• Marcellan

IVF vid 38

Behöver starta en tråd om att vara kring 40 och hoppas på IVF. Jag och min man började i år vilket är sent nog för min del, jag är 38 och min make 32. Känner en viss stress för att det verkar vara jag som har svårt att bli gravid medan maken har många pigga rörliga spermier. Försöker se det positiva i detta att det förhoppningavis kan "kompensera" mina svårigheter.

Jag har försökt bli gravid med en tidigare partner för några år sedan men vi påbörjade aldrig IVF för att relationen var på upphällningen vid det laget (utredningen då visade inget).

Vad ska man göra med stressen att tiden är emot en? Och ska man förbereda sig för att det kanske inte kommer gå? Jag velar lite om hur jag ska tänka för att orka. Hoppet är uthålligt men besvikelsen blir så tung när det inte går som förväntat.

Vid första stimuleringen gick det ej att plocka ägg. Andra försöket fick de ut ett ägg som nu ligger på odling men som "inte såg bra ut" på dag 3. De ska se om det kanske kanske växer till sig över helgen. Båda gångerna hade jag fler ägg (3-8 st) vid ultraljud som jag inte förstår riktigt vart de tog vägen. Så nu finns en svag strimma av hopp och ganska mycket andra känslor som handlar om att detta inte verkar funka...

Vill gärna höra andras erfarenheter och hur ni tänker!

• Svar på tråden IVF vid 38
  • Bli3ifamiljen
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-16 16:41:07 följande:

I förrgår var det äggplock. Jag var lite överstimulerade under behandlingen. Så jag fick sänka dosen två dagar och sedan vara helt utan sprutor i fyra dygn innan ägglossningssprutan (sk coasting. Av 20-25 blåsor som de punkterade vid äggplocket fick de ut 7 ägg. Det blev jag rätt besviken och nedslagen över. Men de sade att det kan bli så om man coastar men att de starkaste äggen blir kvar. Igår ringde de och berättade att alla  sju blivit befruktade och är satta till blastocystodling. Så nu känns det mer hoppfullt! 

Härligt :) 7 ägg är riktigt bra. Jag har som mest fått 5ägg varav 2ägg har blivit befruktade.
  • Liten elak och intelligent
    Bli3ifamiljen skrev 2018-05-16 20:43:02 följande:
    Härligt :) 7 ägg är riktigt bra. Jag har som mest fått 5ägg varav 2ägg har blivit befruktade.
    Åh, hoppas på fler ägg nästa gång. Ja, det kanske är bra. Trodde bara det skulle vara fler med så många blåsor.
  • Marcellan
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-16 16:41:07 följande:

I förrgår var det äggplock. Jag var lite överstimulerade under behandlingen. Så jag fick sänka dosen två dagar och sedan vara helt utan sprutor i fyra dygn innan ägglossningssprutan (sk coasting. Av 20-25 blåsor som de punkterade vid äggplocket fick de ut 7 ägg. Det blev jag rätt besviken och nedslagen över. Men de sade att det kan bli så om man coastar men att de starkaste äggen blir kvar. Igår ringde de och berättade att alla  sju blivit befruktade och är satta till blastocystodling. Så nu känns det mer hoppfullt! 

Jag tycker det låter mycket lovande! :) Gjorde pocket ont för dig? För mig var det mycket smärtsamt faktiskt men upphörde så fort de slutade ( hon fick böka runt ganska ordentligt och kom liksom inte åt). Hur länge dröjer det tills återförande?
  • Marcellan
    Bli3ifamiljen skrev 2018-05-16 14:20:05 följande:

Jag är 39år och går just nu igenom min fjärde IVF-behandling. Inga barn sen innan. Jag har fått ett ägg återfört försök 1, 2 och 4. Inget ägg till frysen 1 och 2 troligen inte vid försök 4 heller.

