• Anonym (Seventeen)

Varför stigmat?

När jag är inne här på Familjeliv och läser i forumet om könssjukdomar, handlar på riktigt varannan tråd om att någon fått könsherpes och känner sig ensam och deprimerad. Va i helvete, vi är ju uppenbarligen inte ensamma när våra diskussioner utgör typ hälften av all aktivitet här? Statistik visar att ca 30% utav Sveriges befolkning har könsherpes, och troligtvis är detta en för låg siffra eftersom så otroligt många fall inte dokumenteras p.g.a att det knappt testas för inom vården, samt sällan visar symptom som skulle kunna orsaka folk att testa sig.

Men självklart känner jag igen mig i oron och det verkar som om nästan alla med herpes gör det, trots att få faktiskt lider fysiskt av det. Det är det sociala stigmat och okunskapen som orsakar det främsta lidandet, eftersom man därav är rädd för omvärldens bemötande. (Trots att den stor del av omvärlden troligtvis också har det, men det vet de ju inte själva.) Och dethär börjar göra mig så jävla trött och arg, jag är så trött på att känna alla demhär känslorna trots att det rationellt sett egentligen är orimligt. Och när jag ser att vissa konstant plågas av dåligt samvete eller till och med har självmordstankar, då blir jag på riktigt upprorisk.

För det är faktiskt inte rimligt att de människor som lever med vetskapen av att vara drabbade, ska vara dömda till en så plågad existens på grund av något som är så otroligt vanligt. Samhället har inte alls samma inställning till exempelvis exem, acne eller vattkoppor. Trots att dessa är hudåkommor, vilka generellt sett ger mer markanta symptom (även om jag förstår att exem och acne såklart inte smittar).

Inte heller har man samma inställning till munherpes eller körtelfeber, trots att dessa är åkommor vilka ger minst lika allvarliga symptom och precis som könsherpes är förknippade med närhet och intimitet.

Precis som könsherpes kan de dessutom i extremt sällsynta fall ge upphov till allvarligare symptom, men när det gäller alla åkommor utom könsherpes, verkar folk förstå att det finns mindre risker förknippat med allt och att man inte kan utfärda budskap om nationell kris av den anledningen. Precis som könsherpes, kan obehandlad körtelfeber hos en person med redan nedsatt immunförsvar ge allvarligare symptom än vanligt. Människor kan till och med bli sängliggande i månader: Ingen drar i nödbromsen för det. Acne kan ge upphov till smärtsamma sår, om cystor blir infekterade: Ingen drar i nödbromsen för det. Obehandlad könsherpes hos en person med nedsatt immunförsvar kan ge upphov till allvarligare utbrott än vanligt: Världen får panik. Allt måste dessutom fotograferas och hamna på google, medan jag sitter här med mitt utbrott som påminner mer om ett myggbett än värlens undergång.

Jag menar självklart inte att vi ska börja skambelägga dessa övriga åkommor, däremot menar jag att vi skulle behöva skambelägga könsherpes mindre eftersom det egentligen är jämförbart med allt det jag nämnt ovan (både i frekvens och symptom), och trots det skapar det så otroligt mycket mer skam hos dem som drabbas. Det är inte rationellt, men det är extremt psykiskt skadligt. Som sagt blir vissa självmordsbenägna, på grund av ett helt obefogat socialt stigma som närs utav okunskap, skrämseltaktik och skamkultur kring sex. Och av någon anledning verkar folk vara helt nöjda med att detta är det rättmätiga straffet för 30% utav befolkningen, för att de...hade sex? Därför att det är på riktigt det enda du behöver göra, 1/3 bär på viruset, det är inte direkt svårt att bli smittad. Dessutom testar de inte för herpes när man går och testar sig på Ungdomsmottagningen, så även den ansvarsfulle som ser till att deras partner testar sig innan, löper lika stor risk att smittas som alla andra.

