Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

    Vad är en bra lön?

    Anonym (ta det lugnt) skrev 2018-03-30 21:54:58 följande:

    Nja, din kalkyl är inte helt ok. Bil för 3000? Kostar den inget att köpa? Bara värdeminskning blir oftast några 1000/mån. Biltullar? Parkeringsplats i en stad kostar runt 1500. Den andra vuxna behöver kollektivtrafikkort för att ta sig till jobbet.

    Mat till en familj för 4000? Det räcker typ till de vuxnas luncher..

    5000/mån för en familj till telefoner, bredband, el, försäkringar, kläder, skor, hygienartiklar, presenter/julklappar, kalas, fackavgift, semesterresor, utflykter, hobbies, glasögon, barnens aktiviteter, elektonik, möbler/inredning, frisör, tandläkare, dagis/fritids, kaffe på stan och så vidare? Tror inte det.

    Jag kan hålla med om att man bör klara en familj på 40000 netto, men tror inte att man kan lägga undar 15000/mån utan att göra ganska stora uppoffringar.

    Familjevilla utanför en stad kostar runt 7000000, och då brukar det finnas renoveringsbehov. Rimlig kontantinsats blir då minst 1, 5 miljon. Även om du sparar 10000/mån hinner priserna stiga fortare än du sparar.


    Sju mille är väl enbart normalt kring sthlm och möjligen delvis Göteborg? Det är väl knappast normalpris på en villa utanför städer utan möjligtvis i högst två städer i Sverige.

    I övriga Sverige bygger du en villa med hög standard för de pengarna.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-30 21:32:16 följande:

    Jag tycker att en bra lön får ställas mot jämnåriga med samma utbildningsnivå. Jag som tandläkare tjänar ju mindre än jämnåriga ingenjörer, men mer än jämnåriga lärare med lika många års erfarenhet.


    Vad tjänar du som tandläkare då?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-30 22:16:12 följande:

    36000kr. Har varit klar i 4 år. Började med 30000kr, så hittills har jag haft den utveckling jag kan önska. Vet dock att set skiljer sig mycket åt mellan olika regioner/kommuner. Finns ju förskollärare som går in på 30000kr storstäderna...


    Ja det handlar väl som oftast om utbud och efterfrågan, min sambo har inte ens 27 000 som fskl efter 9 år. Jag har 43 500 efter 4,5 år som ingenjör.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-30 22:37:27 följande:

    Ja, det är inte rättvist alla gånger, antar att din arbetsmiljö är sjukt mycket härligare än hennes också


    Ja verkligen, skulle vi värderas efter mängden slit på jobbet skulle det vara omvänt och mer därtill.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Fennyxx skrev 2018-03-30 22:50:52 följande:

    Eller så handlar det om den allmänt låga viljan att betala kvinnor i offentlig sektor. Det är stor brist på både förskollärare och sjuksköterskor, men lönerna fortsätter att vara så låga att kombinationen med dålig arbetsmiljö gör att man håller på att få i alla fall sjukvården att totalkollapsa.


    Jag tänkte mer på att i vissa städer får man 30 000:- och mer i ingångslön som fskl medans min sambo inte nått det på nio år.

    Där styr tillgång och efterfrågan att lönen blir hög (högre). Att de är dåligt betalt i dessa yrken är jag fullt medveten om även om det börjar gå till sig på vissa ställen, arbetsmiljön är dock ett mycket större problem som bara verkar bli sämre.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-30 22:48:55 följande:

    Du får ta chansen att hugga i med hemarbetet!


    Jo då så har det alltid varit, vi har stort hus och tomt och min sambo får antagligen utslag av kroppsarbete. Något måste det vara iaf...

    Vi har den snörikaste vintern på 30 år och jag tror inte ens hon sopat av bron i år, så här är arbetsmiljön rätt ok för henne
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-31 09:35:59 följande:

    Men varför är du inte nöjd? Du har ju en väldigt hög lön! Kommer ditt liv ändras till det bättre med högre lön?


    Nöjer man sig tappar man en del av drivet (tycker jag).
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-31 10:12:05 följande:

    Vilket driv? Att göra sitt bästa?

