Anonym (...) skrev 2018-04-06 13:09:16 följande:
Specialnyckel har jag haft i flera år och det går utmärkt att fixa själv. Hydrauldriven bultdragare krävs bara om den använts för att dra åt bultarna, vilket man kan se till inte görs. Hur skulle man annars byta däck vid punktering? Ringa assistans direkt? Ja, jag inser att många gör så, men inte för att det inte går själv, utan för att man inte vill.
Jag vet bara om att jag har flera bekanta som inte har tillgång till specialnyckeln till sina bilar utan måste gå till verkstäder som har nycklarna för just deras märken. Min bror har några sensorer i sina däck också så han måste byta däcken väldigt speciellt som jag fattade det. Tror han har en nyare BMW, den har dock inbyggt att om han får punka så händer inget typ utan däcket hålls uppe på något sätt ändå.
Vissa människor har inte armstyrkan som krävs för att dra åt bultarna på ett säkert sätt, och inte heller för att lossa dem även om de är handdragna.
Varje år sker olyckor pga personer som bytt däcken själv men inte klarat av att dra åt bultarna tillräckligt! Har själv sett det ske!
Att man kallar på assistans om man har fått punka kan mycket väl vara för att man inte kan byta, att tro att bara för att man själv kan så kan alla är naivt. Jag pratar 3 språk flytande, skall jag då ta för givet att du också gör det och just de tre språken?
Losan skrev 2018-04-06 14:19:16 följande:
Om man nu inte är så tekniskt lagd kanske man ska vara lite försiktig med hur man uttrycker sig?
Ibland sitter det låsbultar/muttrar för att förhindra att någon stjäl däcken/fälgarna. Framförallt på lite nyare bilar. Denna låsnyckel följer med bilen och kan användas utav alla som kan handskas med ett exempelvis fälgkors/mutterdragare. För övrigt så är en mutterdragare i en däckverkstad sällan hydraulisk.. den är med all sannolikhet tryckluftsdriven.
Och är man tekniskt kunnig så kanske man skall se upp med hur man uttrycker sig också.. Alla är inte på samma nivå och vad som är enkelt och självklart för dig är det inte för andra. Alla kan inte byta däck själv, och inte alla bilar är lätta att byta däck på!