• Anonym (Ts)

Neka ledighet pga varit sjuk mycket?

Jag har varit sjuk mycket på sista tiden... Men jag skulle behöva vara ledig en dag för att lämna in min bil på service+byta däck. Frågan är om chefen kommer/kan neka det på grund av att jag varit sjuk så mycket senaste tiden? jag får väl beställa en tid en bit fram, men måste ju göras i April. Innan 15 kommer det dock inte bli gjort....

• Svar på tråden Neka ledighet pga varit sjuk mycket?
  • EnAnonumius
    Coccolina skrev 2018-04-05 13:47:55 följande:
    Att byta däck är faktiskt något som inte alla kan vissa bilar kan man inte göra det själv på hur som helst. Men dessutom så var det ju även service som skulle göras... 
    Vilka bilmärken rör det sig om?

Jag vet att det finns bilmärken som man måste lämna in för att byta lampa på bilen. Men DÄCK?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Nonym
    EnAnonumius skrev 2018-04-06 10:25:38 följande:

Jag vet att det finns bilmärken som man måste lämna in för att byta lampa på bilen. Men DÄCK?

Enda jag kunde komma på var väl MÖJLIGTVIS en äldre Rolls med aviggänga på ena sidan.. men någon annan anledning? Nä.. :-P
  • Coccolina
    Nonym skrev 2018-04-05 20:34:54 följande:
    Vilken bil menar du att man inte skulle kunna byta hjul på själv??? Måste vara det dummaste jag läst på MYCKET länge..

Service kan man göra själv också, så dåligt som ta tjänar så måste det vara en gammal bil = liten risk för att det skulle vara speciellt svårt...

Finns många nyare bilar där det krävs specialnycklar för att få loss hjulen och det är inte något som du kan klara av själv. Vissa krävs att man har hydrauldriven bultdragare för att kunna skruva upp och åt bultarna. Så så dumt är det inte även om du tror att alla bilar är något som vem som helst kan byta däck på.

När det kommer till Servicen så är inte alla tekniskt lagda, ganska så idiotiskt att tro att alla kan göra en sak bara för att du kan det, det om något är bland det dummaste jag läst på länge.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    EnAnonumius skrev 2018-04-06 10:25:38 följande:

Nonym skrev 2018-04-06 12:38:07 följande:
    Enda jag kunde komma på var väl MÖJLIGTVIS en äldre Rolls med aviggänga på ena sidan.. men någon annan anledning? Nä.. :-P

Som sagt vissa nyare bilar kräver special nycklar för att lossa däcken... Detta var iallafall vad flera personer har berättat för mig (bla min far som inte kunde byta på sin bil pga det jag är hopplös med bilar så fråga mig inte vad han har för något, stort nytt och svart är det jag vet om den :-P ). För mig är det ett icke problem, min bil kan jag byta däck på om det skulle krävas, iallafall behjälpligt. Men då jag inte är tekniskt lagd så låter jag verkstan göra det. Det är säkrare helt enkelt! 

• Anonym (...)
    Coccolina skrev 2018-04-06 12:53:57 följande:

Finns många nyare bilar där det krävs specialnycklar för att få loss hjulen och det är inte något som du kan klara av själv. Vissa krävs att man har hydrauldriven bultdragare för att kunna skruva upp och åt bultarna. Så så dumt är det inte även om du tror att alla bilar är något som vem som helst kan byta däck på.

När det kommer till Servicen så är inte alla tekniskt lagda, ganska så idiotiskt att tro att alla kan göra en sak bara för att du kan det, det om något är bland det dummaste jag läst på länge.... 

Specialnyckel har jag haft i flera år och det går utmärkt att fixa själv. Hydrauldriven bultdragare krävs bara om den använts för att dra åt bultarna, vilket man kan se till inte görs. Hur skulle man annars byta däck vid punktering? Ringa assistans direkt? Ja, jag inser att många gör så, men inte för att det inte går själv, utan för att man inte vill.
  • Losan
    Coccolina skrev 2018-04-06 12:58:02 följande:
    Nonym skrev 2018-04-06 12:38:07 följande:

Som sagt vissa nyare bilar kräver special nycklar för att lossa däcken... Detta var iallafall vad flera personer har berättat för mig (bla min far som inte kunde byta på sin bil pga det jag är hopplös med bilar så fråga mig inte vad han har för något, stort nytt och svart är det jag vet om den :-P ). För mig är det ett icke problem, min bil kan jag byta däck på om det skulle krävas, iallafall behjälpligt. Men då jag inte är tekniskt lagd så låter jag verkstan göra det. Det är säkrare helt enkelt! 

