• SskSabina86

Oengagerad bonusmamma?

Hej! Jag skulle behöva lite perspektiv på mina barns "bonusmamma". Jag och mina barns pappa är skilda. Jag är omgift och barnens pappa har för ca 2 månader sedan flyttat ihop med sin flickvän. De har varit i hop i ca 1 år. Det som gör mig lite ledsen är att hon inte verkar engagera sig så mycket i barnen. Äldsta dottern som är 8 år säger att de inte får kalla henne för bonusmamma, då hon inte är redo för det. Detta gjorde min dotter lite ledsen, iof så är hon känsligt lagd men ändå. Mitt ex är bortrest det här veckoslutet tors-sön (det är hans barnvecka) och då kan inte hon vara med barnen då hon var upptagen med annat. Min nuvarande man är inte alls på detta sätt. Han har verkligen anammat mina barn och skulle jag åka bort så är det självklart att han skulle ta hand om barnen. Han har varit deras bonuspappa sen han flyttade in hos oss och älskar dem som om de var hans egna barn. Jag förstår såklart att detta inte är något man kan kräva av en "bonusförälder" men jag blir ledsen för mina barns skull. Överdriver jag? Jag tycker att flyttar man ihop med någon som har barn så måste man ju köpa hela konceptet. Kan tillägga att hon inte har egna barn och är 32 år gammal.

• Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?
  • Sophan
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 11:26:14 följande:

Jag tycker inte att man ska vara ihop med någon som har barn sedan tidigare om man inte är det minsta intresserad av barnen. Jag upplever att min dotter far illa av det. Hon känner sig oönskad hemma hos sin pappa, menar ni att det ska vara så. Jag blir helt hänförd ????

Som jag ser det så behöver du först och främst förstå att alla inte tycker som du tycker. De du beskriver är dina helt egna åsikter, pappans nya delar dem uppenbarligen inte utan har sina egna åsikter.  

Jag uppfattar dig som lite "hönsmamma". Ditt barn är ledset över att inte få kalla sambon för bonusmamma och du blir ledsen på sambon istället för att förklara för dottern att det är helt okej för sambon att inte gilla smeknamn - dottern får kalla henne vid sambons riktiga namn istället.

Känner sig barnet oönskat för att sambon säger ifrån och inte vill bli kallad bonusmamma? Eller är det för att pappan nu har en till att rikta fokuset mot? Kanske är det lite regeländringar i hemmet som barnet inte känner sig helt hundra med? Mycket förändringar i ens trygga vrå kan vara lite stressande i början. 

Jag tycker du överdriver faktiskt. Prata med barnet, men sluta lägg föräldraansvar på pappans sambo bara för att din man är så himla barnkär.
  • SskSabina86

Jag förstår och respekterar att inte alla tycker om jag tycker. Var dock inte riktigt beredd på så starka reaktioner/inlägg från vissa. Men jag skrev ju ett inlägg för att jag ville ha lite input så jag lyssnar och tar till mig. Någon hönsmamma är jag dock inte (lite utav ett påhopp tycker jag men ok)dock är jag känslosam och likaså min dotter. Jag skulle absolut inte vara sur, otrevlig eller kräva en massa saker av min exmans flickvän. Jag tycker bara att det är tråkigt att hon inte verkar vara så intresserad av barnen. För det är dessvärre det intrycket jag fått. Självfallet är det upp till deras far att se till att de känner sig delaktiga när de är hemma hos honom. Tyvärr kan jag inte prata med honom då han överhuvudtaget inte lyssnar på mig när det gäller någonting. Jag har såklart pratat med min dotter och sagt precis det som ni skriver att hon inte ska behöva vara eller kallas för bonusmamma om hon inte vill osv. Men som sagt jag får nog tänka om lite gällande hans flickvän men kommer ändå tycka att det är tråkigt.

• zdudmwml
    Jag tycker inte att man ska vara ihop med någon som har barn sedan tidigare om man inte är det minsta intresserad av barnen. Jag upplever att min dotter far illa av det. Hon känner sig oönskad hemma hos sin pappa, menar ni att det ska vara så. Jag blir helt hänförd ????
    Man är ihop med partnern och inte barnen. Jag accepterar allt som rör min partner men låter som inte påverka mitt liv, det får hen ha för sig själv.

Det enda du behöver acceptera är att alla är olika, att ditt sätt bara är ett sätt av många.