Trots det behandlas vi med herpes som om vi begått tidernas misstag. Och den stämpeln börjar jag få nog utav nu, jag vill bli behandlad med respekt precis som alla andra och jag ångrar inte för en sekund det beslut som gjorde att jag smittades. Det beslutet tog jag i vetskapen om att min nuvarande pojkvän hade herpes, och jag tyckte faktiskt fortfarande att han förtjänade att behandlas som en människa. Tro det eller ej, och det vill jag också bli.

Därav är det dags att bryta stigmat, det är dags att börja undervisa i skolorna och att sluta använda könssjukdomar som ett sätt att slutshamea och skrämma unga till rädsla och skam. Visst ska vi skydda oss, men att avhumanisera människor med könssjukdomar för att använda oss som ett slagträ i den kampen, är inte rätt väg att gå. Så alla ni där ute som vet hur det känns att stigmatiseras och gömmas undan vart ni än vänder blicken, hur ska vi göra? Vad är eran önskan? Jag vet iallafall att måste sluta bidra till det internaliserade hatet som präglar diskussionen kring herpes, sluta bete oss som om livet är över och att det är vad vi förtjänar. För det är det inte, vi är precis samma människor som vi alltid varit. Låt oss göra det klart för omvärlden också. Mitt första steg är nog att börja prata mer om det, att sluta bete mig som om jag bär på en smutsig hemlighet, för det är exakt vad jag skapar när jag beter mig så. Vad är ert första steg?

Kram!

• Svar på tråden Varför stigmat?
  • Anonym (( har både mun och könsherpes))

Äter l lysin från hälsokost och vitaminer ( tillskott) och skippar choklad, kaffe, nötter. Ska tänka på att få mer sömn då det är viktigt. Så länge jag inte har utbrott är jag iaf glad men när för det blir som en annan människa. Har du typ 2 herpes?

• Anonym (Seventeen)

Japp, det har jag. Trodde det framkom i mitt originalinlägg. Jag har haft ett starkare immunförsvar sedan jag började träna regelbundet i 15-årsåldern och jag tror det har varit till nytta sedan jag blev smittad, men det är bara spekulationer Glad

Förlåt bara jag son inte läste ordentligt. Vad tränar du om jag får fråga? Jag har tidigare ridit mycket men har ej möjlighet lika mkt längre. Men gillar PW och sådant. Hur många utbrott per år får du? Jag vill inte behöva tex äta valaciklovir varje dag ( suppressionsbehandling).

Googlade på vaccin innan och fick upp en ny artikel från feb 2018 från Vetenskapens Värld och att vaccin bör finnas inom 10 år, blev lite glad av det! :)

• Anonym (Seventeen)
    Anonym (( har både mun och könsherpes)) skrev 2018-04-02 23:06:20 följande:

Förlåt bara jag son inte läste ordentligt. Vad tränar du om jag får fråga? Jag har tidigare ridit mycket men har ej möjlighet lika mkt längre. Men gillar PW och sådant. Hur många utbrott per år får du? Jag vill inte behöva tex äta valaciklovir varje dag ( suppressionsbehandling).

Googlade på vaccin innan och fick upp en ny artikel från feb 2018 från Vetenskapens Värld och att vaccin bör finnas inom 10 år, blev lite glad av det! :)

Ingen fara! Jag kör en blandning av styrketräning och konditionsträning, i form av till exempel gruppträning, gymma själv eller löprundor. Det finns ganska mycket man kan hitta på, sen dansar jag dessutom.

Jag fick mitt primärutbrott för 5 månader sedan, men varken det eller det andra utbrottet (har alltså fått två stycken hittills) som jag fick alldeles nyss har varit särskilt påfrestande, symptomen har varit väldigt lindriga för mig och läkt fort som attan. Något annat som jag tror är till stor hjälp, är det faktum att jag äter ganska cleant. Mycket frukt och grönt, och jag håller mig gärna undan kött om jag kan. Jag tror inte dethär gör något för min herpes specifikt, men det har definitivt stärkt mitt immunförsvar viket indirekt påverkat min herpes. Min pojkvän, som börjat ta efter min livsstil sedan vi träffades, verkar också ha fått färre utbrott. Från att ha haft kanske 5-7 stycken per år iallafall, har han inte haft ett enda sedan hösten förra året så vitt jag kan minnas.

Jag förstår att du inte vill äta det, men det kanske kan vara värt att testa iallafall? Då är dessutom smittorisken mycket lägre. Är det pga kostnaderna eller biverkningarna du vill undvika det?

Min mamma (som varit ett stort stöd för mig och sköter typ all research kring ett vaccin, för att hon inte vill att jag ska begrava mig alltför djupt i det) hade läst någonstans att ett vaccin beräknades vara färdig inom 3-5 år, jag kan be henne återge källan om du vill! :)

Tack för ett så utförligt svar och tips :) Skönt att det läkt fort på dig och att du slipper framtida utbrott. Vissa får bara ett utbrott och aldrig mer men man kommer alltid vara smittbärare eftersom vi har viruset i kroppen. Jag äter också relativt sunt, men ibland blir det tex godis på helgerna, men jag har nog inte ätit choklad på över 2 år, inget jag saknar heller faktiskt hehe :) Bör bli bättre på att röra mig:) Ridsport är dock svårt bär jag har utbrott. Blir orolig att det ska bryta ut när jag får min mens. ( äter p piller men valde att skjuta upp mensen genom att inte göra uppehåll) då jag var på skidsemester förra veckan. Vill inte äta valaciklovir dagligen då jag inte tror det är bra för kroppen generellt. Vill bli stark utan att ta ngt som tycker tillbaka viruset. Vad bra att din mamma har koll på kommande eventuellt vaccin, det ger hopp! Vet att Genocea ( amerikansk läkemedelsbolag) var i sina senare studier men tyvärr lade projektet ned, Gen003 hette deras kandidat. Skicka gärna källan :)

Mina utbrott kommer i princip alltid på samma ställe, dvs på kanten av den inre blygdläppen. Blir först rött, sedan hinner jag knappt märka blåsor, men det blir väldigt svullet och ser inte klokt ut, så slutar det med skorpa/ skorpor. Är extremt noga med hygien ( alltid varit) och tvättar med Deodoc intimtvål, smörjer in då och då bör jagcwj har besvär med olivolja som jag köpte en sådant liten flaska av i affären. Skippar intimolja spaden innehåller 100 procent mineralolja vilket är dåligt. Sover alltid utan trosor ( bra att lufta) och brukar när jag kommer hem från arbetet lufta underlivet genom att ha mysberallor. Förr solade jag mycket men det vågar jag inte längre.

Har ej smittat vad jag vet eftersom ingen( 2 st) fått utbrott, men de kan ju vara smittbärare.

Min största önskan är att ett vaccin för oss drabbade kommer så fort som möjligt så man kan återfå sitt liv utan att oroa sig för utbrott och känna att det begränsar ens liv som jag känner.

Blev glad av ditt inlägg :)

• Anonym (Använd Kondom!)
    Anonym (Seventeen) skrev 2018-03-30 15:19:20 följande:

När jag är inne här på Familjeliv och läser i forumet om könssjukdomar, handlar på riktigt varannan tråd om att någon fått könsherpes och känner sig ensam och deprimerad. Va i helvete, vi är ju uppenbarligen inte ensamma när våra diskussioner utgör typ hälften av all aktivitet här? Statistik visar att ca 30% utav Sveriges befolkning har könsherpes, och troligtvis är detta en för låg siffra eftersom så otroligt många fall inte dokumenteras p.g.a att det knappt testas för inom vården, samt sällan visar symptom som skulle kunna orsaka folk att testa sig.

Men självklart känner jag igen mig i oron och det verkar som om nästan alla med herpes gör det, trots att få faktiskt lider fysiskt av det. Det är det sociala stigmat och okunskapen som orsakar det främsta lidandet, eftersom man därav är rädd för omvärldens bemötande. (Trots att den stor del av omvärlden troligtvis också har det, men det vet de ju inte själva.) Och dethär börjar göra mig så jävla trött och arg, jag är så trött på att känna alla demhär känslorna trots att det rationellt sett egentligen är orimligt. Och när jag ser att vissa konstant plågas av dåligt samvete eller till och med har självmordstankar, då blir jag på riktigt upprorisk.

