Snurrigt om sysselsättning när barnet är över 1 år
Hej alla kloka och kunniga föräldrar :) ska förklara situationen lite och hoppas ni kan hjälpa mig
Jag är fl med sonen på 19 månader, tar ut 5 dagar i veckan då han är över året.
Väntar 2a barnet nu i April (bf 15/4)
Jag och sambon ska vara hemma tillsammans i 4 månader (han tar ut fp med sonen och jag med nya bebisen)
Min sambo kommer att gå hem på fl på måndag oavsett om bebisen kommit eller ej. Måste han då ta ut fl 5 dagar i veckan för att inte nolla sgi? Eller kan han gå obetald i två veckor (vi klarar oss på hans halva lön och skulle önska spara lite på dagarna)
Om han går obetald i två veckor, och sen efter 2 v börjar ta ut 5 dagar / v är sgi uppe på 100% då?
En fråga till: om bebisen föds under dessa två veckor han är obetald - inte kan han ta ut de 10 dagarna man får vid barns födelse då, eftersom han inte skulle ha jobbat ändå?
Om bebisen föds när han är fl med sonens dagar - inte kan han ta ut dom då heller?
Försöker pussla här så man lägger upp det rätt och inte strular till när det väl gäller för att man glömt nåt, men vill ändå få ut så mycket som möjligt utan att göra fel (ibland tycker jag inte man får så klara svar från FK..) Så hoppas någon här har full koll :)
Tack så länge!