Medlem 720 skrev 2018-04-20 16:58:05 följande:
Donatorn är ju inte skyldig till något till dessa barn så långt jag vet. Allt han har gjort är ju att lämnat lite spermier som hjälpt någon annan att kunna bilda en familj.
Om det hade varit tvärt om, en kvinna som lämnat sina ägg. Skulle det kännas lika rättvist att mannen i det läget lämnade henne för att ha gjort detta?
De kvinnor o par som så mycket längtar att det skall finnas fler män o kvinnor som delar med sig av sina sädesceller för att korta köerna. Det känns som dessa människor som gör det då skall straffas om de berättar vad de har gjort.
Kanske bäst att aldrig ge bort något som kille om man vill finna någon utan att bli dömd för vad man gjort innan.
Hur många av er tjejer skulle kunna tänka sig att ge bort sina ägg till förmån för någon annan tjej/kvinna som behöver donerade ägg för att få ett eget barn?
Skrev ett halvmilslångt svar men det bara försvann... typiskt när jag verkligen engagerade mig.
Kort sammanfattat då.
Dessa donatorbarn knackar kanske på dörren efter artonårsdagen. Lagom rolig överraskning om du inte berättat det!
Jag hade lämnat på dagen, oavsett vad. Det är garanti på.
Jag ser inte spermadonation som en riktig donation då det bara innebär lite nöje och "snabeldragning" och lite kill i pungen för "donatorn".
Jag förstår att det finns efterfrågan på spermier men jag kan inte acceptera en man som runkar åt andra. Den mannen kan glömma mig.
Äggdonation är inte jämförbart då det innebär både plågor och obehag för kvinnan som donerar. Jag kan inte på något vis förstå att någon utsätter sig för det.
Kanske,kanske om det handlar om en syster eller dotter som inte har egna ägg. Men å andra sidan är det inte just dessa ägg som används utan de byts ut. Så även för kvinnan kan det en dag stå en avkomma utanför dörren.
Fast äggdonation är inget för mig att fundera över, varken som partner (heterosexuell) eller som donator. Jag skulle aldrig utsätta mig för det.