• Mom2be262

    Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården

    Hej! Är gravid i v 39+1 (beräknad på måndag, alltså om 5 dagar). 1a barnet

    Har gjort ultraljud för ca 3 veckor sen och de konstaterades att bebisen va lite stor. Fick en ny remiss skickad i fredags till sjukhuset för ultraljud då BM tycker bebisen är lite för stor fortfarande.

    Problemet är att remissen skickades per post och har fortfarande inte kommit fram, samt att jag kanske inte FÅR gå över tiden. Det innebär också att jag har idag, i morgon samt fredag på mig att Få en tid till ultraljud (3dagar)... vad händer annars? Ska jag bara sitta lugn och gå över tiden iallafall? Kan man ?överklaga?? Har försökt boka tid själv men sjukhuset tillät inte de, har försökt få bm att ringa sjukhuset men de ska ringa tillbaka till mig idag.... fick inget riktigt svar..

    vill vara veta mina rättigheter. Vad gör jag om barnet Nu är för stort och jag får 10 gånger värre skador än ?normalt? eller ännu värre, att bebisen råkar ut för något?? Vet att de kan räkna fel på vikten vid ultraljud men de skulle göra mig lugnare då jag vet om jag ska Boka tid för KS?

    Jag är skitorolig, kanske har bm oroat mig i onödan, hoppas på det men just nu är jag bara väldigt orolig och förvirrad av allt som (inte) händer

    Hoppas någon kan hjälpa!

    Frågan är väl kort och gott; vad gör jag om jag inte får en tid för ultraljud innan måndag då bebisen är beräknad?

  • Svar på tråden Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården
  • Anonym (Inte bm)

    Jag är inte bm men har också ett stort barn i magen :) hur pass större är din bebis ? Det är ju inte akut livsavgörande på en dag eller några . Så jag tror inte alls att du behöver oroa dig.

  • Mom2be262

    Åh tack för svaret ändå , kan va skönt att prata med någon! Vet inte än, hon vägde 3.5 för 4 veckor sen och som jag förstått det ska hon väga 3.5 idag...! Ingen aning hur mycket hon växt, därför jag vill göra ultraljud.. har inte fått mycket information från min barnmorska men de har rört till mycket där så min tillit till de är ganska låg och jag är orolig ändå! Vet att en dag hit eller dit inte spelar roll men de målar upp det som att bebisen är en 5-6 kg klump ! Vad väger din? När har du BF? :)

  • Anonym (bm)

    Sjuksköterskor är inte kunniga inom förlossningsvård :) 

    Det är ingen brådska. Vid tillväxtkoll vill man att det ska passera minst 1-2 v för att annars är inte skattningen tillförlitlig. Om du är frisk, barnet mår bra, flödena ok, då kan man absolut vänta. Ultraljudstider är lätt att få om ärendet anses brådskande. 

  • Anonym (Inte bm)
    Mom2be262 skrev 2018-04-18 09:50:10 följande:

    Åh tack för svaret ändå , kan va skönt att prata med någon! Vet inte än, hon vägde 3.5 för 4 veckor sen och som jag förstått det ska hon väga 3.5 idag...! Ingen aning hur mycket hon växt, därför jag vill göra ultraljud.. har inte fått mycket information från min barnmorska men de har rört till mycket där så min tillit till de är ganska låg och jag är orolig ändå! Vet att en dag hit eller dit inte spelar roll men de målar upp det som att bebisen är en 5-6 kg klump ! Vad väger din? När har du BF? :)


    Ja okej :) ja jag tycker allt varit rörigt ja med. Här har vi dessutom 2 sjukhus vi åker mellan för att vi har bara en bm mottagning och förlossningen ligger i en annan stad. Nu har jag lite andra komplikationer med så måste ta prover 1 gång i veckan, men det görs på förlossningen så det är dom som hållt extra koll på tillväxten sen det upptäcktes att bebisen var stor. Men jag har haft ungefär 3v mellan mina ultraljud. Jag gjorde ett ul i måndags och då beräknades bebisen väga 4300 var då i 38+0. Jag kommer sättas igång vilken dag som helst men det är tvär fullt på förlossningen så får ringa varje morgon och kolla hur det ser ut så det är ett lotto om man ska föda barn samma dag eller inte . På måndag 39+0 så är det däremot sagt att då får jag inte gå över mer så då är jag garanterad igångsättning. Vet inte om det bara har att göra med vikten eller om allt spelar in. Jag skulle tro att det är alla faktorer som spelar in. Det finns ju dom som lyckas få till några bjässar. Haha
  • Mom2be262
    Anonym (bm) skrev 2018-04-18 10:06:06 följande:

    Sjuksköterskor är inte kunniga inom förlossningsvård :) 

    Det är ingen brådska. Vid tillväxtkoll vill man att det ska passera minst 1-2 v för att annars är inte skattningen tillförlitlig. Om du är frisk, barnet mår bra, flödena ok, då kan man absolut vänta. Ultraljudstider är lätt att få om ärendet anses brådskande. 