    Jag är glad att jag fått relativt andra mitt yrke fina löneökningar


    Jag tycker att mål för mig framåt och för att öka sin lön räcker ofta inte att göra ditt bästa utan du måste göra mer än din roll kräver. Även om det säkert kan ingå i din definition i att göra sitt bästa.

    Mitt mål är 50 000/mån innan jag är 40 och för att nå det krävs det en viss strategi. Jag har hittills fått upp lönen 36% sedan examen juni -13. Men har 6500:- kvar till målet och knappt fyra år. Jag ligger högt sett till min utbildning, roll och erfarenhet, skulle jag nöja mig skulle min arbetsgivare gärna bara ge mig 2% varje år då jag redan tjänar för mycket sett till kollegor på samma nivå.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-31 10:12:05 följande:

    Vilket driv? Att göra sitt bästa?

    Jag är glad att jag fått relativt andra mitt yrke fina löneökningar


    Jag tycker att mål för mig framåt och för att öka sin lön räcker ofta inte att göra ditt bästa utan du måste göra mer än din roll kräver. Även om det säkert kan ingå i din definition i att göra sitt bästa.

    Mitt mål är 50 000/mån innan jag är 40 och för att nå det krävs det en viss strategi. Jag har hittills fått upp lönen 36% sedan examen juni -13. Men har 6500:- kvar till målet och knappt fyra år. Jag ligger högt sett till min utbildning, roll och erfarenhet, skulle jag nöja mig skulle min arbetsgivare gärna bara ge mig 2% varje år då jag redan tjänar för mycket sett till kollegor på samma nivå.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Klarar oss bra) skrev 2018-04-04 22:12:51 följande:

    Det har gått bra för oss båda i yrkeslivet vilket gjort att vi tagit oss till bra positioner. Dock helt olika typer av jobb med olika typ av ansvar.
    Jag arbetar med kommunikation på ett börsnoterat bolag och min man är VD på ett företag. Han har utöver ledarskapet en speciell kompetens som gör att han passar väldigt bra i vissa roller - därav att han tjänar väldigt bra. Jag tjänar 62 000/mån. Min man tjänar cirka 200 000/månaden - det är en ovanligt bra inkomst.

    Jag kommer själv från ganska enkla förhållanden och det gör även min man. Vi lever inte överdrivet extravagant idag i vardagen men snålar inte  heller. Vardagen är ju vardag för alla familjer ändå och man vill inte äta hummer varje dag. Sedan har vi ju möjlighet att göra i princip vad vi vill när vi är lediga.

    Men jag märkte en skillnad när vi började komma upp i lön båda två. När jag hade runt 35 000 och han runt 70 000 började  vi känna att vi kunde göra precis vad vi ville (äta ute när vi kände för det, köpa de kläder och varor vi ville utan att tänka på priset) och ändå lägga undan en bra peng varje månad.

    Så en inkomst på runt 100 000 i hushållet (på två alltså) tror jag räknar som en bra. Sedan är ju det här med pengar väldigt relativt - finns många som har mycket mer än vi och inte skulle anse att vi har mycket pengar. Men det finns också oerhört många som har mycket mindre. Allt handlar om vilken standard man eftersträvar.


    Fett! Ni får väl ut 130 000-135 000:- antar jag? Hur mycket lägger ni på hög varje månad? Det är väl som för alla andra att kostnaderna drar iväg med mer pengar in men det måste ju nästan vara svårt att bränna så mycket pengar. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Bind) skrev 2018-04-06 10:27:23 följande:
    Äh se det från den ljuda sidan. Man har ändå inte tid att bränna pengar när man har barn ;)
    Har man inte?..............Det har jag aldrig märkt av, snarare ett svart hål att skaffa barn
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Bind) skrev 2018-04-06 10:33:34 följande:
    Jag har sällan tid att köpa allt som är nödvändigt, så det blir en del ofrivilligt sparande :) Men jag har aldrig varit någon storshoppare förstås. Kanske blir det annorlunda sedan med barn i skolåldern.
    Större bilar, hus, barnvagnar, semestrar, tv-spel, kläder som dom hela tiden växer ur, studsmattor och fan och hans moster tillkommer ju
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Klarar oss bra) skrev 2018-04-09 22:51:16 följande:

    Rätt räknat - det är därikring. Det går nog att ?bränna? om man skaffar sig de vanorna. Vi lägger undan cirka 50 000- 60 000 i långsiktiga sparformer direkt varje månad.