För det är faktiskt inte rimligt att de människor som lever med vetskapen av att vara drabbade, ska vara dömda till en så plågad existens på grund av något som är så otroligt vanligt. Samhället har inte alls samma inställning till exempelvis exem, acne eller vattkoppor. Trots att dessa är hudåkommor, vilka generellt sett ger mer markanta symptom (även om jag förstår att exem och acne såklart inte smittar).

Inte heller har man samma inställning till munherpes eller körtelfeber, trots att dessa är åkommor vilka ger minst lika allvarliga symptom och precis som könsherpes är förknippade med närhet och intimitet.

Precis som könsherpes kan de dessutom i extremt sällsynta fall ge upphov till allvarligare symptom, men när det gäller alla åkommor utom könsherpes, verkar folk förstå att det finns mindre risker förknippat med allt och att man inte kan utfärda budskap om nationell kris av den anledningen. Precis som könsherpes, kan obehandlad körtelfeber hos en person med redan nedsatt immunförsvar ge allvarligare symptom än vanligt. Människor kan till och med bli sängliggande i månader: Ingen drar i nödbromsen för det. Acne kan ge upphov till smärtsamma sår, om cystor blir infekterade: Ingen drar i nödbromsen för det. Obehandlad könsherpes hos en person med nedsatt immunförsvar kan ge upphov till allvarligare utbrott än vanligt: Världen får panik. Allt måste dessutom fotograferas och hamna på google, medan jag sitter här med mitt utbrott som påminner mer om ett myggbett än värlens undergång.

Jag menar självklart inte att vi ska börja skambelägga dessa övriga åkommor, däremot menar jag att vi skulle behöva skambelägga könsherpes mindre eftersom det egentligen är jämförbart med allt det jag nämnt ovan (både i frekvens och symptom), och trots det skapar det så otroligt mycket mer skam hos dem som drabbas. Det är inte rationellt, men det är extremt psykiskt skadligt. Som sagt blir vissa självmordsbenägna, på grund av ett helt obefogat socialt stigma som närs utav okunskap, skrämseltaktik och skamkultur kring sex. Och av någon anledning verkar folk vara helt nöjda med att detta är det rättmätiga straffet för 30% utav befolkningen, för att de...hade sex? Därför att det är på riktigt det enda du behöver göra, 1/3 bär på viruset, det är inte direkt svårt att bli smittad. Dessutom testar de inte för herpes när man går och testar sig på Ungdomsmottagningen, så även den ansvarsfulle som ser till att deras partner testar sig innan, löper lika stor risk att smittas som alla andra.

Trots det behandlas vi med herpes som om vi begått tidernas misstag. Och den stämpeln börjar jag få nog utav nu, jag vill bli behandlad med respekt precis som alla andra och jag ångrar inte för en sekund det beslut som gjorde att jag smittades. Det beslutet tog jag i vetskapen om att min nuvarande pojkvän hade herpes, och jag tyckte faktiskt fortfarande att han förtjänade att behandlas som en människa. Tro det eller ej, och det vill jag också bli.

Därav är det dags att bryta stigmat, det är dags att börja undervisa i skolorna och att sluta använda könssjukdomar som ett sätt att slutshamea och skrämma unga till rädsla och skam. Visst ska vi skydda oss, men att avhumanisera människor med könssjukdomar för att använda oss som ett slagträ i den kampen, är inte rätt väg att gå. Så alla ni där ute som vet hur det känns att stigmatiseras och gömmas undan vart ni än vänder blicken, hur ska vi göra? Vad är eran önskan? Jag vet iallafall att måste sluta bidra till det internaliserade hatet som präglar diskussionen kring herpes, sluta bete oss som om livet är över och att det är vad vi förtjänar. För det är det inte, vi är precis samma människor som vi alltid varit. Låt oss göra det klart för omvärlden också. Mitt första steg är nog att börja prata mer om det, att sluta bete mig som om jag bär på en smutsig hemlighet, för det är exakt vad jag skapar när jag beter mig så. Vad är ert första steg?