Att dina barn känner sig utanför betyder att du har ett probleta upp med pappan. Pappan får sen tackla problemet på det sätt han tycker är bäst.
    Det är faktiskt fegt att skylla på hans partner. Det är enkel utväg men inget som gagnar någon.
  • zdudmwml
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 13:14:43 följande:
    Jag förstår och respekterar att inte alla tycker om jag tycker. Var dock inte riktigt beredd på så starka reaktioner/inlägg från vissa. Men jag skrev ju ett inlägg för att jag ville ha lite input så jag lyssnar och tar till mig. Någon hönsmamma är jag dock inte (lite utav ett påhopp tycker jag men ok)dock är jag känslosam och likaså min dotter. Jag skulle absolut inte vara sur, otrevlig eller kräva en massa saker av min exmans flickvän. Jag tycker bara att det är tråkigt att hon inte verkar vara så intresserad av barnen. För det är dessvärre det intrycket jag fått. Självfallet är det upp till deras far att se till att de känner sig delaktiga när de är hemma hos honom. Tyvärr kan jag inte prata med honom då han överhuvudtaget inte lyssnar på mig när det gäller någonting. Jag har såklart pratat med min dotter och sagt precis det som ni skriver att hon inte ska behöva vara eller kallas för bonusmamma om hon inte vill osv. Men som sagt jag får nog tänka om lite gällande hans flickvän men kommer ändå tycka att det är tråkigt.
    Bio/bonus får många att se RÖTT.
    Gissningsvis kommer tråden spåra ut om en kvart och påhoppen och anmälningarna stå som spön i backen.

Men jag hoppas du får råd du kan ta till dig och jag hoppas att det ordnar sig för er allihop.
  • LFF

Om din dotter känner sig utanför så är det hennes pappas fel och honom du ska klaga på!

Åter ser man exempel på att hur man än vrider och vänder på sig som bonusmamma så har man arslet bak. Aldrig går det att göra rätt.
  • sextiotalist
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 13:14:43 följande:

Kanske för att du gör misstaget som många gör, lägger ansvaret på den som inte är förälder.
    Det är pappan som är och förblir ansvarig för hur det fungerar hemma hos dom, det enda man kan kräva av hans nya, är precis som jag skrev förut, respektfullt bemötande mot din dotter och vara trevlig.
    Om det inte fungerar, så lägg ansvaret där det hör hemma, hos pappan.
    Tyvärr är det inte alltför ovanligt att man lägger en föräldraroll på en ny, speciellt om det är en kvinna. Fortfarande förväntas det av oss kvinnor att vi med automatik ska älska barn, bara för att vi är kvinnor, att vi har en moderlig ådra, som vaknar till liv när det dyker upp ett barn. Vi kvinnor som inte är sådana, vi får direkt "skulden" om det inte fungerar i den nya relationen.
    Sedan är det inte alls ovanligt att en ny kvinna får på sig rollen att backa upp dåligt föräldraskap hos mannen.

Om man ska generalisera grovt, en kvinna som inte städar efter partnerns barn, inte tar tvätten, inte ser till att logistiken fungerar, inte köper presenter, gullar med barnen, nattar dom, läser läxor med dom, hämtar på dagis etc etc. De är urusla och borde absolut inte flytta ihop med en man med barn.
    En man som inte gör detta, det är helt OK, men är en fantastisk bonuspappa om han kickar boll ett par timmar några timmar en vecka. Det behövs inte mer för att en man ska lyftas till skyarna (OBS grov generalisering).

Du själv gör några fundamentala misstag. Du tycker att denna nya kvinna ska bli nästan som en fullvärdig förälder, snälla nån, de har bott ihop i två månader, de vuxna håller för fullt på med att känna in sig i detta och har nog fullt upp att hitta sina egna roller.
    Du är besviken att en barnlös kvinna inte känner av hur det ska vara att leva med barn, det är skitsvårt, har man inte bott med ett barn innan, man vet ingenting. Man har levt ett liv där man bott ensam, kunnat köra sitt eget race fullt ut när man varit hemma, helt plötsligt kan man inte det, dessutom får man otroligt många, både uttalade och outtalade förväntningar som man förväntas leva upp till.

Sedan finns det en hel del kvinnor som fixar det galant, många som behöver en väldigt lång startsträcka.

Ge det tid. Om ett par år så kanske din dotter och den nya har hittat sin relation (den de båda känner sig bekväma med) och fungerar utmärkt tillsammans, eller så kommer de inte hitta en relation, utan det blir ett kompromissande för båda.

