• Lijnah120

Ångest över att börja jobba heltid

Jag ska börja jobba i juni när min son är 1 år och två veckor ungefär. Pappan ska vara hemma till slutet av augusti då vi enligt planeringen ska skola in sonen. Han är då 15 månader. Jag har en tjänst som kräver att jag jobbar heltid. Det är mycket att göra och jag kommer inte klara av att göra mitt jobb på mindre än en heltidstjänst. Nu när min föräldraledighet börjar lida mot sitt slut känner jag enormt stor ångest. Att jag inte ska få träffa min son alls lika mycket värker nästan i mammahjärtat.  Att han ska börja gå heltid på förskola känns inte heller jättekul när han är så "liten".

Samtidigt vet jag att jag har rätt enligt lagen att gå ner i tid men jag kan inteheller med att göraså mot tjejen jag jobbar med vilket skulle resultera i att hon skulle få göra mitt jobb, det jag inte hinner med.

Jag kan inte förlänga min föräldraledighet heller då min vikarie är gravid och ska i princip ha bebis när jag kommer tillbaka i sommar. Åh ångest!! 

Ge mig gärna tips och tankar och idéer hur jag kan göra eller om jag bara ska gilla läget som det är.

• Svar på tråden Ångest över att börja jobba heltid
  • Sisisisi

Pappan kan väl jobba deltid då så slipper iaf barnet gå heltid på förskolan. Kan ni lägga era arbetstider så en kan lämna sent och en kan hämta tidigt? Kan du jobba hemifrån så kan du ju hämta tidigt och jobba lite mer när barnet har somnat.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Trippelmamma76

Håller med här. Och dessutom så är det ju snällt mot din kollega att inte lämpa över på henne, men finns det ingen chef somkan styra upp saker och ting? F ö så anser ju jag att ansvaret och skyldigheterna man har gentemot sitt barn vida överstiger det mot en kollega... som du ju kanske inte kommer jobba så länge till ihop med och inte alls känner längre om ett par år? Dessutom så är det ju lika bra att du räknar med att barnet troligen (som de flesta andra ettåringar som börjar på förskola) kommer att vara hemma sjuk ca halva tiden... och heltid på förskola (eller ännu mer?)är ju oerhört tufft för någon som är så liten.

Jag hade valt att båda jobbar deltid, saxar tider så gott det går (lämna sent/hämta tidigt) eller helt enkelt bytt jobb om det inte är fullständigt omöjligt. Själv har jag gjort allt det där. Samtidigt.

Sisisisi skrev 2018-04-02 17:09:33 följande:

Pappan kan väl jobba deltid då så slipper iaf barnet gå heltid på förskolan. Kan ni lägga era arbetstider så en kan lämna sent och en kan hämta tidigt? Kan du jobba hemifrån så kan du ju hämta tidigt och jobba lite mer när barnet har somnat.

• legomum

Hade tänkt mer på mitt barn än en gravid vikarie.

Jag tog beslutet av att vara hemma på heltid med mina barn. Det är så kort tid innan skolan startar och jobb är jag inte orolig för finns ju massor.

• Alexi

Men du skriver bara om dittjobb, varför ska pappan jobba heltid och varför ska pappan börja jobba redan i augusti? Varför är han inte hemma under hösten också?

Svar på tråden Ångest över att börja jobba heltid