Inlägg från: Tveksamt |Visa alla inlägg
  • Tveksamt

    Får era barn "ge igen"?

    Daimstruten skrev 2018-04-12 13:03:59 följande:
    Så det är ok om ett annat barn gör illa ditt barn?
    Daimstruten skrev 2018-04-12 13:03:00 följande:
    Så den andra ungen ska få fortsätta att härja fritt och skada andra?
    Hur lyckas du tolka få till de här tolkningarna?!?

    Salmiakk skriver att hens barn inte får ge igen, på vilket sätt betyder det att hen tycker det är okej att andra gör illa hens barn?
    CitronTulo skriver uttryckligen att det behöver finnas vuxna där och ordna upp stöket om det är någon som inte kan uppföra sig och skadar andra, och det tolkar du som att hen tycker att det ska vara okej att härja och skada?

    Om man lär sina barn att ge igen, vart slutar det då?
    Barn 1 knuffar barn 2. Barn 2 kastar en snöboll på barn 1 för att ge igen. Barn 1 sparkar barn 2 för att ge igen för snöbollen. Barn 2 gör XXX för att ge igen för sparken. Barn 1 gör YYY.. osv.
    Att uppfostra barnen till att börja med sådana dumheter är just dumheter.
    Det betyder inte att någon tycker att det är okej att slåss, knuffas, ta någon annans saker osv.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Daimstruten skrev 2018-04-12 14:48:36 följande:
    Frågade nyss sonen om skolan idag. Just idag var det en annan unge som inte spelade schysst. Rastvakterna är visst där men bryr sig inte alls.
    Och rätt sätt att hantera detta tycker du är att lära dina barn att ge igen? Inte att ta upp med skolan att det förekommer bråk och stök och att rastvakterna struntar i detta?

    Väx upp.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Daimstruten skrev 2018-04-12 15:28:53 följande:
    Och om skolan redan vet om det?
    Då tar man upp det igen, och igen, och igen tills det blir en förändring.
    Att lära upp sina barn till att hämnas är knappast lösningen. Som jag skrev tidigare, var tar det slut i så fall?
    Vem bestämmer när det har hämnats färdigt? Förstår du på riktigt inte problemet?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Daimstruten skrev 2018-04-12 17:40:37 följande:
    Vadå hämnats färdigt? Det här är barn och inte italienska maffian. Knuffar min son tillbaka flyger den andra som en vante. Är han trög och vill knuffa på min son igen kan han få flyga igen tills han lär sig.
    Och barnen har vett att säga "nej, nu har vi knuffats en gång var så nu är det bra? menar du?
    Och om din son knuffar tillbaka så att den andre flyger som en vante, tror du den pojken nöjer sig med att knuffa din son nästa gång då? Eller kanske den pojken kanske börjar sparkas eller slåss på riktigt?
    Förstår du inte att det eskalerar om man gör på det sättet?

    Är du inte vuxen nog att förstå att våld föder våld och att det rätta sättet är att lösa det genom att se till att de vuxna på skolan förstår problemet?
    Den som har hyggliga problem med att följa regler är ju du och din son likväl som pojken som knuffas från början.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Daimstruten skrev 2018-04-12 18:18:16 följande:
    Men vadå komma och slåss.. Han är en dvärg i jämförelse med min son. Skulle min son vara medveten om hur stark han egentligen är så.... Sonen har berättat att äldre barn muckar med killar i hans ålder men han drabbas aldrig för han är större än även dom.

    Varken sonen eller jag har ju brutit några regler så vad yrar du om? Du kanske är en av dom som röstat fram flumskolan och som sett till att problemen i skolan eskalerat från år till år samtidigt som skolresultaten sjunker?
    Och? Någon som är liten kan inte slåss eller?
    Om din son börjar knuffa en pojke som inte riktigt har koll på hur man uppför sig lär han inte börja uppföra sig bättre. Snaras hitta nya sätt att jävlas med din son.

    Du uppmanar din son att knuffas tillbaka. Om din son går på en skola där det är tillåtet att knuffas så är det verkligen en flumskola. Vill man se det på ett annat sätt så är det misshandel att knuffas på det sätt vi pratar om här, det är heller inte tillåtet.

    Du får väl uppfostra din son till att uppföra sig idiotiskt om du vill, men förr eller senare stöter han ihop med någon som inte drar sig för att eskalera det hela och då råkar han illa ut.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-04-13 12:38:50 följande:

    Jag vill [...] å ett år.


    Jag är glad att det löste sig för din son. Verkligen! Men jag vidhåller att det är fel väg att gå.

    Det gick bra den här gången, men hade det inte precis lika gärna slutat med att din son hamnat i slagsmål tre mot en?

    Om vuxna på skolan är så oförmögna att lösa konflikter måste detta påtalas, gång på gång, det måste ändras. Om så inte för din son, så för de som inte kan eller vågar stå upp för sig själva.

    De plågar inte din son längre, men tror du uppriktigt att de inte har ett nytt offer? Så är problemet löst eller struntar du helt enkelt i det nu eftersom det inte drabbar din son?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Får era barn "ge igen"?