    Nej det vet jag, tänkte mest på remissbiten! Okej, jag är frisk och bebisen också, men indrar varför hon sa att jag kanske inte får gå över tiden ... hm... snacka om att oroa en i onödan!
  • Mom2be262
    Anonym (Inte bm) skrev 2018-04-18 10:07:47 följande:

    Ja okej :) ja jag tycker allt varit rörigt ja med. Här har vi dessutom 2 sjukhus vi åker mellan för att vi har bara en bm mottagning och förlossningen ligger i en annan stad. Nu har jag lite andra komplikationer med så måste ta prover 1 gång i veckan, men det görs på förlossningen så det är dom som hållt extra koll på tillväxten sen det upptäcktes att bebisen var stor. Men jag har haft ungefär 3v mellan mina ultraljud. Jag gjorde ett ul i måndags och då beräknades bebisen väga 4300 var då i 38+0. Jag kommer sättas igång vilken dag som helst men det är tvär fullt på förlossningen så får ringa varje morgon och kolla hur det ser ut så det är ett lotto om man ska föda barn samma dag eller inte . På måndag 39+0 så är det däremot sagt att då får jag inte gå över mer så då är jag garanterad igångsättning. Vet inte om det bara har att göra med vikten eller om allt spelar in. Jag skulle tro att det är alla faktorer som spelar in. Det finns ju dom som lyckas få till några bjässar. Haha


    Oj, ja verkligen ett lotteri! Speciellt april om jag förstått det rätt.. var på en förlossningskurs för ett par veckor sen och där sa de ?de finns många platser lediga, bara ringa och komma in? ja visst.. strider mot ALLT annat jag hört haha. Hur känner du inför förlossningen? Är det 1a barnet för dig? Jag vill mest ha den delen klar (kan inte sambon ta den? Haha) och kunna hålla och titta på min lilla bebis, får en flicka! Vet du vad du får?
  • Anonym (Inte bm)
    Mom2be262 skrev 2018-04-18 10:18:06 följande:

    Oj, ja verkligen ett lotteri! Speciellt april om jag förstått det rätt.. var på en förlossningskurs för ett par veckor sen och där sa de ?de finns många platser lediga, bara ringa och komma in? ja visst.. strider mot ALLT annat jag hört haha. Hur känner du inför förlossningen? Är det 1a barnet för dig? Jag vill mest ha den delen klar (kan inte sambon ta den? Haha) och kunna hålla och titta på min lilla bebis, får en flicka! Vet du vad du får?


    Ja ne usch sista 4v jag varit inne på förlossningen har blivit ca 2ggr vecka så har det varit överfullt så det är lagom irriterande annars hade jag redan blivit igångsatt i torsdags sen dess har det pågått varje dag , igår blev vi också lovade igångsättning men precis innan vi skulle få byta rum så kom det 2st akut förlossningar så vi fick åka hem. :@

    Det är barn nummer 3 för mig o nr1 för sambon men det är 7år sen ja födde senast och båda förlossningarna var hemska så det är rätt påfrestande och inte veta när det ska ske :)

    Ja vi ska med få en tjej :)
  • fjanten

    Under 4500gram räknas ändå som normalstort och behöver inte innebära problem alls En kvinna på 155cm riskerar såklart att få det kämpigare än en kvinna på 170, så det väger ju också in!

    Min första föddes i 40+6 och vägde 4,7kg. Problemet att få ut honom berodde på att hans huvud var stort, och det slutade med sugklocka. Jag behövde sy ett skönhetsstygn, och sonen fick inga men. Även mindre bebisar kommer ut m.h.a. sugklocka, så det är inte hela världen även om man helst slipper. Större bebisar brukar också ha mer kraft än mindre bebisar, och brukar då kunna hjälpa till mer vid utdrivningen. Så ropa inte hej än!

    Med andra barnet planerades jag att sättas igång i v. 38 pga rädsla för ett till stort barn, och TUL visade ett procentuellt sett ännu större barn än hennes bror var. Nu startade det spontant i v. 37, och då vägde hon 3,5kg. Tyckte att själva utdrivningen med henne var betydligt värre än när sonen föddes med sugklockan.

    Själv undrar jag fortfarande varför jag får så stora barn... Normalviktig, äter hälsosamt, inget diabetes, normallång, barnens pappa är normallång...

  • Mom2be262
    Anonym (Inte bm) skrev 2018-04-18 10:26:38 följande:

    Ja ne usch sista 4v jag varit inne på förlossningen har blivit ca 2ggr vecka så har det varit överfullt så det är lagom irriterande annars hade jag redan blivit igångsatt i torsdags sen dess har det pågått varje dag , igår blev vi också lovade igångsättning men precis innan vi skulle få byta rum så kom det 2st akut förlossningar så vi fick åka hem. :@

    Det är barn nummer 3 för mig o nr1 för sambon men det är 7år sen ja födde senast och båda förlossningarna var hemska så det är rätt påfrestande och inte veta när det ska ske :)

    Ja vi ska med få en tjej :)


    Oj men gud det låter inte bra med fulla mottagningar! Hoppas det löser sig bra för dig iallafall! Drygt att bli hemskickad men antar att är det akut så är det akut?

    Har hört att både graviditeten och förlossningen är olika om man har olika pappor så vem vet, du kanske får ett drömläge nu även om bebisen är lite stor! :) om det stämmer eller inte vet jag inte, känns lite som att det kanske är som vädret? Det regnar i Göteborg men är sol i Stockholm haha
  • Anonym (....)

    Remisser skickas aldrig per post. De faxas eller skickas elektroniskt.

    Bedömer de att barnet är ovanligt stort (över 5kg) så blir det snitt.

Svar på tråden Hjälp från barnmorska eller sjuksköterska! Någon inom sjukvården