Men det du kan göra är faktiskt att förklara att det är svårt att flytta ihop, för några mycket svårt, för några mindre svårt, att NN tidigare bott själv och nu ska hon leva sin vardag med två personer som hon måste lära känna ordentligt, det tar tid.
  • Anonym (mmmm)

Jag är både bio- och bonusmamma och jag tänker att alla måste göra som det passar i varje familj. Dock ska det förstås inte vara så att barnen känner sig åsidosatt eller att pappan "glömmer" eller struntar i barnen för sin nya tjej. 

Att inte bli kallad bonusmamma förstår jag inte riktigt. De säger väl hennes namn om de vill prata med henne? "Kajsa, kan du hjälpa mig ta ner ett glas" (så jag menar, att använda ordet bonusmamma är väl bara om de ska säga nåt om henne till någon annan, och det behöver hon väl då troligen inte höra)

Du får prata med pappan och fråga hur det funkar därhemma helt enkelt, säga att dottern reagerade lite, men barnen kanske också får lära sig att det kan vara olika i olika hem. Bara för att deras bonuspappa gör på ett sätt behöver inte bonusmamman göra likadant. 

• Anonym (Bonusmamma)

Om jag vore du ts hade jag blivit bekymrad. Om man inte är redo att bli kallad för bonusmamma är man nog knappast redo att vara bonusmamma. Dina barn är inte stora nog att klara sej själva och är beroende av vuxna i det mesta. Ditt ex nya behöver naturligtvis inte ta på sej hela föräldrarollen, men hon måste vilja ingå i familjen där era barn finns och vara beredd att ta sitt vuxenansvar för dom. Det känns ju tveksamt om hon vill det när hon inte ens vill bli kallad bonusmamma.

Det är ju förstås du och din man som har huvudansvaret för barnen, men dagarna barnen är i exmakens familj måste den nya kvinnan vara beredd att fullt ut inkludera barnen i familjen. I det ingår att vilja "offra sej lite" för barnen. Såklart inte att sköta hela markservicen, men att vilja umgås och vara med dom och ibland göra saker som är obekväma för en själv bara för att barn behöver det. Nu kan det ju hända att exets nya hade mer skäl än ditt ex att inte ta hand om barnen i helgen och så kan det ju såklart vara. Alla behöver ju barnvakt ibland. Men är det så att hon bara inte hade lust så är det ett stort observandum. 

• sextiotalist
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-04-20 14:05:41 följande:

Om jag vore du ts hade jag blivit bekymrad. Om man inte är redo att bli kallad för bonusmamma är man nog knappast redo att vara bonusmamma. Dina barn är inte stora nog att klara sej själva och är beroende av vuxna i det mesta. Ditt ex nya behöver naturligtvis inte ta på sej hela föräldrarollen, men hon måste vilja ingå i familjen där era barn finns och vara beredd att ta sitt vuxenansvar för dom. Det känns ju tveksamt om hon vill det när hon inte ens vill bli kallad bonusmamma.

Det är ju förstås du och din man som har huvudansvaret för barnen, men dagarna barnen är i exmakens familj måste den nya kvinnan vara beredd att fullt ut inkludera barnen i familjen. I det ingår att vilja "offra sej lite" för barnen. Såklart inte att sköta hela markservicen, men att vilja umgås och vara med dom och ibland göra saker som är obekväma för en själv bara för att barn behöver det. Nu kan det ju hända att exets nya hade mer skäl än ditt ex att inte ta hand om barnen i helgen och så kan det ju såklart vara. Alla behöver ju barnvakt ibland. Men är det så att hon bara inte hade lust så är det ett stort observandum. 

Men det är inte alls nödvändigt att en ny partner tar den rollen. Man blir inte en bonusmamma för att man flyttar ihop med en man med barn sedan tidigare. Vi är väldigt många som har fungerande relationer med barnen UTAN att vara sk bonusmamma. Hade sambons barn kallat mig för bonusmamma, så hade det inte gått hem hos varken mig, min sambo eller sambons ex.

Jag tog mitt vuxenansvar, men aldrig, aldrig har jag varit bonusmamma, möjligtvis bonusvuxen. Sambons yngsta var i ungefär samma ålder (OK ett år äldre) när vi flyttade ihop. Det har fungerat bra.

• sextiotalist
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-04-20 14:05:41 följande:

Och nej, jag var aldrig barnvakt, och var jag ensam med sambons barn, så var det när jag hade lust.  Och då under bara några timmar.
Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?