Kram!

Så det är dags att blablabla

Men det är inte dags att börja använda kondom ?

När du skriver sådär verkar det som att du tror att mönniskor som har fått otur och få herpes i underlivet ligger runt. Det kan vara som så att du har haft sex med endast 2 personer och olyckligtvis blev du smittad. Man behöver alltså inte legat med massor personer!

Var glad om du slipper detta, för det är oerhört påfrestande att leva med( iaf för mig) och jag har aldrig legat runt med massor personer.

Det är ofarligt, men jobbigt.

Har ni tagit prov och fått svar på om ni har typ 1 eller 2? Det är olika prognos på återfall så det har faktiskt en viss betydelse. Typ 1 som egentligen är munherpes kommer oftast inte tillbaka i underlivet om det är den virustypen man har där. Typ 2 däremot som jag har är den typen som är könsherpes och mer aggressiv av sig då det blossar upp mer frekvent.

Önskar jag också kunde ha utbrott som läkte jättesnabbt och som knappt syns, men så är inte min verklighet dessvärre. Tycker det blir lika svullet etc som det var vid primärutbrottet.

Skönt att skriva här :)

• Anonym (Seventeen)
    Anonym (Använd Kondom!) skrev 2018-04-04 13:42:02 följande:

Men OMFG, om du hade läst ett enda ord av mitt blablabla hade du sett att jag skriver att man självklart ska skydda sig, och att jag INTE fick herpes av ett oskyddat one night stand utan av min pojkvän som berättade för mig på förhand. Men är man i en fast relation med någon så inser man ju att man inte kommer vilja använda kondom i flera år framåt, och eftersom jag älskar honom valde jag därför att ta den risken eftersom VAR TREDJE FUCKING PERSON HAR DET, så jag skulle behöva dumpa otrolig många personer om jag vill vara helt skyddad och då kändes det viktigare att satsa på en relation med en otroligt fin människa (wow, är folk med herpes också människor WTF?) snarare än att undvika den risken när det ändå är i princip omöjligt eftersom de inte ens testar för detta på ungdomsmottagningen. Du kan alltså inte veta vem som har det, om de inte fått utbrott vilket endast 20% av smittade får. Hade du läst en enda informativ artikel om herpes hade du dessutom vetat att kondom inte ens skyddar mot herpes eftersom utslagen kan hamna överallt, jag får till exempel bara blåsor på rumpan så försök skydda dig mot det med en jävla kondom. HERREJÄVLAR, vad är det med er moraltanter och att inte läsa på överhuvudtaget innan ni yttrar er, jag blir fan galen på hur arroganta ni är! AAAAAH
  • Anonym (Seventeen)
    Anonym (( har både mun och könsherpes)) skrev 2018-04-03 19:52:03 följande:

Tack för ett så utförligt svar och tips :) Skönt att det läkt fort på dig och att du slipper framtida utbrott. Vissa får bara ett utbrott och aldrig mer men man kommer alltid vara smittbärare eftersom vi har viruset i kroppen. Jag äter också relativt sunt, men ibland blir det tex godis på helgerna, men jag har nog inte ätit choklad på över 2 år, inget jag saknar heller faktiskt hehe :) Bör bli bättre på att röra mig:) Ridsport är dock svårt bär jag har utbrott. Blir orolig att det ska bryta ut när jag får min mens. ( äter p piller men valde att skjuta upp mensen genom att inte göra uppehåll) då jag var på skidsemester förra veckan. Vill inte äta valaciklovir dagligen då jag inte tror det är bra för kroppen generellt. Vill bli stark utan att ta ngt som tycker tillbaka viruset. Vad bra att din mamma har koll på kommande eventuellt vaccin, det ger hopp! Vet att Genocea ( amerikansk läkemedelsbolag) var i sina senare studier men tyvärr lade projektet ned, Gen003 hette deras kandidat. Skicka gärna källan :)

Mina utbrott kommer i princip alltid på samma ställe, dvs på kanten av den inre blygdläppen. Blir först rött, sedan hinner jag knappt märka blåsor, men det blir väldigt svullet och ser inte klokt ut, så slutar det med skorpa/ skorpor. Är extremt noga med hygien ( alltid varit) och tvättar med Deodoc intimtvål, smörjer in då och då bör jagcwj har besvär med olivolja som jag köpte en sådant liten flaska av i affären. Skippar intimolja spaden innehåller 100 procent mineralolja vilket är dåligt. Sover alltid utan trosor ( bra att lufta) och brukar när jag kommer hem från arbetet lufta underlivet genom att ha mysberallor. Förr solade jag mycket men det vågar jag inte längre.

Har ej smittat vad jag vet eftersom ingen( 2 st) fått utbrott, men de kan ju vara smittbärare.

Min största önskan är att ett vaccin för oss drabbade kommer så fort som möjligt så man kan återfå sitt liv utan att oroa sig för utbrott och känna att det begränsar ens liv som jag känner.

Blev glad av ditt inlägg :)

Vad skönt att du blev glad av mitt inlägg! Det är det jag vill bidra med till de som är smittade, jag vill inte att någon ska behöva känna det som att livet är över eller som att man plöstligt inte är sig själv längre. För man är precis samma människa som innan, och man förtjänar att bli behandlad som det också. Man förtjänar respekt och empati, precis som alla andra.

Ang. vaccin kan du kolla upp en hemsida som heter ?Rational Vaccines!? De jobbar stenhårt på detta, genomför tester du kan skriva upp dig som frivillig på om du skulle vilja samt har superbra kontaktpersoner du kan höra av dig till med frågor om det skulle vara så, skriv till dem på fb!
  • Anonym (Seventeen)
    Anonym (( har både mun och könsherpes)) skrev 2018-04-04 21:37:27 följande:

När du skriver sådär verkar det som att du tror att mönniskor som har fått otur och få herpes i underlivet ligger runt. Det kan vara som så att du har haft sex med endast 2 personer och olyckligtvis blev du smittad. Man behöver alltså inte legat med massor personer!

Var glad om du slipper detta, för det är oerhört påfrestande att leva med( iaf för mig) och jag har aldrig legat runt med massor personer.

Det är ofarligt, men jobbigt.

Precis så. Man kan träffa en partner, vänta med sex, gå och testa sig tillsammans, få beskedet att det är fritt fram och fortfarande smittas eftersom herpes inte visar sig på standardtester. Man kan även ha ett ONS och använda kondom, men personen i fråga har utslag någon annanstans som gör att man ändå blir smittad. Eller få oralsex av sin partner, som inte vet att den har ett munsår på gång, och därmed smittas. Möjligheterna är oändliga!
  • Anonym (Använd Kondom!)

Okej så eftersom var tredje person har är det okej att själv drabbas och eventuellt föra smittan vidare

• Anonym (Seventeen)
    Anonym (Använd Kondom!) skrev 2018-04-08 00:16:44 följande:

Okej så eftersom var tredje person har är det okej att själv drabbas och eventuellt föra smittan vidare

Det jag menar är att: Eftersom var tredje person har det är det jävligt svårt att inte drabbas, och det är egentligen slumpen som avgör eftersom kondom inte skyddar. Man kan därav inte skuldbelägga alla med herpes med argumentet att de varit oförsiktiga.