Vad säger läkarna? Hur tänker du framåt? Håller tummarna för dig och alla andra här. Tycker det är så skönt att som omväxling diskutera detta med människor som vet hur det känns även om man säkert reagerar olika. Jag känner ofta att jag tycks vara omgiven av superfertila människor - både familj, släkt, kollegor. Missunnar ingen detta men det kan få en att känna sig utanför liksom.
  • Solen2
    Marcellan skrev 2018-05-16 23:28:45 följande:

Vad säger läkarna? Hur tänker du framåt? Håller tummarna för dig och alla andra här. Tycker det är så skönt att som omväxling diskutera detta med människor som vet hur det känns även om man säkert reagerar olika. Jag känner ofta att jag tycks vara omgiven av superfertila människor - både familj, släkt, kollegor. Missunnar ingen detta men det kan få en att känna sig utanför liksom.

Det är många som inte pratar om att de fått hjälp via ivf. Men sen när mal själv berättar vilken resa man går igenom så kommer det fram lite här och var att det är fler än man tror som gjort samma sak.

Fantastiskt att det finns.

Blev gravid på fjärde behandlingen ( dvs efter fyra äggplock och fyra insättningar) är nu i v27. Jag är 36år, fyller 37 om en månad.

Efter utredningen gick vi den privata vägen medans vi väntade på vår tur i landstingskön just pga att tiden är emot en.
  • Bli3ifamiljen

Jag ska se först hur det går denna vända. Beräknad mens i morgon, testdag nästa fredag. Annars blir det nog en vända till i augusti. Sen får vi se om jag orkar mer. Två av mina vänner ska ha barn nu i början av sommaren. Jag har inte ens träffat de på ett halvår. Det påminner en bara om det man själv går igenom.
  • Liten elak och intelligent
    Marcellan skrev 2018-05-16 23:20:18 följande:
    Jag tycker det låter mycket lovande! :) Gjorde pocket ont för dig? För mig var det mycket smärtsamt faktiskt men upphörde så fort de slutade ( hon fick böka runt ganska ordentligt och kom liksom inte åt). Hur länge dröjer det tills återförande?

Ja, jag hoppas det! Återförande på dag fem är planerat. Vilket blir lördag. Ja, det gjorde ont. Men hade bra hjälp av smärtstillande.

Dock pratade man när jag fick så många äggblåsor och för högt östrogen att det skulle kunna bli aktuellt med totalfrys. För att undvika att driva på en överstimulering. Men nu verkade man ända planera för återföring på dag fem.

Jag undrar hur svullen det är normalt att bli och hur ont det är normalt att ha efter äggplock? Hela magen ömmar och jag ser ut att vara i vecka 20 typ.....  Men mår inte illa. 

• vinterbebis12
    Bli3ifamiljen skrev 2018-05-17 07:25:03 följande:
    Jag ska se först hur det går denna vända. Beräknad mens i morgon, testdag nästa fredag. Annars blir det nog en vända till i augusti. Sen får vi se om jag orkar mer. Två av mina vänner ska ha barn nu i början av sommaren. Jag har inte ens träffat de på ett halvår. Det påminner en bara om det man själv går igenom.
    Håller tummarna! För mig tog det fem insättningar att bli gravid första gången. Barn nummer två blev till på första syskonförsöket. Försök till tredje barnet tog också fem insättningar men sen fick jag missfall pga en infektion, dvs inget fel på barnet eller graviditeten. Så har lärt mig att räkna med många försök. När jag var i din sits hade jag nästan gett upp men är så glad att vi fortsatte. Förstår hur jobbigt det är att se alla vänner få barn. Har du/ni någon att prata med? Vi gick till familjerådgivningen när det var som värst. Kram
  • Bli3ifamiljen
    Tack. Jag har tagit allt som det kommer, sen fungerar det inte så får vi ta det då. Vi har försökt få barn i 6,5år och frustrationen och hopplösheten har gått i vågor.
    Men just nu är jag bara väldigt glad. På ruvardag 11 så kunde jag inte hålla mig längre och testet visade ett svagt extrastreck, testdag först nästa fredag. Så nu hoppas jag bara den lilla vill stanna kvar. Det är första gången någonsin som jag är gravid.

• Bli3ifamiljen
    Marcellan skrev 2018-05-14 22:38:19 följande:
    Hur går det för er? Jag ska påbörja långa protokollet genom nässpray nu på onsdag. Äggplock preliminärt i början av juni (v 24). Vilket skede är ni i?
    Hur går det med sprayandet?
Svar på tråden IVF vid 38