Prestationsångest sabbar livsglädje
Var det här första gången du gjorde högskoleprovet?
Oj jag missade att du skrev att du gjort det förut. 5 ggr.
Jag tycker du ska bära med dig de 5 mer "chansade" gångerna tillsammans med denna hårt satsande, och göra det en till gång , men, innan du gör provet.
Har jag en uppgift till dig.
Du ska varje morgon skriva för hand, med penna och papper, "3 bra saker med mig" och görarl detta från dagen du anmält till nästa prov. Du ska även skriva ner en fråga, som ger dig rätt fokus och inställning, t ex "Vad kan jag göra för mig idag rent mentalt för att somna lugn ikväll?"
Och ställa bra frågor, skriva ner de varje dag tillsammans med de 3 bra sakerna om dig.
När du är dagen provet är. Skriv en fråga som kommer få dig att fokusera på svaret och agera efter svaret på den frågan. Hur vill du känna under och efter provet?
Du kan t.ex ställa frågan, "På vilket sätt kommer jag hantera nervositeten, så att den blir till min drivkraft som ger mig glöd?!" + 3 bra saker om ditt sätt att studera / om dig som student. Läs detta, ta med dig pappret till byggnaden där provet är. Mantra det du skrivit.
Din hjärna kommer följa din fråga, och fokusera på det du skrivit om dig, under senaste dagarna och allra mest det du skrivit nu idag. Lita på the power of mindness.