• Anonym (Ts)

Neka ledighet pga varit sjuk mycket?

Jag har varit sjuk mycket på sista tiden... Men jag skulle behöva vara ledig en dag för att lämna in min bil på service+byta däck. Frågan är om chefen kommer/kan neka det på grund av att jag varit sjuk så mycket senaste tiden? jag får väl beställa en tid en bit fram, men måste ju göras i April. Innan 15 kommer det dock inte bli gjort....

• Svar på tråden Neka ledighet pga varit sjuk mycket?
  • enmamma

Om du jobbar deltid borde det gå att fixa bilen före eller efter jobbet.

Många firmor har dessutom öppet på lördagar.

• Anonym (Ts)

Ni svarar inte ens på frågan utan börjar anklaga mig? Precis som att det är olagligt att ta ledigt en dag.

Nu är det så att däcken är förvarade där jag måste byta däcken, och det finns inga tider att välja. Man lämnar in bilen på morgonen.

• Anonym (Mikaela)

Det kan chefen säkert neka.

Jag fick inte ledigt en timma för att följa med mitt barn på röntgenundersökning.

Vi hade väntat i tre månader från att remissen skickats till att få tid för röntgen. Sa till min chef i god tid, och jag fick ta ledigt.

Sen ändrade hon sig, jag fick inte ledigt en timma pga att jag hade vabbat mycket senaste tiden.

• Anonym (service)
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-05 13:07:48 följande:
    Tja jag tjänar så pass lite att jag knappt har några pengar kvar på kontot.
    Då borde ju en ledig dag göra ett rejält hål i kassa, särskilt om du redan varit borta mycket pga sjukdom. 

250 kr per dag är en extremt låg lön.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-05 13:13:16 följande:

Ni svarar inte ens på frågan utan börjar anklaga mig? Precis som att det är olagligt att ta ledigt en dag.

Nu är det så att däcken är förvarade där jag måste byta däcken, och det finns inga tider att välja. Man lämnar in bilen på morgonen.

Det är inte olagligt att fråga chefen om ledighet. Fråga! Men chefen har full rätt att säga nej.

• Anonym (service)

Det finns ingen här som kan svara på din fråga. Bara din chef kan bestämma om du kan vara ledig eller inte.

Men många skulle nog dra sig för att ta ut en till ledig dag när man redan varit borta mycket. Men måste du så måste du.
  • Anonym (qwerty)

Ingen har anklagat dig. Du har bara fått förslag på alternativ hur du kan lösa problemet. Dessutom har du fått svar på frågan. Att vara ledig när man vill är inte en rättighet. Din arbetsgivare kan neka dig önskad ledighet precis närsomhelst. Oavsett hur sjuk du varit. Det enda du har rätt till är tre veckors sammanhängande ledighet under sommaren, men arbetsgivaren bestämmer när detta ska förläggas.
  • Anonym (service)
    Anonym (Mikaela) skrev 2018-04-05 13:18:20 följande:

Det kan chefen säkert neka.

Jag fick inte ledigt en timma för att följa med mitt barn på röntgenundersökning.

Vi hade väntat i tre månader från att remissen skickats till att få tid för röntgen. Sa till min chef i god tid, och jag fick ta ledigt.

Sen ändrade hon sig, jag fick inte ledigt en timma pga att jag hade vabbat mycket senaste tiden.

Fast då borde du ha tagit VAB - det får chefen inte neka. Avstå en viktig undersökning som ni dessutom väntat på i tre månader, för mitt barn skulle jag aldrig göra. Så viktigt kan jobbet aldrig få vara. 
  • Anonym (...)

Det är för att ingen tycker det är rimligt att ta ledigt för att lämna in bilen.

För service har vissa ställen gratis lånebil. Vad gäller däcken borde du kunna fixa det under den tid du inte jobbar, om du nu jobbar deltid.

I övrigt är det väl ingen som kan svara på din fråga annat än chefen. Ja, chefen kan definitivt neka dig ledighet. Kommer det bli så? Beror på chefen.

Du har vetat i flera år att däcken skall bytas innan 15 april. Kanske du kan be om semester i god tid nästa gång?
  • Coccolina

Har du kollat om bilverkstaden har lånebil? En del har nämligen det! 

Du borde inte få problem med att få ledigt för att du varit sjuk, men så klart kan en chef bli mer ovillig att ge dig ledigt om du varit sjuk mycket. Du säger att du behöver bilen för jobbet, om det är I jobbet du behöver det så kanske jobbet kan hjälpa dig med en hyrbil. Om det är att ta sig TILL jobbet så kanske de kan förstå alternativt hjälpa till att hitta en lösning så du slipper ta ledigt.

Skadar dock inte att försöka. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Neka ledighet pga varit sjuk mycket?