• Demal

Kaffe i v 16?

Jag har varit väldigt noga med att inte dricka kaffe (och alkohol givetvis) både under tiden för försök till att bli gravid och fram till nu i v 16. Kaffe längtar jag efter fortfarande men tänker att det kanske är dumt att börja nu...
    är jag löjlig som inte kan dricka några koppar kaffe per dag eller är det dumt att börja? Hur gör/gjorde ni?

• Svar på tråden Kaffe i v 16?
  • Demal

Tack för respons. Ja, det är nog onödigt
    Däremot tycker jag att jag stått ut länge ;)
    Är det inte mest i början man inte bör dricka kaffe för missfallsrisk osv...?

• ElinJohanna89

Vet inte hur ni har det i Sverige men här i Finland är det helt okej att dricka kaffe under graviditeten, dock begränsat men ändå :) Jag skulle nog dricka en kopp kaffe om jag velat ;)

Är själv gravid i v.18 och dricker kaffe varje morgon och bebisen mår bra och växer fint :)

• Ebo88

www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/gravida/rad-om-mat-till-dig-som-ar-gravid.-livsmedelsverket.pdf

Sida 10.

Man får dricka kaffe men dom rekommenderar 300ml koffein om dagen. Det inkluderar all koffein som cola cola också.

Men som en annan skrev också, du kan ju dricka koffeinfritt :)

Min första graviditet drack jag kaffe på morgon och eftermiddag.

Den här graviditeten kan jag inte ens känna lukten av kaffe för då vänder sig magen :)

• Demal
    ElinJohanna89 skrev 2018-04-11 06:45:36 följande:

Vet inte hur ni har det i Sverige men här i Finland är det helt okej att dricka kaffe under graviditeten, dock begränsat men ändå :) Jag skulle nog dricka en kopp kaffe om jag velat ;)

Är själv gravid i v.18 och dricker kaffe varje morgon och bebisen mår bra och växer fint :)

Ja, det är nog precis samma här i Sverige :) tror egentligen inte att något skulle hända över några koppar kaffe heller men som sagt så är det kanske dumt att börja nu när jag ändå "varit duktig".
  • Demal
    Ebo88 skrev 2018-04-11 06:51:02 följande:

www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/gravida/rad-om-mat-till-dig-som-ar-gravid.-livsmedelsverket.pdf

Sida 10.

Man får dricka kaffe men dom rekommenderar 300ml koffein om dagen. Det inkluderar all koffein som cola cola också.

Men som en annan skrev också, du kan ju dricka koffeinfritt :)

Min första graviditet drack jag kaffe på morgon och eftermiddag.

Den här graviditeten kan jag inte ens känna lukten av kaffe för då vänder sig magen :)

Aha tack. Jag dricker ju faktiskt lite te och ibland Cola zero så det kanske får räcka :)
    Saknar surret av bryggaren och doften på morgonen, har inte haft något annorlunda luktsinne alls!
  • Demal
    Seven Costanza skrev 2018-04-11 06:24:24 följande:

Koffeinfritt kaffe alltså. Det smakar ju någorlunda som kaffe i alla fall.

Ja koffeinfritt är en bra idé faktiskt
  • Iowhannah
    Demal skrev 2018-04-11 06:43:57 följande:

Tack för respons. Ja, det är nog onödigt

Däremot tycker jag att jag stått ut länge ;)

Är det inte mest i början man inte bör dricka kaffe för missfallsrisk osv...?

Koffeingränsen har inte med missfallsrisk att göra, det handlar om att bebisen inte ska få fysiska problem som typ ökad puls och beroende.
  • Demal
    Iowhannah skrev 2018-04-11 07:11:47 följande:
    Koffeingränsen har inte med missfallsrisk att göra, det handlar om att bebisen inte ska få fysiska problem som typ ökad puls och beroende.
    Okej! Däremot har jag hört att koffein kan göra att ägget får svårare att fästa och det står även om missfallsrisk i första trimestern.
    Men självklart så låter det ju högst rimligt att för mycket koffein kan ge ökad puls och beroende till fostret, har inte alls tänkt på det.
Svar på tråden Kaffe i v 16?