• Anonym (Hur ska jag göra)

Skaffa barn själv

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

• Svar på tråden Skaffa barn själv
  • Anonym (en av varje)
    Anonym (E) skrev 2018-04-19 06:37:16 följande:
    Intressant perspektiv! Men jag undrar, är en relation som hela tiden måste "hanteras" och tas hänsyn till verkligen en fantastisk relation? I mina öron låter det som en skitjobbig relation till en person som kräver mycker mer än hen ger.
    Inte alls
    Är man två behöver man jämka och kompromissa och prata om hur och när man ska göra olika saker. Man kan inte bara kör sitt race hur som helst, man vill ju göra det tillsammans. Det handlar inte om att kräva saker, det handlar om hänsyn och respekt som kostar kraft som man annars kan lägga på sig själv.
    Hade jag inte själv provat hade jag inte trott att det skulle kunna ta så mycket kraft att bara ha en hjälpsam och vettig partner med.
  • Less is more
    Medlem 720 skrev 2018-04-18 23:13:36 följande:

Hur gör en helt normal kille som längtar o känner samma sak? Längtar efter att träffa fröken rätt och få barn.

Det är inte så lätt att åka till Danmark för en kille.

Men du kan lämna in dina spermier där.....:)
  • LFF
    Anonym (Kvinna 35 år) skrev 2018-04-19 02:28:09 följande:
    Och sen är man för gammal... så det där kan man glömma om man är över 30.
    Jaså? Så hur kommer det sig att en bekant som fyllt 37 fick påbörja det i landstingets regi då?
  • Medlem 720
    Less is more skrev 2018-04-19 07:34:26 följande:

Men du kan lämna in dina spermier där.....:)

Vist kan jag göra det precis som en kvinna kan lämna sina ägg där.

Men det blir ju ändå inte samma som att träffa fröken Right och ge all sin kärlek till och skaffa barn med.

Vet inte varför många tjejer man möter säger att de vill men sedan är extremt kräsna och mer letar fel än rätt. Det kan ju alltid finnas någon bättre runt hörnet.

Om man lämnar som donator, i Dk eller privat. Hur skulle ni tjejer ta det då? Om ni mötte en kille och han berättade att han hade lämnat sperma till någon annan kvinna för att hon skulle bli gravid. Skule ni ändå tycka om honom? Skulle det kännas konstigt?

Eller är det skäl att dumpa honom?
  • Anonym (KBK)
    LFF skrev 2018-04-19 08:22:03 följande:
    Jaså? Så hur kommer det sig att en bekant som fyllt 37 fick påbörja det i landstingets regi då?
    För att den bekanta troligtvis påbörjade processen på 30 års dagen.
    Det är så sjukt långa köer för ensamstående ivf att det är för sent att påbörja när man fyllt 35. Fastän man i teorin är rätt i ålder kommer man vara för gammal när det väl blir ens tur. Det är inte åldern när man ställer sig i kön som man utgår från, utan åldern när behandlingarna påbörjas. Man behöver dessutom oftast 3-4 behandlingar innan det tar sig hela vägen.
  • Medlem 720

Utav er som tycker det är långa köer till iVF, har ni övervägt att ta hjälp av en privat donator istället för att vänta i evighet på assisterad hjälp?

• LFF
    Anonym (KBK) skrev 2018-04-19 17:49:10 följande:

För att den bekanta troligtvis påbörjade processen på 30 års dagen.

Det är så sjukt långa köer för ensamstående ivf att det är för sent att påbörja när man fyllt 35. Fastän man i teorin är rätt i ålder kommer man vara för gammal när det väl blir ens tur. Det är inte åldern när man ställer sig i kön som man utgår från, utan åldern när behandlingarna påbörjas. Man behöver dessutom oftast 3-4 behandlingar innan det tar sig hela vägen.

När bekanten var 30 fanns det inte på kartan vare sig att ensamstående skulle få underminera sig eller att hon ville ha barn.
  • LFF
    LFF skrev 2018-04-19 20:22:08 följande:

När bekanten var 30 fanns det inte på kartan vare sig att ensamstående skulle få underminera sig eller att hon ville ha barn.

Inseminera så klart.
    Medlem 720 skrev 2018-04-19 18:48:58 följande:

Utav er som tycker det är långa köer till iVF, har ni övervägt att ta hjälp av en privat donator istället för att vänta i evighet på assisterad hjälp?

Det är inte aktuellt, dels vill jag inte ha någon som ändrar sig och helt plötsligt vill komma och ha barnet halvtid. Det hade jag inte haft invändningar emot om det var en bra person med vettiga värderingar som jag känner, men inte till en okänd person som bara skänkt sina spermier.

Sedan vill jag inte utsätta mig för risker med tanke på sjukdomar.
    LFF skrev 2018-04-19 20:22:44 följande:

Inseminera så klart.

Köerna är olika långa i olika landsting. I mitt landsting är det spermiebrist och väntetiden är flera år tyvärr.
Svar på tråden Skaffa barn själv