• Anonym (Jag)

Inneboende som bjuder hem folk

Är det skäl för uppsägning om den inneboende bjuder hem folk utan att ha checkat med oss först?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

• Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk
  • SysterY
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 15:33:54 följande:

Nej vi har inget behov av barnflicka egentligen, de kan stanna lite längre på fritids bara.

Om jag låter osympatisk så är det för att jag dels är trött på hennes attityd och på att behöva försvara mig om och om igen mot folk som har en helt felaktig bild av oss.

Vi har hyrt ut till studenter i omgångar tidigare och ingen har haft problem med att checka av med oss innan de tar hem folk och de har hållit sig till sitt rum, medan hon som är här nu verkar tro att gästerna får röra sig överallt.

Så avhys henne då. Vad är problemet?

Hun bryter mot de relger/avtalet er emellan åtskilliga gånger. Ni har tröttnat. Säg upp henne/avhys henne istället dör att sitta och älta det fram och tillbaka på familjeliv.
  • Bibbidi
    Anonym (Abb) skrev 2018-04-06 16:04:17 följande:
    Vad gör hon fel med menar du?
    Väldigt många i tråden tycker exc inte att ts kan ha sådana krav på tjejen, att hon inte får bjuda hem folk utan måste alltid fråga först exc.
  • Anonym (Jag)
    MajaMaria79 skrev 2018-04-06 16:23:26 följande:

Nu har jag läst hela tråden.

Mitt problem med det hela är främst att du nervärderar hennes arbetsinsats. Du påtalar att det inte är något ?jobb? och att det är mest att umgås lite med barnen. Jag skulle säga att den största insatsen är att hon har vareviga vardag uppbokad. Då hon ska hämta någon annans barn och ta dem hem. Klart att du skulle gjort det annars, men det är dina barn. Hon måste planera så att hon varje eftermiddag är ledig just den tiden och Kan hämta på utsatt tid.

Nog är det ett jobb alltid

Jag underskattar inte henne, men jag överakattar inte hennes insats heller. Vi var väldigt generösa mot henne.
  • Anonym (Jag)
    Bibbidi skrev 2018-04-06 16:33:21 följande:

Väldigt många i tråden tycker exc inte att ts kan ha sådana krav på tjejen, att hon inte får bjuda hem folk utan måste alltid fråga först exc.

Ja men eftersom ni inte vet alla detaljer kring dealen så håller jag inte med. De flesta hade slängt ut en om man inte kan betala.

Hade hon skött sig hade vi antagligen inte varit lika noga med att säga till innan längre, men eftersom hon upprepade gånger både bjudit hem utan att fråga och låtit dem vara i övriga huset så har hon inte fått det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 16:17:50 följande:

Det som gjorde att hon inte kunde betala då är löst sen flera månader, men vi fortsatte ändå på samma för underlätta för henne.

Det kanske är dags att ändra på upplägget nu då. Hon börjar betala er, men först skriver ni ett tydligt kontrakt där ni tex har rätt att säga upp henne inom tex 3 veckor om hon inte lyder regeln om besök. Hon får också börja betala för mat, och barnen får gå ett par timmar längre på fritids varje dag.
  • Anonym (Abb)
    Pope Joan II skrev 2018-04-06 16:52:35 följande:

Du tycks inte förstå att tjänster och gentjänster är reglerade i lag när det handlar om den där sortens överenskommelser.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/bytatjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Tycker det är lite luddigt. Räknas att ha någon inneboende hos sig som en "tjänst"? De tar exemplet att en snickare och tandläkare byter tjänster och att det då är skattepliktigt. Vilket såklart låter rimligt. Annars kunde ju hela samhället bara bestått av tjänster och gentjänster.

Att vara barnflicka är en tjänst som TS får, men kan man säga att det är en "tjänst" som barnflickan får när hon har gratis husrum och logi. Vilken "tjänst" utför TS år barnflickan?

Det är genuina funderingar alltså.
  • Anonym (Abb)
    Bibbidi skrev 2018-04-06 16:33:21 följande:

Okej. Svårt att bedöma.. Tänker om tjejen varit en riktig au-pair och fått lön till exempel. Om det då hade varit fel/olagligt av familjen att då ha regler med t ex att inte ta hem kompisar? Vet inte själv hur det funkar och om en familj kan ha såna regler.

Svårt att veta om man ska se situationen utifrån au-pair synvinkel eller som inneboende.

Som hyresvärd kan du ju sätta såna regler till en inneboende till exempel.
  • Anonym (Vampyrina)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 14:04:13 följande:
    Jag har redan sagt att hon är från en vanlig svensk medelklassfamilj.
    Hon hämtar dem vid 14 och vid 16 kommer jag hem. De är stora nog att sköta det mesta själva, så är inget barnvaktade. Hon ser bara till att de kommer hem, får i sig nåt att äta och att de gör läxorna.
    Och det är inget JOBB.
    Jag bestämmer inte över henne, hon är fri att göra vad hon vill dygnets övriga 22 timmar. Det enda vi inte vill är att hon drar hem gäster utan att stämma av med oss först.
    Har hon aldrig föreläsningar mellan 14-16? Hur fungerar det? Får du inte dåligt samvete att hon inte kan gå på alla föreläsningar, men ändå inte får betalt?
  • Anonym (Vampyrina)
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-06 14:52:52 följande:
    Både ja och nej. Hon svarade på vår annons och sen visade det sig att hon är dotter till mannens fd kollega och att hon varit med på några tillställningar med jobbet.
    Det här stämmer ju inte med det du skrev förut om att du bara vlile hjälpa henne och hitta något hon kunde göra mot att få mat och husrum. Ni behövde ju ingen barnflicka egentligen... Men nu visar det sig att ni hade en annons ute? Du verkar inte vara ärlig.
Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk