• Anonym (Hur ska jag göra)

Skaffa barn själv

Jag börjar närma mig 35 och Mr right har inte dykt upp. Jag har haft flera långa förhållanden och även om jag har trott att det har varit rätt så har det alltid slutat med svek på olika sätt.

Jag är ganska trött på män och har svårt att se mig i en relation med en man igen. Dock har jag en barnlängtan som får mig att gråta varje kväll och jag längtar verkligen efter ett barn.

Jag är välutbildad och har ett bra jobb, ett socialt nätverk omkring mig och ett bra boende. Jag har varit inne på att resa till Danmark och insemineras men slås av tankarna att det är orättvist mot barnet att tvingas att växa upp utan pappa. Jag är rådvill...

• Svar på tråden Skaffa barn själv
  • Anonym (Mia)
    Medlem 720 skrev 2018-04-19 17:39:14 följande:
    Vist kan jag göra det precis som en kvinna kan lämna sina ägg där.

Men det blir ju ändå inte samma som att träffa fröken Right och ge all sin kärlek till och skaffa barn med.

Vet inte varför många tjejer man möter säger att de vill men sedan är extremt kräsna och mer letar fel än rätt. Det kan ju alltid finnas någon bättre runt hörnet.

Om man lämnar som donator, i Dk eller privat. Hur skulle ni tjejer ta det då? Om ni mötte en kille och han berättade att han hade lämnat sperma till någon annan kvinna för att hon skulle bli gravid. Skule ni ändå tycka om honom? Skulle det kännas konstigt?

Eller är det skäl att dumpa honom?
    Jag hade dumpat, helt tveklöst.
    Jag vill inte ha en partner med en massa avkommor som ev knackar på dörren efter 18 år.
    No way!
    Medlem 720 skrev 2018-04-19 17:39:14 följande:

.

Vet inte varför många tjejer man möter säger att de vill men sedan är extremt kräsna och mer letar fel än rätt. Det kan ju alltid finnas någon bättre runt hörnet.

?

Jag tycker man ska vara kräsen, att man ska vara med den människan som det känns bra med. Finns det egenskaper eller fel som du kallar det som man inte står ut med så ska man såklart inte vara med den individen. Hellre ensam än med en individ som inte är kompatibel med mig, det har ingenting med att göra att man jagar någon bättre.
  • Medlem 720
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-19 23:56:20 följande:

Det är inte aktuellt, dels vill jag inte ha någon som ändrar sig och helt plötsligt vill komma och ha barnet halvtid. Det hade jag inte haft invändningar emot om det var en bra person med vettiga värderingar som jag känner, men inte till en okänd person som bara skänkt sina spermier.

Sedan vill jag inte utsätta mig för risker med tanke på sjukdomar.

Ett par frågor tillbaks.

Varför tror du att donatorn som givit sina spermier skulle vara en dålig donator och komma o kräva barnet i framtiden?

Skulle en donator som lämnar privat vara av lägre status än de som lämnar via klinik? Det har ju visat sig vid ett antal tillfällen att klinikernas donatorer har haft arvsbara alvarliga problem de med men det tystas gärna ned för att inte förstöra klinikens rykte.

Många gånger är det ju samma donatorer som lämnar privat som lämnat/lämnar på klinik.
  • Medlem 720
    Anonym (Mia) skrev 2018-04-20 05:18:47 följande:

Jag hade dumpat, helt tveklöst.

Jag vill inte ha en partner med en massa avkommor som ev knackar på dörren efter 18 år.

No way!

Donatorn är ju inte skyldig till något till dessa barn så långt jag vet. Allt han har gjort är ju att lämnat lite spermier som hjälpt någon annan att kunna bilda en familj.

Om det hade varit tvärt om, en kvinna som lämnat sina ägg. Skulle det kännas lika rättvist att mannen i det läget lämnade henne för att ha gjort detta?

De kvinnor o par som så mycket längtar att det skall finnas fler män o kvinnor som delar med sig av sina sädesceller för att korta köerna. Det känns som dessa människor som gör det då skall straffas om de berättar vad de har gjort.

Kanske bäst att aldrig ge bort något som kille om man vill finna någon utan att bli dömd för vad man gjort innan.

Hur många av er tjejer skulle kunna tänka sig att ge bort sina ägg till förmån för någon annan tjej/kvinna som behöver donerade ägg för att få ett eget barn?
  • Medlem 720
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2018-04-20 06:48:11 följande:

Jag tycker man ska vara kräsen, att man ska vara med den människan som det känns bra med. Finns det egenskaper eller fel som du kallar det som man inte står ut med så ska man såklart inte vara med den individen. Hellre ensam än med en individ som inte är kompatibel med mig, det har ingenting med att göra att man jagar någon bättre.

Intressant. Hur vet du att den killen som du har mött aldrig kommer att ha något du är missnöjd med?

Det kanske är alltid bättre att leva singel och bara ha tillfälliga vänner som man kan byta allt eftersom.
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 16:49:36 följande:

Ett par frågor tillbaks.

Varför tror du att donatorn som givit sina spermier skulle vara en dålig donator och komma o kräva barnet i framtiden?

Skulle en donator som lämnar privat vara av lägre status än de som lämnar via klinik? Det har ju visat sig vid ett antal tillfällen att klinikernas donatorer har haft arvsbara alvarliga problem de med men det tystas gärna ned för att inte förstöra klinikens rykte.

Många gånger är det ju samma donatorer som lämnar privat som lämnat/lämnar på klinik.

Skillnaden mellan en donation på klinik är att han aldrig någonsin kommer ha några rättigheter till barnet, hur gärna än vill så är han enbart donator, en privat donator kan ändra sig och åberopa barnets rätt till båda sina föräldrar.

Med sjukdomar menar jag inte genetiska sjukdomar utan sexuellt överförbara infektioner.
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 17:00:36 följande:

Intressant. Hur vet du att den killen som du har mött aldrig kommer att ha något du är missnöjd med?

Det kanske är alltid bättre att leva singel och bara ha tillfälliga vänner som man kan byta allt eftersom.

Jag är inte ute efter att dejta. Det är inte det min tråd handlar om. Håll dig till ämnet.
  • Anonym (Mia)
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 16:58:05 följande:
    Donatorn är ju inte skyldig till något till dessa barn så långt jag vet. Allt han har gjort är ju att lämnat lite spermier som hjälpt någon annan att kunna bilda en familj.

Om det hade varit tvärt om, en kvinna som lämnat sina ägg. Skulle det kännas lika rättvist att mannen i det läget lämnade henne för att ha gjort detta?

De kvinnor o par som så mycket längtar att det skall finnas fler män o kvinnor som delar med sig av sina sädesceller för att korta köerna. Det känns som dessa människor som gör det då skall straffas om de berättar vad de har gjort.

Kanske bäst att aldrig ge bort något som kille om man vill finna någon utan att bli dömd för vad man gjort innan.

Hur många av er tjejer skulle kunna tänka sig att ge bort sina ägg till förmån för någon annan tjej/kvinna som behöver donerade ägg för att få ett eget barn?
    Skrev ett halvmilslångt svar men det bara försvann... typiskt när jag verkligen engagerade mig. Obestämd

Kort sammanfattat då.

Dessa donatorbarn knackar kanske på dörren efter artonårsdagen. Lagom rolig överraskning om du inte berättat det!
    Jag hade lämnat på dagen, oavsett vad. Det är garanti på.

Jag ser inte spermadonation som en riktig donation då det bara innebär lite nöje och "snabeldragning" och lite kill i pungen för "donatorn".
    Jag förstår att det finns efterfrågan på spermier men jag kan inte acceptera en man som runkar åt andra. Den mannen kan glömma mig.

Äggdonation är inte jämförbart då det innebär både plågor och obehag för kvinnan som donerar. Jag kan  inte på något vis förstå att någon utsätter sig för det.
    Kanske,kanske om det handlar om en syster eller dotter som inte har egna ägg. Men å andra sidan är det inte just dessa ägg som används utan de byts ut. Så även för kvinnan kan det en dag stå en avkomma utanför dörren.

Fast äggdonation är inget för mig att fundera över, varken som partner (heterosexuell) eller som donator. Jag skulle aldrig utsätta mig för det.
  • Anonym (en av varje)
    Medlem 720 skrev 2018-04-20 16:49:36 följande:
    Ett par frågor tillbaks.

En privat donator är inte en donator i juridisk mening, vilket innebär att han har laglig rätt till faderskap om han så önskar någon gång i framtiden.
    En privat donator har självklart lägre status än en donator hos klinik som går igenom både medicinska och mentala tester, samt måste ange familjehistoria i tre generationer. Jag vet mer om donatorns medicinska historik än om mitt ex som jag levde ihop med i 12 år.
    Att det sedan finns dolda genetiska sjukdomar är svårt att komma ifrån då man inte kan göra en komplett kartläggning av varje donators gener, men risken att en dold genetisk sjukdom dyker upp hos ett donatorbarn är inte större än hos vilket annat barn som helst. Det är inte heller sant att detta tystas ner då alla som har barn från en donator som upptäcks ha ärftliga sjukdomar kontaktas så fort det verifierats.
    Jag har mycket svårt att tänka mig att riktiga donatorer lämnar privat då det finns en anledning till att de väljer att gå igenom "antagningsförfarandet", det är mycket allvarligt om det är så då det kan bli för många besläktade barn i samma område då.

Om du är intresserad av att vara en riktig donator föreslår jag att du kontaktar en klinik för utredning. Men du kanske redan har blivit underkänd och det är därför du försöker donera privat?
  • Anonym (Kvinna 35 år)
    LFF Korkad skrev 2018-04-19 08:22:03 följande:

Jaså? Så hur kommer det sig att en bekant som fyllt 37 fick påbörja det i landstingets regi då?

Du förstod uppenbarligen inte vad jag menade
  • Anonym (galenskaperavidag)

Gör det inte! Ett barn förtjänar två föräldrar. Ja, det kan även gå bra med bara en om ena sviker, men det ä onödigt och ett svek mot barnet att göra så med flit redan från början. Du sätter ditt barn i otrygghet redan från start. Och visst skaffar man alltid barn av själviska skäl, men ditt är något i hästväg. "Jag gråter", ja det är ju förstås väldigt tråkigt, men du är vuxen och får hantera det. Skaffa inte barn bara för att döva ett behov hos dig. Frys ner dina ägg och eller leta en vettig partner.

Svar på tråden Skaffa barn själv