    Hur lever vi? Vi bor i ett hus, har bil och båt. Vi äter bra och ute när vi känner för det. Vi äter lunch ute båda två, har en del hushållstjänster som städ, hjälp i trädgård emellanåt osv. När det kommer till kläder handlat vi det vi vill - lite dyrare kläder. Vi har två barn så utöver de 50? så lägger vi undan till dem varje månad. Vi lägger en stor del av pengarna på resor och aktiviteter med barnen sen bjuder vi ofta med andra familjemedlemmar på resor också som vi då står för. De har inte samma utrymme som vi. Vi bjuder ofta hem vänner och andra och gillar att ställa till med fest. Vi vet att vi har mer än de flesta av våra vänner och bjuder gärna när tillfälle ges.


    Låter som ni använder pengarna väl, kul att höra tack för svar
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (lisa 2) skrev 2018-06-04 19:28:50 följande:

    Jag tjänar 32 som civilingenjör efter 4 år i yrket...

    Man valde nog fel inriktning (en med hög konkurrens om jobben).


    Eller bara fel arbetsgivare? Jag gick ut hög.ing 2013 och har 44 tkr, fick 32 tkr i ingångslön. Har du inte bytt jobb är det dags om du vill få upp lönen. Jag fick 20% mer vid byte.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (lisa 2) skrev 2018-06-05 00:05:56 följande:

    Jag har bytt jobb, gick ner i lön för att få just detta jobbet. Som sagt smal nisch med få arbetsgivare


    Ja det måste det vara, vilken bransch är det?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (lisa 2) skrev 2018-06-05 07:22:45 följande:

    Klimatmodellering.


    Okej ja det kan jag tänka mig är en liten bransch. Synd då den säkert ställer höga krav och är avancerad.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 10:25:14 följande:

    Finns det jobb där?


    Så länge det finns internet så finns det jobb, jag har sedan 2013 haft två olika arbetsgivare där det i stort sett inte alls spelar någon roll var jag bor så länge jag har uppkoppling.

    Att sitta fast geografiskt har spelat ut sin roll till stor del som tjänsteman åtminstone. Mest effektivt är ju att sitta hemma egentligen, ingen restid och iaf jag tar sällan rast när jag sitter hemma. På kontoret i sthlm är det tomt före nio och efter tre är det knappt någon kvar, när de jobbar vetetusan...
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 14:05:39 följande:

    Absolut. Förutsatt att fjärrförvaltning av IT-system eller annat att utföra uppkopplad är huvudsysselsättningen.


    Jag jobbar som projektledare inom kraftindustrin, funkar utmärkt utan att för den sakens skull vara på kontoret. Mina projekt är ändå inte i närheten, detsamma gäller ju för många tjänstemän om man inte är inom tillverkande industri.

    Det du förvaltar/ansvarar för ligger ju ofta ändå inte där du sitter. Vi har ekonomifolk/chefer/administratörer/osv utspridda över många orter, det spelar inte så stor roll. Skype löser mycket och det bokas mindre möten i onödan än på en fysisk plats där man sitter av halva dagar i meningslösa möten. Sen får man ju fördelen av att du kan erbjuda rätt folk jobb utan att de behöver flytta.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 14:05:39 följande:

    Absolut. Förutsatt att fjärrförvaltning av IT-system eller annat att utföra uppkopplad är huvudsysselsättningen.


    Kan Sandvik ha huvudkontor i Stockholm kan de flesta jobba på distans..
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 15:07:09 följande:
    Stilla dig. Jag håller ju med dig :)

    Jag är lugn 58 i puls enligt klockan..  


     


    Vill bara förmedla för de som antagligen inte vet att du kan arbeta på distans även om du inte "jobbar med data". 


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vad är en bra lön?