har varir uppdelade. Jag har fårt gråta och be att mamma o pappa skulle skilja sig så vi skulle få växa upp på olika håll..

Nu idag har han ofta ganska korta dialoger med mig. Bara om de måstes. Har jag tagit upp hur han var som barn så "minns han ingenting av det, han är tre år äldre, han minns bäst " .. blir väldigt,väldigt obekvämt och jag vill helst inte prata med han om det.

Kanske kunde dina föräldrar inte ha gjort så värst mycket annorlunda där, det verkar så pass extremt, det måste nog finnas ett problem från början hos din bror. Det låter som om han inte har empati. Att det är minst psykopatiska drag, det kan vi utgå ifrån, och det får man antigen av en verkligen hemsk uppväxt eller så är det medfödd. Det är den senaste kunskapen, vad jag vet. Även om man inte vet allt om det än.
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2018-03-30 07:11:43 följande:
    För att de inte kastar ut förövaren och skyddar sin dotter.
    Men dottern är väl också vuxen och det är mer hon som är orolig för sina föräldrar som kanske har svårt att försvara sig för att de börjar bli gamla. Jag tolkade det så att du försökte argumentera att en narcissistisk personlighetsstörning orsakas av föräldrarnas uppfostran. Och det är det jag vänder mig emot, eftersom man inte vet än vad orsaken är, det finns bara lite olika teorier hittills.
Svar på tråden ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!