Låt oss ta en titt på det: Det är 30% chans att du själv har det, om du legat med en enda person i ditt liv borde du gå och tvinga dig till ett blodprov av din husläkare typ nu, för att försäkra dig om att du själv inte bär på det asymptomatiskt (som 80% utav smittade har) och sitter här som världens största fån. Har du det inte redan skulle jag därefter föreslå att du lever resten av ditt liv i celibat eftersom kondom inte skyddar. Alternativt tvingar alla eventuella partners att också tvinga sig till ett blodprov utav sina läkare, fast det ger ju i och för sig inte heller helt säkra resultat eftersom det inte alltid syns i blodet. Så, vill du vara helt säker blir det ju celibat då. Därefter måste du utesluta alla med munherpes också, eftersom 50% utav fall av herpes på könet egentligen är munherpes som letat sig dit. Okej, så där har vi uteslutit 80% utav befolkningen. Har du själv munherpes redan blir det ju jobbigt då, eftersom då kan du smitta din partner och därefter kan den smitta dig till underlivet. Och dessutom kan du smitta din partner till underlivet om du har munherpes, och det verkade du ju inte tycka var okej. Så återigen, vill du leva som du lär, då blir det inte så mycket ligga, eller kyssa. Inget alls faktiskt.

Tack snälla för svar! Du har så mycket rätt under di skriver. Så ung och så mogen och klok, hurra för det! Jag hoppas jag inte får fler utbrott. Ska kolla upp sidan ASAP ??

• Anonym (Seventeen)
    Anonym (( har både mun och könsherpes)) skrev 2018-04-08 14:06:02 följande:

Tack snälla för svar! Du har så mycket rätt under di skriver. Så ung och så mogen och klok, hurra för det! Jag hoppas jag inte får fler utbrott. Ska kolla upp sidan ASAP ??

Tack själv, vad snäll du är! Gör det, där finner du ännu mer stöd och möjligheter!Skrattande

Har kollat nu ??Se håller på med sin hemsida, men såg pp Facebook. Åh vad jag vill ha ett botemedel NU. Så länge man inte har utbrott så är livet? frid och fröjd? men jag vågar inte slarva med tex sömn, dricka massor alkohol och allmänt osunt levene, men såklart orkar man inte vara strikt hela tiden. Ätit lite godis i helgen och druckit lite vin så hoppas inte detta triggar. Har några p piller lvar sedan blödning och detta är jag rädd över att det ska blomma ut då...

tack återigen för tipset!

Får du inte besvär i underlivet? Eller på skinkan? Tog de prov på dig så de kunde påvisa typ 1 eller 2?

Jag har typ 2... den värsta sorten

Kram!

• Anonym (Seventeen)
    Anonym (( har både mun och könsherpes)) skrev 2018-04-08 22:38:07 följande:

Har kollat nu ??Se håller på med sin hemsida, men såg pp Facebook. Åh vad jag vill ha ett botemedel NU. Så länge man inte har utbrott så är livet? frid och fröjd? men jag vågar inte slarva med tex sömn, dricka massor alkohol och allmänt osunt levene, men såklart orkar man inte vara strikt hela tiden. Ätit lite godis i helgen och druckit lite vin så hoppas inte detta triggar. Har några p piller lvar sedan blödning och detta är jag rädd över att det ska blomma ut då...

tack återigen för tipset!

Får du inte besvär i underlivet? Eller på skinkan? Tog de prov på dig så de kunde påvisa typ 1 eller 2?

Jag har typ 2... den värsta sorten

Kram!

Åh, okej! Ja just det, hemsidan var under ombyggnation. Jag vet iallafall sen senast sidan var aktiv, att när Rational Vaccines testar ett terapeutiskt vaccin (typ som botemedel; reducerade utbrott och i princip eliminerad smittorisk) så kan man anmäla sig som frivillig testperson. Då skulle du få tillgång till vaccinet inom en väldigt snar framtid, så det kan ju vara värt för dig att kolla upp! Jag vet inte när nästa testperiod är, men det brukar ligga någon per år iallafall. Men eftersom hemsidan inte är aktiv föreslår jag att du skriver till dem på FB och frågar! :)

Nu är de ju fortfarande i en testfas, så det finns större risker och mindre att lova än vid ett färdigställt vaccin, men samtidigt är risken liten för komplikationer under så kontrollerade testformer som man för idag. Du kan även söka på lite info kring dem innan du bestämmer dig för att anmäla dig till nästa testperiod, så att du får se vad kritikerna har att säga. Jag personligen tycker iallafall att utvecklarna verkar vara riktiga eldsjälar, som verkligen har människors bästa i åtanke och jag hoppas att deras vaccin godkänns och släpps på marknaden

