• Pissarro2

Mansplaining - hur vanligt är det?

Jag är nyfiken att höra kvinnors upplevelser av detta (och även män för den delen).

Är "mansplaining", alltså det när en man förklarar något för (oftast) en kvinna på ett nedlåtande vis, vanligt förekommande upplever ni? Hur brukar ni reagera när det sker?

• Svar på tråden Mansplaining - hur vanligt är det?
  • Anonym (H)

På vår arbetsplats är det mest kvinnor som mansplainar. Vad säger det?

• zdudmwml

Mansplaining är ett otroligt fånigt uttryck. Det förekommer från bägge håll.
    Här hemma kallar vi det kort och gott för splaining.

Man förklarar självklarheter, behöver definitivt inte vara nedlåtande. Oftast uppfattas det dock som så men det betyder inte att det ÄR det..

• zdudmwml

Hemma svarar jag bara nähä? menar du? och himlar med ögonen.
    Med andra låter jag dela klart, jag bryr mig inte. Ibland förklarar jag att det är självklarheter. Ibland framgår det tydligt ändå och ibland bryr jag mig bara inte. Det beror på situation och vem jag pratar med helt enkelt.

• LFF

Det beror helt och hållet på. Ibland är det vanligt, i vissa sammanhang, och i andra mindre vanligt. Oftast nickar jag och "hmmm"-ar bara. Det bästa är när en man ska berätta för mig hur jag som kvinna känner för något....

• Anonym (ll)
    LFF skrev 2018-04-19 14:32:40 följande:

Det beror helt och hållet på. Ibland är det vanligt, i vissa sammanhang, och i andra mindre vanligt. Oftast nickar jag och "hmmm"-ar bara. Det bästa är när en man ska berätta för mig hur jag som kvinna känner för något....

Ja, det är ju vanligt här på FL. Män som vet exakt vilka typer av män som kvinnor vill ha.
  • Anonym (Kvinna37)
    Pissarro2 skrev 2018-04-19 13:57:02 följande:

Jag är nyfiken att höra kvinnors upplevelser av detta (och även män för den delen).

Är "mansplaining", alltså det när en man förklarar något för (oftast) en kvinna på ett nedlåtande vis, vanligt förekommande upplever ni? Hur brukar ni reagera när det sker?

Ja det är exakt vad det innebär: ett nedlåtande förklarande av självklara saker, eller att man förklarar på nytt det någon annan nyss sagt. Personen i fråga fattar ofta ine ens vad den håller på med tyvärr. Det förekommer hos män och kvinnor, främst dock hos män mot kvinnor.

Det gör mig rent ut förbannad, jag är så less på den här företeelsen och det är otroligt vanligt förekommande, särskilt i sociala medier. Om jag kan blockerar jag personen, det är ingen vits att diskutera med sådana.
  • zdudmwml
    Anonym (ll) skrev 2018-04-19 14:38:34 följande:
    Ja, det är ju vanligt här på FL. Män som vet exakt vilka typer av män som kvinnor vill ha.
    Vanligast på FL är att kvinnor berättar för andra kvinnor vad de känner och tycker. Flört
  • Anonym (ll)
    zdudmwml skrev 2018-04-19 14:41:26 följande:
    Vanligast på FL är att kvinnor berättar för andra kvinnor vad de känner och tycker. Flört
    Och?
  • zdudmwml
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-04-19 14:40:41 följande:
    Ja det är exakt vad det innebär: ett nedlåtande förklarande av självklara saker, eller att man förklarar på nytt det någon annan nyss sagt. Personen i fråga fattar ofta ine ens vad den håller på med tyvärr. Det förekommer hos män och kvinnor, främst dock hos män mot kvinnor.

Det gör mig rent ut förbannad, jag är så less på den här företeelsen och det är otroligt vanligt förekommande, särskilt i sociala medier. Om jag kan blockerar jag personen, det är ingen vits att diskutera med sådana.
    Man kan också tänka sig att den andre splainande personen inte är en tankeläsare som vet exakt vad jag vet och inte vet. Jag tror att man många gånger uppfattar det som nedlåtande för att man känner sig lite kränkt och idiotförklarad av att höra något  man redan vet.

• zdudmwml
    Anonym (ll) skrev 2018-04-19 14:44:53 följande:
    Och?
    Jag förklarade bara det uppenbara för dig, att det vanligaste på FL är att kvinnor splainar, berättar för andra kvinnor vad de känner och tycker. Flört
Svar på tråden Mansplaining - hur vanligt är det?