Om man nu inte är så tekniskt lagd kanske man ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig?
    Ibland sitter det låsbultar/muttrar för att förhindra att någon stjäl däcken/fälgarna. Framförallt på lite nyare bilar. Denna låsnyckel följer med bilen och kan användas utav alla som kan handskas med ett exempelvis fälgkors/mutterdragare. För övrigt så är en mutterdragare i en däckverkstad sällan hydraulisk.. den är med all sannolikhet tryckluftsdriven.
  • Coccolina
    Anonym (...) skrev 2018-04-06 13:09:16 följande:
    Specialnyckel har jag haft i flera år och det går utmärkt att fixa själv. Hydrauldriven bultdragare krävs bara om den använts för att dra åt bultarna, vilket man kan se till inte görs. Hur skulle man annars byta däck vid punktering? Ringa assistans direkt? Ja, jag inser att många gör så, men inte för att det inte går själv, utan för att man inte vill.

Jag vet bara om att jag har flera bekanta som inte har tillgång till specialnyckeln till sina bilar utan måste gå till verkstäder som har nycklarna för just deras märken. Min bror har några sensorer i sina däck också så han måste byta däcken väldigt speciellt som jag fattade det. Tror han har en nyare BMW, den har dock inbyggt att om han får punka så händer inget typ utan däcket hålls uppe på något sätt ändå. 

Vissa människor har inte armstyrkan som krävs för att dra åt bultarna på ett säkert sätt, och inte heller för att lossa dem även om de är handdragna. 

Varje år sker olyckor pga personer som bytt däcken själv men inte klarat av att dra åt bultarna tillräckligt! Har själv sett det ske! 

Att man kallar på assistans om man har fått punka kan mycket väl vara för att man inte kan byta, att tro att bara för att man själv kan så kan alla är naivt. Jag pratar 3 språk flytande, skall jag då ta för givet att du också gör det och just de tre språken? 

Losan skrev 2018-04-06 14:19:16 följande:
    Om man nu inte är så tekniskt lagd kanske man ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig?
    Ibland sitter det låsbultar/muttrar för att förhindra att någon stjäl däcken/fälgarna. Framförallt på lite nyare bilar. Denna låsnyckel följer med bilen och kan användas utav alla som kan handskas med ett exempelvis fälgkors/mutterdragare. För övrigt så är en mutterdragare i en däckverkstad sällan hydraulisk.. den är med all sannolikhet tryckluftsdriven.

Och är man tekniskt kunnig så kanske man skall se upp med hur man uttrycker sig också.. Alla är inte på samma nivå och vad som är enkelt och självklart för dig är det inte för andra. Alla kan inte byta däck själv, och inte alla bilar är lätta att byta däck på! 

• Anonym (nn)
    Nonym skrev 2018-04-05 20:34:54 följande:
    Vilken bil menar du att man inte skulle kunna byta hjul på själv??? Måste vara det dummaste jag läst på MYCKET länge..

Service kan man göra själv också, så dåligt som ta tjänar så måste det vara en gammal bil = liten risk för att det skulle vara speciellt svårt...
    Själv känner jag nästan ingen som byter hjul själv, de flesta lämnar till verkstad. Nog stor skillnad i inställning på var man bor.
    Väldigt mycket gr att göra själv, men varför lägga ner ansträngning om man inte har intresset, verktygen, kunskaperna eller handkraften?
    Varför gå till pizzerian när man kan göra pizza i ugn? Varför ringa till supporten i stället för att bli datorexpert? Varför köpa krukväxter i butik i stället för att driva upp dem själv? (Jag gör det sistnämnda själv, men jag tycker det är roligt.)  Jag beställer självklart hemkörning av tunga saker hellre än att ragga folk för att hjälpa till att bära dem och nästa gång jag köper en IKEA-möbel tror jag det blir med snickarassistans. (Lite för hetsiga diskussioner sist vi skulle göra det själva.)

Mina kusiner på landet delar dock din inställning
  • Anonym (nn)

Ja, visst kan chefen neka dig. Beroende på vad som står i ditt kollektivavtal brukar det vara få saker chefen inte kan neka (sjukledighet, akut läkarbesök, VAB och nära anhörigs svåra sjukdom eller begravning t ex).

Om chefen KOMMER att neka dig vet du inte förrän du ansökt om ledighet. Gör det först och vänta att bekymra dig tills du vet om du blir nekad. Antar att det inte går att lösa genom ev flex eftersom du behöver ta ledigt.

• tobbe01
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-05 11:23:20 följande:

Jag har varit sjuk mycket på sista tiden... Men jag skulle behöva vara ledig en dag för att lämna in min bil på service+byta däck. Frågan är om chefen kommer/kan neka det på grund av att jag varit sjuk så mycket senaste tiden? jag får väl beställa en tid en bit fram, men måste ju göras i April. Innan 15 kommer det dock inte bli gjort....

Med all respekt för dig..................men min tanke går till den stackars chef. Ibland blir det inte bra....................
Svar på tråden Neka ledighet pga varit sjuk mycket?