Jag tog ett blodprov i början av min relation med min pojkvän, men då hade jag inte blivit smittad än och det visade bara på HSV-1, vilket jag har på munnen sen innan. Sedan dess har jag inte tagit något blodprov eftersom mitt primärutbrott gjorde det så uppenbart att det var herpes, och då min pojkvän haft såpass frekventa utbrott själv är det med största sannolikhet HSV-2 han smittat mig med, även om det inte gett alls lika starka symptom hos mig. I vilket fall har jag haft två skov på ena skinkan, väldigt milda.

Jag har dock min husläkare att gå till om jag skulle vilja ta blodprov för att fastställa vilken typ det är, men hon och jag hade liksom hela diskussionen kring herpes med varandra innan jag blev smittad eftersom jag ju visste att min pojkvän hade det. Så när symptomen väl kom var jag liksom beredd och förstod vad som hände. Som sagt, troligtvis är det typ 2, men i vilket fall skulle inte vilken typ jag har förändra situationen särskilt mycket, jag har fortfarande demhär symptomen och jag har fortfarande herpes i mitt underliv. Men skönt nog för mig har jag kommit tillfreds med det ganska väl och jobbar nu mest på att återvinna mitt självförtroende. Tyvärr vet jag dock att inte alla tar sig så långt pga bristande stöd eller kunskap, så därför startade jag denna tråden! 
  • Anonym (Herpules)
    Anonym (Använd Kondom!) skrev 2018-04-04 13:42:02 följande:

Ja, det kan hjälpa men mot munsår?

Plus det finns smittorisk från HELA kroppen för vissa, ska vi läsa in oss i ett skåp kanske?

Tack för ett utförligt och innehållsrikt svar:)

Vet du några andra som berättat att de har herpes i underlivet? ( munsår har ju de flesta) jag har förresten en liten apparat som heter Virulite som jag använder mot munsår. Det är ljusterapi. Man håller den emot om tex känner ett utbrott är påväg och det tar 4 minuter. Den är mycket populär utomlands och FDA godkänd. Jag köpte den iaf. Har den med mig i resväskan om tex känner pirrningsr:) Den hjälper alltså immunförsvaret att stå emot angrepp genom att ljuset/ lasern stimulerar.

Köpte den på ehudvård på nätet.

Hämtade ut en förpackning valaciklovir att ha hemma i skåpet/ någon karta i handväskan för det känns ? skönt? men drömmen är att det ska kunna lanseras ett terapeutiskt vaccin inom en anar framtid. Vad jag förstått det det svårt med virus och enklare med bakteriesjukdomssr och många vaccinförsök har misslyckats. Gen 003 var ett vaccin som testades i fas II studier men det lades ner i höstas.

Jag har aldrig haft någon könssjukdom tidigsre och som du skrivit, inget det testas av på tex ungdomsmottagningar. Många läkare ser på herpes sömnen trivial åkomma men de har ingen aning om hur fysiskt och psykiskt påfrestande det är att leva med vetskapen om att utbrott kan ploppa upp när som helst. Det kan ju vara farligt med en aktiv infektion vid förlossning eller att bli smittad under graviditet, inte annars, då mest besvärligt.

Jag kan tex inte ha vilka byxor på mig jag vill vid utbrott, det för helt enkelt för int vid tryck. Brukar alltid lufta underlivet och sover utan trosor ( borde alls göra) och använder intimolja/ tvål. Alltid noga med hygien och det känns jävligt jobbigt att jag åkte på denna åkomma som varit ordentlig hela livet och så bet jag andra som ej har detta som legat runt etc. Livet är inte rättvist med det vet väl förvisso alla.

Jag hoppas du får en trevlig dag. Dags för att gå upp här och duscha.

Himla bra tråd :)

Svar på tråden Varför stigmat?