• Anonym (Jag)

Inneboende som bjuder hem folk

Är det skäl för uppsägning om den inneboende bjuder hem folk utan att ha checkat med oss först?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

• Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk
  • Meebo

Tvärtemot nästan alla andra i tråden så ser jag absolut INGET fel med vad TS har gjort och skulle ha älskat att ha samma upplägg när jag studerade.
    Att avsätta endast 2 timmar per dag åt att hämta någons barn och hjälpa till med superlätta lågstadieläxor mot att få GRATIS mat, GRATIS boende OCH få behålla HELA csn själv till studiematerial, busskort, sparande och nöjen låter som rena rama lyxen när enda regeln verkar vara en sån enkel sak som att säga till innan man tar hem någon och att de inte går över hela huset/lägenheten...

• Anonym (Vampyrina)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 16:38:45 följande:
    Ja men eftersom ni inte vet alla detaljer kring dealen så håller jag inte med. De flesta hade slängt ut en om man inte kan betala.
    Hade hon skött sig hade vi antagligen inte varit lika noga med att säga till innan längre, men eftersom hon upprepade gånger både bjudit hem utan att fråga och låtit dem vara i övriga huset så har hon inte fått det.
    Säg upp dealen med henne då!
    Prata med henne och hör efter hur lång tid hon behöver innan hon kan flytta ut.
    Hon kanske kan flytta hem till sina föräldrar redan imorgon?
  • sebbe420
    Meebo skrev 2018-04-06 18:34:43 följande:

Tvärtemot nästan alla andra i tråden så ser jag absolut INGET fel med vad TS har gjort och skulle ha älskat att ha samma upplägg när jag studerade.
    Att avsätta endast 2 timmar per dag åt att hämta någons barn och hjälpa till med superlätta lågstadieläxor mot att få GRATIS mat, GRATIS boende OCH få behålla HELA csn själv till studiematerial, busskort, sparande och nöjen låter som rena rama lyxen när enda regeln verkar vara en sån enkel sak som att säga till innan man tar hem någon och att de inte går över hela huset/lägenheten...

Instämmer. Det är konstigt att TS får så mycket motstånd i tråden. Men folk tänker väl bara inneboende = synd om, utsatt, men har rättigheter

Nja. När man bor inneboende utan kontrakt och utan att betala hyra så får man vackert följa de regler som finns. Upplägget har varit generöst nog.
  • Anonym (visst)
    SysterY skrev 2018-04-06 16:32:42 följande:
    Så avhys henne då. Vad är problemet?

Hun bryter mot de relger/avtalet er emellan åtskilliga gånger. Ni har tröttnat. Säg upp henne/avhys henne istället dör att sitta och älta det fram och tillbaka på familjeliv.
    Jag får nog hålla med. Du är inte nöjd med hur det fungerar och har inte anledning att tro att det ska ändra sig. Så säg upp henne och lös barnpassningen på annat sätt. Eller acceptera hennes besökare om du tycker det överväger att hon hämtar barnen fem dagar i veckan. Oavsett, bestäm dig.
    Detta är inte komplicerat. Enda anledningen att det upplevs krångligt är att ni inte har något uttalat/skrivet kontrakt på boendet utan att det är knutet till det 25%-iga svarta barnflickejobbet.
  • sebbe420
    Anonym (Vampyrina) skrev 2018-04-06 18:33:48 följande:
    Det här stämmer ju inte med det du skrev förut om att du bara vlile hjälpa henne och hitta något hon kunde göra mot att få mat och husrum. Ni behövde ju ingen barnflicka egentligen... Men nu visar det sig att ni hade en annons ute? Du verkar inte vara ärlig.
    De annonserade att de hade ett ledigt rum, inte att de sökte en barnflicka.
  • Anonym (visst)
    sebbe420 skrev 2018-04-06 18:42:36 följande:
    Instämmer. Det är konstigt att TS får så mycket motstånd i tråden. Men folk tänker väl bara inneboende = synd om, utsatt, men har rättigheter

Nja. När man bor inneboende utan kontrakt och utan att betala hyra så får man vackert följa de regler som finns. Upplägget har varit generöst nog.
    För egen del tycker jag gott TS kan säga åt tjejen att flytta om hon inte följer premisserna för att bo där.
    Jag störs mest av TS många försök att framställa det som generositet att tjejen fått bo där "gratis". Utifrån sett är det en enkel affärstransaktion, en motprestation för arbete på kvartsfart i familjen, även om TS gör allt för att inte kalla det arbete att en utomstående passar hennes barn.
  • OupaOupa

TS jag förstår dig. Jag var inneboende på liknande sätt när jag pluggade första året fast utan hämtning av barn. Fanns inte på min karta att bjuda hem vänner utan att fråga först.

Ge henne en sista varning och säg att nästa gång det händer så åker hon ut. Om du tycker detär jobbigt så be din man.

Om hon är släkt så prata med hennes familj om varningen och ev. konsekvenser.

Lycka till!

• Anonym (Abb)
    Anonym (Vampyrina) skrev 2018-04-06 18:29:19 följande:

Har hon aldrig föreläsningar mellan 14-16? Hur fungerar det? Får du inte dåligt samvete att hon inte kan gå på alla föreläsningar, men ändå inte får betalt?

Haha vad har Ts med det att göra. Är ju tjejens problem, hon är ju inte tvingad att bo hos Ts. Dessutom klarade t ex jag själv studier trots att jag knappt gick på några föreläsningar, så det behöver inte ens vara ett problem. Dessutom läggs de ofta upp på nätet m.m.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vampyrina) skrev 2018-04-06 18:33:48 följande:

Det här stämmer ju inte med det du skrev förut om att du bara vlile hjälpa henne och hitta något hon kunde göra mot att få mat och husrum. Ni behövde ju ingen barnflicka egentligen... Men nu visar det sig att ni hade en annons ute? Du verkar inte vara ärlig.

Hon hade sökt och tackat ja till rummet trots att hon inte hade råd, vilket vi fick veta först efteråt. Det kändes elakt att sparka ut henne när hon redan hade det jobbigt så vi kom på ett sätt för henne att ändå bo kvar.

Det är på intet sätt annorlunda mot vad jag sa från början. Hur är det relevant att vi hade rummet på annons? Vi hade inte behövt hjälpa henne.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vampyrina) skrev 2018-04-06 18:29:19 följande:

Har hon aldrig föreläsningar mellan 14-16? Hur fungerar det? Får du inte dåligt samvete att hon inte kan gå på alla föreläsningar, men ändå inte får betalt?

Det har hänt en enda gång och då gick hon på det såklart. Varför hakar du upp dig på att hon inte får betalt i pengar? Hon bor och äter gratis.
Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk